Preview
Metal Gear Survive

Metal Gear Survive (hands-on)

Op een lege maag kun je niet vechten

Geschreven door Jacco Peek op
Metal Gear Survive krijgt behoorlijk wat kritiek op het internet. Fans kiezen massaal de zijde van geestelijk vader Hideo Kojima, die nog voor het afronden van Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain de studio en de franchise verliet. De aankondiging van spin-off Metal Gear Survive alleen al heeft het imago van de game niet goed gedaan, al kunnen we na onze uitgebreide speelsessie concluderen dat de game absoluut een kans verdient.

Net als Metal Gear Rising: Revengeance en het kaartspel Metal Gear Acid is Survive geen Metal Gear Solid-game. De gameplay is fundamenteel anders dan die van de hoofdserie en de invulling van het verhaal is minimaal. De enige connectie met de hoofdserie is de aanval op Mother Base in Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes, die zoals nu blijkt niet wordt vernietigd. In plaats daarvan wordt de hele constructie naar een andere dimensie gezogen door een wormgat, samen met de soldaat die je als speler samenstelt. Dit is zo’n beetje het verhaal van Metal Gear Survive.

Honger, dorst en zuurstoftekort

Eenmaal begonnen met spelen maakt dit echter niets meer uit. Survive draait niet alleen om overleven tussen de merkwaardige wezens in de wereld, maar vooral om eerste levensbehoeften van de mens. Spelers dienen rekening te houden met honger om hun gezondheid op pijl te houden en hun dorst om niet uitgeput te raken. Later komt hier ook nog zuurstof bij, wanneer missies je op pad sturen in verschillende zandstormgebieden. Bij alles wat spelers doen moeten deze meters in de gaten worden gehouden, waardoor je eerste missie waarschijnlijk een geit vangen en vies water drinken is, met het risico op een ingrijpende infectie.

Vaak ligt het risico op de loer dat dergelijke overlevingselementen werken als een blok aan het been van de speler, maar Survive maakt op dit vlak een positieve indruk. Zolang je de informatie op het scherm in de gaten houdt en regelmatig op jacht gaat, valt alles te bezien en sterft je personage niet tijdens een belangrijke missie. De game helpt daarnaast een handje door dieren of andere voedselbronnen aan te geven als zijmissies op de kaart, waar spelers een markering kunnen maken om later naar terug te keren. Het overlevingssysteem voelt nergens oneerlijk en zorgt ervoor dat je goed voorbereid op pad gaat.

Metal Gear Survive

De game doet ook zijn best om spelers kennis te laten maken met alle op het scherm aanwezige informatie, maar de eerste blik op al deze cijfers zal menig gamer overweldigen. Behalve voedsel zijn talloze andere grondstoffen namelijk hoognodig om barricades en andere spullen te maken. Gelukkig wordt alles stukje bij beetje uitgelegd en worden nieuwe elementen na een aantal uur spelen nog geïntroduceerd. Na wat missies te hebben uitgevoerd heb je door hoe de cyclus van grondstoffen verzamelen rondom de thuisbasis en de boel upgraden werkt en ben je klaar voor het echte werk.

Barricaderen, blokkeren en verhinderen

Een andere zorg in de wereld zijn de infected-achtige wezens, die overigens geen naam dragen. Hoewel ze alles behalve slim zijn, vormen de beesten in grote getale een flinke bedreiging. De gameplay van Survive is er daarom vooral op gebouwd slim gebruik te maken van barricades en hindernissen. Een van de meest toegankelijke technieken is bijvoorbeeld het plaatsen van een hek om er vervolgens met een speer doorheen te steken. Elke barricade heeft een bepaalde duurzaamheid en stort zelfs voortijdig ineen als de groep vijanden te groot is.

Eenmaal door de verdedigingslinies gebroken wordt overleven een onmogelijke zaak. De Fox Engine leent zicht duidelijk niet voor mêlee-gevechten en je wordt binnen de kortste keren omvergelopen en opgegeten. Hoewel vaardigheidspunten je weerbaarheid van dichtbij zullen verbeteren, voelen gevechten tijdens het begin van de game vrij lomp en traag aan. Laat je het niet zover komen, dan zijn vuurwapens vanaf een afstand net als in Metal Gear Solid 5 vele malen effectiever. Hoewel vijanden strategisch barricaderen de boventoon voert, is het de bedoeling dat personages later in de game de beschikking krijgen over grof geschut.

Het is daarnaast een opluchting dat Survive ook stealth-elementen bevat voor als je zonder barricades of wapens komt te zitten. Kruipen door het gras voelt net zo goed als in het vijfde deel van de Solid-reeks en vijanden kunnen stilletjes worden uitgeschakeld. Een van de vroege missies in de game vereist bijvoorbeeld een slimme afleiding van een onmogelijk te vernietigen groep wezens, om vervolgens hogerop met een machinegeweer er op los te knallen. Dit gaat ook nog eens gepaard met een spannende reddingsactie, waarmee de game zo nu en dan interessante elementen combineert.

