Marvel’s Avengers speelt soepel en toegankelijk

Marvel’s Avengers speelt soepel en toegankelijk

De Marvel-superheldengroep Avengers is beroemder dan ooit dankzij de populaire films van de laatste jaren. Crystal Dynamics’ gelijknamige game wordt dan ook klaargestoomd voor een miljoenenpubliek. Dat levert vooralsnog erg toegankelijke gameplay op – al wordt er naar meer diepgang gehint.

Op E3 werden al presentaties gegeven rondom het ambitieuze project van Square Enix; op Gamescom mochten we eindelijk zelf aan de slag met Marvel’s Avengers. Speelbaar in Keulen was het begin van de game, dat dienstdoet als verkapte tutorial. Marvel’s Avengers draait om vijf speelbare superhelden: Captain America, Iron Man, Bruce Banner (oftewel Hulk), Black Widow en Thor. In het introgedeelte krijg je alle vijf de helden kort onder de knoppen om zo hun speelstijl en moves onder de knie te krijgen.

Wat een feestje moet zijn voor de Avengers tijdens de opening van hun nieuwe hoofdkantoor in San Francisco, loopt al snel uit in complete chaos wanneer slechterik Taskmasker de Golden Gate Bridge aanvalt. Deze inleiding van de game werd op E3 al uitgebreid getoond (daar schreven we ook over), dus gaan we voor een tweede kennismaking, maar nu terwijl we zelf de controle hebben.

avengers

Toegankelijk spektakel

De helden verschillen qua gameplay behoorlijk van elkaar. Thor laat zich besturen als een soort Kratos, met zijn beruchte hamer Mjölnir die je, net als de bijl van de God of War, richting vijanden kan gooien en weer terugroepen. Captain America doet ongeveer hetzelfde met zijn schild, al voelt dat een stuk lichter aan. Black Widow schittert vooral in schietactie en acrobatische moves, en met Iron Man vlieg je in het rond en schiet je met zijn welbekende lasers je vijanden tot pulp. De Hulk tot slot slaat alles en iedereen om hem heen tot moes en rent met gemak over muren en complete vrachtwagens.

Alle vijf de personages hebben naast hun eigen, unieke moves ook unieke ‘heroics’, een soort finishing moves die zo’n beetje alle vijanden op het scherm tegelijk kapotmaken. Denk bijvoorbeeld aan de allesvernietigende Thunderclap van Hulk.

Wat opvalt tijdens het spelen van deze intro, is het gemak waarmee we ons door de verschillende scènes heen rammen. Van een uitdaging is nauwelijks sprake en in een handomdraai zijn alle vijanden op het scherm verslagen. Dit is niet per se negatief: zeker in de intro lijkt – net als in de MCU-films – spektakel centraal te staan, wat ook niet zo gek is gezien het miljoenenpubliek dat men met deze game wil aantrekken. Het goede nieuws is dat het werkt: regelmatig waan je je met een grote glimlach de hoofdrolspeler in je eigen Avengers-film. Ontwikkelaar Crystal Dynamics krijgt dit voor elkaar door een naadloze mix te bieden tussen gameplay en tussenfilmpjes, afgerond met een gezonde dosis quick-time events.

avengers

Het is wel te hopen dat de game verderop wat veeleisender wordt. Daar werd tijdens een uitgebreide presentatie van de ontwikkelaar na de speelsessie in ieder geval wel naar gehint. Zo heeft ieder personage een eigen skilltree met allerlei herkenbare en speciaal voor de game bedachte moves. Dat zou verspilde moeite zijn als we verderop in de game niet genoeg uitdagende tegenstanders voor de kiezen krijgen om deze moves op te botvieren.

Voor wie zijn of haar superheld naar eigen beeld wil aanpassen blijft het niet bij skilltrees; je kunt allerlei – volledig cosmetische – pakjes voor de helden ontgrendelen en kopen, en tijdens het spelen verdien je een constante stroom aan gear. Deze gear heeft net zoals bij lootgames of bijvoorbeeld de meest recente Assassin’s Creed-spellen diverse niveaus – denk ‘epic’ en ‘legendary’ – en bevat perks die je speelstijl nog unieker maken.

