De helden van Marvel zijn onmogelijk op één hand te tellen, want er zijn er zo veel dat je waarschijnlijk wel een mannetje of 50 nodig hebt om om vingers te lenen! In de loop der tijd hebben echter een aantal van deze helden de handen uit de mouwen gestoken om wat meer naamsbekendheid te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan Captain America, Spiderman, Ironman en de Fantasic Four en waarbij je wellicht denkt dat het hier om mensen gaat moeten we je uit de droom helpen, want het zijn zogenaamde mutanten met speciale gaves.

Door Michael Wolf Visser

Naast het feit dat je wel eens gehoord hebt van een van de helden uit het Marvel-universum ben je ook wel eens een van de films of games tegen gekomen. Vooral de afgelopen vijf jaar hebben in het teken gestaan van Marvel-helden, waarbij Spiderman toch wel de kroon spant. Naast de films over deze spinnenheld, zijn er ook een aantal games van verschenen en nu komt de webslingeraar samen met een boel andere helden terug.

Marvel: Ultimate Alliance is een action-RPG waarbij de nadruk echt ligt op teamwork. De game combineert een grote greep aan Marvel-helden met een wereld waar een even groot aantal schurken als helden rond vliegt. Je krijgt de mogelijkheid een team samen te stellen van Marvel-helden om de ultieme Marvel-schurk aan vellen te schieten, namelijk Dr. Doom. Deze vervelende ijzerkop heeft het weer eens voorzien op wereld-dominatie en heeft een plannetje in gedachten waarbij hij alle leiers die hij kent nodig heeft. Of het je gaat lukken om Dr. Doom te stoppen is natuurlijk nog altijd de vraag, maar gezien de good guys over het algemeen winnen lijkt ons dat niet iets om over in te zitten.

Het voornaamste idee achter Marvel: Ultimate Alliance is de mogelijkheid om waar je maar wilt je team aan te passen. Dit houdt in dat je waar je ook maar rond host kan kiezen om Spiderman te vervangen met Wolverine of Thor met Elektra. In totaal kan je kiezen uit twintig verschillende Marvel-helden om mee te spelen maar zijn er 140 Marvel personages aanwezig in de game.

De gameplay van Marvel: Ultimate Alliance sluit aan bij de X-men Legends games van een paar jaar geleden. Je ramt met je team door een aantal levels heen en sloopt alles wat los en vast zit. Het aantal lichamen van robots en voetsoldaten dat aan het einde van je missies opgestapeld ligt moet enorm zijn, gezien je tijdens elk uitje massa’s aan cannonfodder krijgt aangeleverd. Het is de bedoeling dat je vecht, vecht en nog eens vecht en dat je te pas en te onpas een puzzeltje oplost en een sub boss naar de eeuwige jachtvelden stuurt. Voor elke vijand die je omlegt krijg je experience points die je op hun beurt weer kan stoppen in nieuwe skills voor je helden. Zo krijg je nieuwe powers om te combineren en is het aan jou als speler om te zien welke superpowers lekker samenwerken.

Marvel: Ultimate Alliance is een leuke game die vooralsnog echt voor de hardcore Marvelfanaat is. Ken je het gehele universum niet, dan is de smeuïgheid er snel vanaf, gezien je niet weet waar je naar zit te kijken. Ook de manier van spelen moet je liggen, want het vernielen van omgevingen en het omleggen van honderden ventjes kan uiteindelijk herhaaldelijk worden. Gelukkig zijn de verschillende powers van de helden aardig verschillend zodat je niet het idee hebt dat het niet uitmaakt welke samenstelling je kiest.

Heel erg next-gen is de game eigenlijk nergens. Het introfilmpje is wel van een kwaliteit die je nog nergens anders hebt gezien. De strakheid en de details laten je kwijlen, maar het zorgt er ook voor dat het contrast met de ingame graphics wel sterk naar voren komt! Enigszins jammer is ook het feit dat de originele stemmen van de échte acteurs niet gebruikt zijn. Goed, waarschijnlijk stijgen de kosten dan ook de pan uit en zo'n ramp is het nou ook weer niet, maar het zou nét dat extra beetje Marvel-feeling geven, nietwaar?

Vooralsnog lijkt Marvel: Ultimate Alliance een leuke game te worden die je voorziet van een flinke portie aan comichelden. Met een kleine twintig verschillende en leuk aangeklede omgevingen lijkt de game dan ook niet zomaar uitgespeeld te zijn. De nadruk had van ons wel iets meer op het RPG-element mogen liggen. De review versie zal er hoogstwaarschijnlijk weinig aan kunnen veranderen, maar wellicht voor een tweede deel?