Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
Metroid

Metroid: Samus Returns preview (hands-on)

De terugkeer van Metroid

Geschreven door Jacco Peek op
Na een spectaculaire Nintendo Spotlight met de aankondiging van Metroid Prime 4 op E3 2017, wist Nintendo het klaar te spelen om fans nogmaals te verrassen met Metroid: Samus Returns voor 3DS. Mercury Steam, bekend van de Castlevania-delen voor de handheld, ontwikkelt de game onder toeziend oog van aardsvader Yoshio Sakamoto. Hoewel Other M bewees dat dit laatste geen garantie is voor succes, voorspellen wij na een flinke speelsessie dat de terugkeer van Samus groots zal zijn.

Samus Returns is een remake van het hedendaags verbazingwekkend goed speelbare Metroid 2: Return of Samus voor de Game Boy. Nadat Samus Motherbrain heeft verslagen op Zebes, wordt ze naar planeet SR388 gestuurd om de levensgevaarlijke Metroids uit te roeien voordat de Space Pirates ze naar hun hand kunnen zetten. Onze demo begint vrij uitzonderlijk op dit moment, zonder te veel tijd te spenderen aan verdere uitleg van het verhaal.

Metroid anno 2017

Buiten het plot en de constante teller die het aantal overgebleven Metroids aangeeft, is er niets meer over van de originele game. Samus Returns voelt in alle opzichten aan als een nieuw deel dat anno 2017 is ontworpen. Nog voordat we onze weg vervolgen door de eerste gang van de planeet valt op hoe goed de art-style van de game overkomt op het kleine scherm. Een relatief mager ogende Samus is gehuld in een pak met felle groengele kleuren, met op de achtergrond omgevingen die rechtstreeks uit de Prime-delen lijken te komen. Dit effect wordt versterkt door een zeldzaam goede implementatie van het 3D-effect, dat de actie van het scherm laat springen. De desolate sfeer die de muziek oproept, zuigt ons na vijf minuten helemaal in de Alien-eske odyssee.

De besturing is in de basis wel onaangeroerd gelaten. Het zweverige gevoel wanneer Samus een sprong met al dan niet een aantal salto’s maakt, voelt als thuiskomen. Daaromheen heeft Mercury Steam een aantal fijne verbeteringen doorgevoerd die Samus behendiger maken. Het is zeer eenvoudig om bijvoorbeeld te springen naar een rand van een hooggelegen tunnel, en vanaf daar zonder moeite in een morphball te veranderen. Daarnaast passen wall-jumps uitstekend in de retestrakke bewegingen en is het design van levels goed aangepast op Samus’ nieuwe gymnastiekoefeningen.

De meest baanbrekende aanpassingen zijn vooral merkbaar tijdens gevechten met de herkenbare vijanden. Het is nu voor het eerst mogelijk om 360 graden in de rondte te mikken met de blaster. Een groene laser geeft exact aan waar Samus richt en wordt rood wanneer een alien in het vizier is. Deze manier van richten is een verademing ten opzichte van de beperkte mechanieken uit bijvoorbeeld Super Metroid, waarbij het onmogelijk was om al schietend te vluchten voor een vijand.

Weergaloos en toegankelijk

Een mogelijke kleine valkuil is de nieuwe counterbeweging. Vlak voordat je wordt aangevallen, is het mogelijk om vijanden met een toffe beweging af te weren en direct terug te vuren met een goedgeplaatst salvo van kogels of rakketten. Ook tijdens de mini-eindbaasgevechten is de beweging erg effectief. De vraag is of dit zo blijft in de rest van de game. Gelukkig was er in het begin van de game al een stijgende moeilijkheidsgraad te merken, die hopelijk wordt doorgezet in latere zones van de game. Ook bemoedigend is dat de gevechten sowieso al een stuk complexer zijn opgezet dan op de Game Boy, toen de klus vaak binnen een paar seconden te klaren was.

Om Metroids te vinden zullen spelers eerst à la de klassieke games heen en weer moeten reizen door tweedimensionale ruimtes, die netjes bij worden gehouden op de kaart. Regelmatig komt Samus een deur tegen die nog niet toegankelijk is en moet het level worden doorzocht naar het volgende speeltje in een constante stroom aan upgrades. Zo ontvingen we al snel de bom voor de morphball en de broodnodige rakketten, maar maakten we ook al platformen van vijanden met de ice-beam om naar hoger gelegen plekken te springen. Het klassieke gevoel van zoeken, ontdekken en upgraden hebben we een lange tijd niet meer beleefd en toont aan waarom Metroid vandaag de dag nog steeds relevant is.

Mocht je de weg kwijtraken, dan heeft de ontwikkelaar een aantal fijne opties toegevoegd, die veteranen wellicht tegen de schenen zullen schoppen. Zo is het mogelijk om markeringen te plaatsen bij de al erg gedetailleerde kaart om later naar terug te keren en krijgen spelers verschillende Aeon-vaardigheden die een handje helpen. De Scan Pulse onthult bijvoorbeeld verborgen routes en andere geheimen in de game. Aan de ene kant is het een logische aanpassing, omdat het in het origineel onmogelijk was om omwegen te vinden zonder obsessief elk blokje te beschieten, maar aan de andere kant neemt het een belangrijk onderdeel van de game weg. Het lijkt erop dat Aeon-vaardigheden vooral bedoeld zijn om de game iets eenvoudiger te maken, wat het des te beter maakt dat ze volledig optioneel zijn.

Samus keert terug

Na Samus Returns anderhalf uur gespeeld te hebben kunnen we met zekerheid zeggen dat de game het essentiële Metroid-dna bevat. Nog beter is dat de game zelfs voor kenners van het tweede deel niet aanvoelt als een remake, maar als een totaal nieuw deel met zeer fijne modificaties in de strakke besturing en gevechten. De Pulse Scan en de counterbeweging zijn tot nu toe de enige kleine pijnpunten die fans tegen kunnen staan, maar aan de andere kant twijfelen we er niet aan dat Samus Returns de game is waar we dertien jaar op hebben gewacht.

Metroid: Samus Returns verschijnt op 15 september voor 3DS.

Dit artikel delen:

Lees meer

Update: Nintendo brengt New 3DS XL in Metroid-stijl ook naar Europa Ni no Kuni 2 krijgt season pass
3

Reacties op: Metroid: Samus Returns preview (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • D4rKy28

    • 2 maanden, 1 week geleden
    Ik heb deze vroeger nooit gespeeld dus voor mij is dit gewoon een nieuwe metroid prime game :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 2 maanden, 1 week geleden
    Ik heb deze wel al eerder gespeeld ( en uitgespeeld) maar ik beschouw deze ook eerder als een 2D metroid prime spin off dan als remake. Want ik denk dat er vrij weinig van de originele game overbleef.
    Mijn herinnering is dat samus op de gb vrij groot in beeld was, goed voor animaties. En meteen ook zag je vrij weinig om je heen dus grote ruimtes waren daardoor ook echt groot en moeilijk te verkennen.
    En ik vermoed dat deze game daar wat vergeeflijker in is. Dat is niet perse slecht want ik weet dat ik uren in die game rondzocht in de hoop een geheim te vinden.

    Voor mij word dit een instant buy.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaccoPeek

    • 2 maanden, 1 week geleden
    @watashi-wa-maurice-desu Klopt, Samus nam erg veel ruimte in beslag toen. Maak je geen zorgen over het ontdekken van omgevingen, die zijn erg groot en zitten vol met geheimen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.