Metal Gear Survive

Samen overleven

Anders dan de trailers doen vermoeden, is Survive gericht op de singleplayerervaring. Dat doet echter niets af aan de coöperatieve modus, die is verbonden is met de solomodus. Alles wat spelers verzamelen, maken en uitrusten is hetgeen wat ze meenemen naar de multiplayer, en vice versa. Aan de ene kant is het prettig dat samen een fort verdedigen niet voor spek en bonen is, maar aan de andere kant lijkt het onmogelijk om ‘even snel een potje’ te doen. Als je toevallig slecht zit in je gebakken hond of modderwater, dan beïnvloedt dat de overlevingskansen van de hele groep.

Met de juiste voorbereiding is de modus wel verrassend leuk. Een team moet goed nadenken over wie welke barricades bij de knelpunten plaatst en welke wapens er worden ingezet. Ook bestaan de golven van vijanden uit verschillende soorten wezens, zoals de Bombers die moeten worden uitgeschakeld voordat ze het fort de lucht in blazen. Als dat wel gebeurt, dan is het bidden dat een teammaat klaarstaat met nieuwe hindernissen of een zak molotovcocktails.

Metal Gear Survive

De spanning wordt nog verder opgebouwd door spelers tussen de rondes door beperkte tijd te geven om de boel weer dicht te bouwen. Zijmissies in de omgeving wijzen op zeldzame grondstoffen voor bijvoorbeeld een essentieel machinegeweer, maar leiden mogelijk af van het bouwen van voldoende hekken. Het coördineren van de beschikbare middelen draagt ook in de multiplayermodus bij aan de diepgang van de game en blijft op de lange termijn hopelijk net zo leuk als in deze speelsessie. Het is namelijk maar de vraag of spelers zin hebben om voor iedere poging een voorraad te verzamelen, al wordt zelfs een mislukking goed beloond.

Een positieve indruk

Tegen de verwachtingen in lijkt Metal Gear Survive een prima survivalgame te gaan worden. De overlevingselementen dwingen spelers ertoe te roeien met de riemen die ze hebben en in de eerste uren is er een goede balans tussen voedsel zoeken en missies uitvoeren. Hoewel slagwapens hanteren vrij moeizaam gaat, zijn gevechten diepgaand door het slim gebruik moeten maken van barricades om anders onverslaanbare groepen wezens op afstand te houden. In de coöperatieve modus worden al deze mechanieken nog een stuk interessanter, maar hopelijk wordt de vereiste voorbereiding op den duur niet vervelend. Al met al maakt Metal Gear Survive echter een positieve indruk.

Metal Gear Survive verschijnt op 22 februari voor PlayStation 4, Xbox One en pc. De open bèta gaat op 18 januari van start.

Dit artikel delen:

Lees meer

'Warner Bros. bezig met Lego-games van The Incredibles 2 en DC Comics' Blizzard World-map komt op 23 januari naar Overwatch
8

Reacties op: Metal Gear Survive (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • casualkiller

    • 17 januari 2018 10:25
    Een positieve indruk maar geen woord over de microtransactions.

    Ik weet als MGS fan niet wat ik aanmoet met deze game want ik zie hier helemaal niets in wat ik met MGS kan connecten (behalve lazy asset porting) , deze game had net zo goed random zombieshooter survival game 12 kunnen heten

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 17 januari 2018 10:57
    @casualkiller Ik denk steeds dat dit het ontbrekende hoofdstuk is, er worden immers mensen vermist in the phantom pain ..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • hubertje

    • 17 januari 2018 11:10
    @casualkiller De naam had anders gekund ja. Ik vind dit een beetje zoals far cry primal. Heel anders dan het originele spel maar het ziet er (vind ik) leuk uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • unipro81

    • 17 januari 2018 12:02
    Een Metal Gear die niet draait om het verhaal…

    Uh hu…

    Dan ben je imho de weg kwijt en verdien je een flop. Sowieso irriteer ik me suf aan 'het vergeten verhaal' in games. Elke uitgever wil het MP-Cod/BF publiek voor zich winnen, terwijl iedereen weet dat juist de games met een goed verhaal een blijvende indruk achterlaten…maar ja, misschien ben ik wel gewoon (te) oud voor de industrie…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rpenning

    • 17 januari 2018 12:51
    @unipro81 metal gear die je speelt voor het verhaal, en het verhaal dan ook nog snapt uh hu …..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Akira

    • 18 januari 2018 16:42
    @unipro81
    Ik heb hem niet gespeeld, maar was dat bij het laatste deel ook niet het geval?
    Nogmaals, ik heb hem zelf niet gespeeld maar hoorde en las dat veel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DunkieXL

    • 17 januari 2018 20:14
    Zonde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Edwin1984

    • 17 januari 2018 20:53
    Hahahahahahaha….
    Nee dit gaat er zeker niet komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord