Metal Gear Solid: Rising | Gamer.nl

Metal Gear Solid: Rising | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Van ‘Tactical Spionage Action’ kunnen we niet meer spreken als het over dit aankomende deel in de Metal Gear Solid-serie gaat. Sterker nog, op promotieposters pronkt bij Rising het nieuwe motto ‘Lightning Bolt Action’, dat los van de link met hoofdpersoon Raiden (Japans voor ‘donder en bliksem’) ook benadrukt dat er van ‘Spionage Action’ nauwelijks meer sprake is. In plaats van het sluipen door nauwe gangetjes en jezelf krampachtig proberen te verstoppen in kartonnen dozen, is het ditmaal aan Raiden om hordes vijanden te ontdoen van hun ledematen in een ‘bliksemsnelle’ hack ’n slash-titel.

Hakwerk

Een groot deel van de game focust zich op zwaardgevechten. Daarbij moet je niet denken aan de statische ‘zwaardgevechten’ zoals je die kent uit World of Warcraft, maar aan een diep vechtsysteem waarmee je je tegenstanders op verfijnde manieren aan je zwaard rijgt. Met een tot de verbeelding sprekende besturing en interface, genaamd  ‘free slicing-modus’, bepaal je exact hoe en waar je je tegenstander raakt. Zo kun je kiezen om enkel de vingerkootjes af te hakken, maar is het ook mogelijk direct een onthoofding uit te voeren.  Je kunt zelfs de tijd af en toe drastisch vertragen om je executies nog preciezer uit te voeren. Bullettime zonder kogels, zeg maar.

Het hakwerk van Raiden beperkt zich niet tot doelwitten van vlees en bloed. Het is tevens mogelijk vrijwel alle elementen uit je omgeving met je zwaard in stukjes te hakken. Zo zagen we eerder al dat Raiden pilaren kan doorklieven om zo het balkon, dat op diezelfde pilaren steunt, omlaag te laten donderen. De free slicing-modus leent zich daar prima voor, maar het systeem speelt ook een grote rol bij het vernietigen van specifieke onderdelen van je tegenstanders (denk dus aan zwaktepunten bij eindbazen). Overigens is het ook mogelijk je tegenstanders met simpele combo’s het leven zuur te maken, waardoor je dus niet altijd terug hoeft te vallen op de free slicing-modus.

Meer dan hack ‘n slash

Het concept achter Metal Gear Solid Rising klinkt mi chien saai of ridicuul, maar in zijn kern lijkt Metal Gear Solid Rising veel meer te worden dan een simpele hack ’n slash-game. Natuurlijk zal het hakken en snijden boventoon voeren, maar de gameplay wordt eveneens gekenmerkt door lichte RPG-elementen. Zo zijn er cyborgs van wie (waarvan?) je lichaamsdelen kunt ‘lenen’. Het afhakken van een synthetisch lichaamsdeel levert je onder andere informatie, leven of energie op. Dit zagen we al in de eerste trailer van de game, waarin Raiden de ruggengraat van een cyborg gebruikte om zelf een energieboost te krijgen.

Hoewel we eigenlijk alleen nog maar het zwaard van Raiden in actie hebben gezien, zal hij ook met andere wapens zoals een dolk aan de slag gaan. Dat is ook wel nodig, gezien het spel ironisch genoeg nog steeds dezelfde ethiek als eerdere, traditionele games hanteert. Je wordt als speler dus nooit aangemoedigd als een roekeloze Rambo te keer te gaan. Rising zal je er ook niet voor belonen als je ervoor kiest dat juist wel te doen. Geruisloosheid en subtiliteit spelen dus nog steeds een rol. Daarnaast kunnen spelers tijdens de gevechten besli en of zij hun vijanden doden of niet: iemand van zijn linkerbeen ontdoen zal er niet voor zorgen dat hij of zij omkomt. Op deze manier is het dus mogelijk het gehele spel uit te spelen zonder ook maar één menselijk slachtoffer van het leven te beroven.

Het moge duidelijk zijn dat Rising een hack ’n slash-game is, maar dat het spel meer lagen kent dan je aanvankelijk van een game binnen het genre zou verwachten. Zo speelt het Kojima-esque verhaal natuurlijk een grote rol en maken bekende personages uit de serie wederom hun opwachting. Rising speelt zich nog voor Metal Gear Solid 4 af, dus voor fans valt met een beetje moeite wel te raden wie er zoal langs zullen komen. Sowieso zullen fans opgelucht zijn om te horen dat Rising niet compleet afziet van zijn roots. Her en der bevat de gameplay nog steeds stealthelementen, hoewel die volgens Kojima’s studio veel actierijker zullen zijn dan wij van de serie gewend zijn. Gezien een groot gedeelte van het spel nog in nevelen gehuld is, blijft het giswerk of de combinatie van ‘Tactical Spionage Action’ en ‘Lightning Bolt Action’ wel ideaal is. Wij durven Kojima in ieder geval niet tegen te spreken.
 


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou