Konden we afgelopen december nog aan de slag met Paper Mario: Sticker Star, nauwelijks een halfjaar later dient het volgende rollenspel rond Mario en co. zich alweer aan. Beide zijn nazaten van het illustere Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars op de Super Nintendo. Net als de meest recente Paper Mario-game treedt de eerste Mario & Luigi-game op de 3DS vooral naar voren door de combinatie van een alternatieve grafische stijl, overzichtelijke RPG-elementen en een flinke dosis humor.

 

Paniek in het paradijs

Mario, Luigi en Peach genieten van hun vakantie op Pi'illo Island, tot Luigi besluit om een uiltje te knappen op een magisch kussen. Prompt wordt de prinses een andere dimensie in gezogen. Voor het loodgietersduo zit er weinig anders op dan het verkennen van het eiland om hare koninklijke hoogheid terug te halen. Onze speelsessie begint op het moment dat het tweetal via een bekende groene buis afdaalt naar de catacomben van een gebied.

In grafisch opzicht is gekozen voor een mooie combinatie tussen eerdere Mario-RPG’s. De spelwereld is de grootste deel van de tijd driedimensionaal, maar alle figuurtjes en voorwerpen worden gevormd door een soort (zeer gelikte) sprites. Tijdens de talrijke conversaties is er veel tekst om doorheen te worstelen, maar de traditioneel humoristische manier waarop de meeste zaken gebracht worden en het Italiaanse gebrabbel van de broertjes maken het dragelijk.

Bij de gevechten zit de snelheid er wel iets beter in. Na aanraking met een van de zichtbare vijanden reken je in een gevechtsscherm zo snel mogelijk met ze af. Elke aanval kan bekrachtigd worden door met de juiste timing op de juiste knoppen te drukken. Zo kun je bijvoorbeeld door met zowel Mario als Luigi constant tegen een groen Koopa-schild te schoppen een aardige combo opbouwen en in één keer met een hele trits vijanden afrekenen.

 

Dromen over snorren

Het grote nieuws in deze Mario & Luigi-game zit ‘m in het nieuwe Luigination. Nee, geen republiek met een besnorde leider, maar de droomwereld van Luigi, die Mario op gezette momenten kan betreden. In deze tweedimensionale levels komen er nieuwe vaardigheden in het spel, zoals de mogelijkheid om Luigi (of eigenlijk: z’n tegenhanger Dreamy Luigi) in gevechten te gebruiken als een speciaal wapen. Ooit wel eens honderd Luigi’s als een sneewbal tot een grote bal gerold? Door je 3DS te bewegen stuurt Mario deze potentieel enorme sloopkogel op de vijand(en) af. Attent idee: vóór het uitvoeren van deze aanval, geeft het spel je de mogelijkheid het 3D-effect tijdelijk uit te zetten. Handig!

Belangrijker nog is het gegeven dat Dreamy Luigi in de tweedimensionale... eh, dimensie kan transformeren in uiteenlopende entiteiten, van een elastische plant tot een niesende tornado. Door aan het gezicht van de slapende ‘echte’ Luigi te pulken op de touchscreen, kan Mario door de veerkrachtige groene snorharen worden gelanceerd of een hindernis omvergeblazen.

Afgezien van deze nieuwe vaardigheden doet het spel grotendeels bekend aan. Waarschijnlijk tot genoegen van terugkerende liefhebbers. Mario & Luigi: Dream Team Bros. lijkt daarom vooral de kant op te gaan van een nieuw deel in een geliefde boekenreeks: niet schokkend anders, wel meer van hetzelfde in een nieuwe setting.