Hero- en Warzone-missies

Na de intro ontgrendel je de bekende helicarrier, van waaruit je via de zogenaamde War Table-map nieuwe missies kiest. Daarop verschijnen twee typen missies: Hero-missies en Warzone-missies. De Hero-missies stuwen het verhaal vooruit en draaien elk om één van de Avengers-helden. Hoewel niet helemaal duidelijk is hoe de hele game precies in elkaar steekt, lijk je in deze missies niet constant te schakelen tussen helden, maar focus je op een specifieke held. Deze Hero-missies zijn als het ware de campagne van de game en alleen speelbaar in singleplayer.

Warzone-missies zijn wat lichtvoetiger en draaien vooral om pure actie. Deze hoef je niet allemaal te spelen om de campagne van Marvel’s Avengers tot een goed einde te brengen, maar bieden wel de nodige karakterontwikkeling. Daarbij kun je deze missies met maximaal vier spelers doen, al ben je ook vrij om ze allemaal in je eentje te spelen.

De Hero- en Warzone-missies moeten samen een gevarieerde en uitgebreide combinatie tussen campaignmissies en andere content gaan bieden, dat bovendien naadloos in elkaar overvloeit dankzij de War Table-map. Schakelen tussen modi is hier niet aan de orde, alles wordt gekozen via de virtuele wereldkaart.

Watch on YouTube

Als Tony’s haar maar goed zit

Er zit tot slot zeker potentie in het unieke verhaal waaraan de game wordt opgehangen. Na de gebeurtenissen uit de intro, waarbij een helicarrier draaiende op een experimentele energiebron neerstort, worden de Avengers verantwoordelijk gehouden voor de chaos. De rest van de game speelt zich vijf jaar later af. De superhelden vormen geen team meer en leven een teruggetrokken bestaan. Zo geeft Bruce Banner zichzelf de schuld en verwaarloost Tony Stark zelfs zijn zo belangrijke uiterlijk. Als speler moet je het team weer bij elkaar krijgen en kun je diverse superhelden – ook andere helden die bijvoorbeeld via gratis dlc worden toegevoegd – rekruteren.

Veel is al gezegd over het acteerwerk van de vijf belangrijkste helden. Het uiterlijk en stemwerk werkt in het begin wat verwarrend, omdat we de iconische acteurs uit de MCU-films gewend zijn en die niet van de partij zijn in de game. Dat gezegd hebbende is Marvel natuurlijk veel meer dan alleen het Marvel Cinematic Universe en doet bijvoorbeeld Nolan North als Tony Stark nauwelijks onder voor de sarcastische Robert Downey Jr. Toch klonken sommige dialogen van bijvoorbeeld Black Widow en Captain America nog wat houterig. Qua uiterlijk waren we na een halfuur spelen in ieder geval al helemaal gewend aan deze alternatieve versies van de bekende helden.

En nu? Met nog driekwart jaar te gaan tot release is het wachten tot Crystal Dynamics begin volgend jaar met meer info komt over hoe co-op precies in zijn werk gaat. Ook verschijnt ergens in de toekomst een bèta, die als eerste naar de PlayStation 4 komt. Vooralsnog zijn we voorzichtig enthousiast over Marvel’s Avengers, al hopen we dat de beloofde diepgang later in de game hand in hand gaat met meer uitdaging om ook ervaren spelers lang geboeid te houden.

Marvel’s Avengers komt op 15 mei 2020 uit op PlayStation 4, Xbox One, pc en Google Stadia.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Ik hoop ook op meer diepgang. Vind het er nu maar saai uit zien

0
test

Spider-Man was ook belachelijk easy, maar na God of War zou iedere game easy hebben aangevoeld. De films voelen precies hetzelfde aan. Too easy, m.u.v. IW en EG.

0
test

@Fordon_Greeman belachelijk easy vind een beetje te simpel uitgedrukt 🤔 persoonlijk gaf 't me juist meer 't gevoel daadwerkelijk Spider-Man te zijn a.k.a de held. Toegegeven, op easy is t echt een cakewalk. Maar nee kan niet zeggen dat belachelijk easy een slecht iets is in dit geval🤔 en dit van iemand met 5\600 uur in SoulsBorne haha XD

0

Aanbevolen voor jou