De eerste auto die Rockstar ons toont in de previewversie, beaamt meteen de vraag naar bling. De gifgroene 1964 Chevy Impala met glitterlak en gouden velgen zou niet misstaan in een videoclip van Snoop Dogg. Met de bijna verplichte hydraulische schokdempers rijd je niet, maar spring je als het ware door de hood, luisterend naar een toepasselijk rapnummer op de radio. Waarom zou je een sportwagen met topsnelheid van 200 km/u willen als je op deze manier door je wijk kunt cruisen? Racen lijkt sowieso geen optie, want de Impala lijkt in niets op zijn dierlijke naamgenoot. Zo sierlijk als het beestje is, zo log en stug is de wagen. Maar niemand die er om maalt als je 24” velgen hebt. Niet in South Central tenminste.

De tweede auto is al wat minder bling, maar nog steeds een beetje hood: de Range Rover Sport. Een flinke SUV waarmee je nog best kunt aankomen bij je maatjes. De wagen zelf rijdt, ook al zou je dat niet zeggen, bijzonder lekker. Op honderd meter ben je absoluut niet de snelste, maar hij ligt lekker op de weg en maakt van iedere race bijna een zondagsritje. En ben je eenmaal op snelheid, dan zul je merken dat deze SUV over behoorlijk wat kracht beschikt. Als laatste maken we nog een proefrit met de Mercedes Benz CLK 63 AMG, oftewel dodelijke snelheid gekruist met Duitse degelijkheid. De auto past qua uiterlijk misschien wat beter bij Mulholland Drive, maar voor die honderd nieuwe red light-races (race van stoplicht naar stoplicht) die South Central biedt, doet hij prima dienst.

Overigens zijn de bovenstaande auto's en de honderd red light-races niet het enige wat de update te bieden heeft. In totaal krijg je negen nieuwe wagens, waarbij de 2008 Range Rover Supercharged, 1955 Chevy Bel Air, 1963 Buick Riviera, 1965 Chevy Malibu, de 1970 Chevy Chevelle en de 1966 Pontiac GTO het rijtje compleet maken. De auto's kunnen allemaal worden voorzien van nieuwe bodykits, velgen, vinyls en hydraulische systemen voor het betere springwerk. Heb je de juiste auto uitgekozen en volledig naar jouw wensen gepimpt, dan kun je aan de slag met twaalf nieuwe battlemaps en tien nieuwe bezorgmissies. Ten slotte krijg je nog 26 nieuwe races voor je kiezen, met klinkende namen zoals: Crenshaw and Back en South Central Tour.

In plaats van je over de bekende paden (lees: de hoofdwegen) te sturen, brengen de races uit South Central je rechtstreeks naar de buitenwijken van LA. Je komt hier geen dure winkelstraten tegen, maar wel veel pandjeshuizen, rangeerterreinen en achteraf-steegjes. Je racet ook vaak tussen de huizenblokken door, in plaats van over de weg en je rijd zelfs een paar keer door het Memorial Coliseum heen (een American Football-stadion), waar het bijzonder goed vertoeven is als je een paar lekker burn-outs wilt maken. De makers hebben zichzelf wel wat vrijheid toebedeeld wat betreft de correcte plaatsing van de wijken en monumenten. Dit komt ten goede aan de game, omdat er zo veel meer variatie in de omgeving zit.

Rockstar heeft ook nog een klein cadeautje voor ons in petto, namelijk: het nieuwe gebied is gratis. Wil je echter ook de nieuwe auto's en races, dan betaal je 800 Microsoft-punten of 9,99 Euro op het PlayStation Network. Gamers die niet betaald hebben, kunnen wel aanhaken bij een van de nieuwe races, maar kunnen er zelf geen starten. De echte racefreaks kunnen we de South Central DLC in ieder geval van harte aanraden. De South Central-update past perfect bij Midnight Club: LA en biedt een paar interessante wagens aan. De races zijn daarnaast een welkome afwisseling en laten je op een leuke manier kennis maken met de minder beroemde plekjes van Los Angeles.

De nieuwe content is vanaf 12 maart beschikbaar via Xbox Live en PlayStation Network.