Op papier is Maelstrom een heerlijk ambitieus project met vele beloofde mogelijkheden die andere RTS games al vele malen eerder hadden beloofd, maar nooit helemaal hadden waargemaakt. Nu is het slechts de vraag of Maelstrom het wel gaat waarmaken. Mijn eerste speelervaring met de game laat mij positief gestemd achter. Kogels, nukes en tsunami’s

Het verhaal zet meteen de sfeer van Maelstrom, een verhaal dat mij persoonlijk meer bevalt dan dat van de meeste andere strategiespellen. De wereld is in de loop van de 21ste eeuw behoorlijk veranderd. Ecologische rampen en voortdurende oorlogen hebben weinig overgelaten van de wereld zoals wij die kennen. Landmassa’s zijn verdwenen vanwege een meteoorinslag en er zijn tsunami’s die het land kaal hebben gevreten. Overheden zijn teniet gedaan door anarchie en grote bedrijven hebben de macht overgenomen.

Na grote perioden van onrust wordt bijna een einde gemaakt aan het leven in zijn geheel nadat ‘iemand’ de eerste nucleaire raketten lanceert. De overlevenden bestaan onder andere uit de grote corporatie die zich ‘The Ascension’ noemt. De spanning tussen de zeer geavanceerde Ascension en de overgeblevenen, The Remnants, blijft bestaan. Er dreigt echter een geheel nieuw gevaar: aliens.

Eigenlijk komen we dan al meteen bij het leuke gedeelte van het spel aan: de verscheidenheid. De drie facties, The Ascension, The Remnants en de Aliens, lijken geen van allen op elkaar. The Ascension zijn hoog intelligent, arrogant maar hebben dan ook de technologie en de wapens om die arrogantie te ondersteunen. The Remnants zijn de overgebleven mensen die zich willen verzetten tegen de macht van de Ascension, zij willen enkel en alleen terug naar de vrijheden waarmee de 21ste eeuw begon. Ze zijn slinks, maar missen de brute kracht die de Ascension bezit. Als laatste zijn er dus nog de Aliens, een ras dat enorm bedreven is in biotechnologie en ook op zoek is om alles en iedereen op aarde uit te roeien of bij hun eigen legermachten toe te voegen.

Het leuke hieraan is dat elk ras ook daadwerkelijk anders speelt. Waar je bij de Ascension met zwaar bepantserde voertuigen en high-tech over de kapotgeschoten aarde wandelt, waggel je met de meest vreemde organische creaties van de Aliens over de planeet.

Helden en de natuur

Elke factie heeft drie helden. Door het afmaken van vijandelijke eenheden verkrijgt je held ervaring, waarmee je vanzelfsprekend krachtigere vaardigheden kunt krijgen. De technieken die je helden kunnen krijgen variëren van het automatisch genezen van je eenheden of voorzien van extra vuurkracht, tot het oproepen van meteoren die de vijandelijke troepen onder vuur nemen, of laserstralen die vanuit de hemel de tegenstander kunnen bestoken.

Door je helden met je troepen mee te sturen zul je vanzelfsprekend een aanzienlijk voordeel kunnen hebben op de aankomende veldslag. Dit hoeft echter niet altijd het geval te zijn. Er zitten namelijk enkele geinige trucjes in de game verwerkt, die ook nog best goed blijken te werken. De Aliens, ook wel Hai-Genti genoemd, zijn namelijk een ras dat nogal graag in het water speelt. Waterpompen kunnen het landschap laten overvloeden met water, waarin de tegenstander kan verzuipen of zijn wapens niet of slecht kan gebruiken. Dit natuurlijk in het voordeel van de aliens, waarvan veel units toch al op close-combat gericht zijn: meppen dus.

The Ascension kan daar echter weer verandering in brengen, aangezien zij units hebben die met een groot vriespistool rond lopen en de meren kunnen bevriezen, incluis alles wat daar in zwemt natuurlijk. Tevens is het een manier om snel even over het water te verplaatsen, in plaats van er omheen te moeten. The Remnants zijn echter niet helemaal de dupe van dit spelletje, aangezien zijn eenheden met vlammenwerpers kunnen produceren die niet alleen de vijand in brand zetten, maar ook de meren weer kunnen laten smelten, met alle gevolgen van dien!

What about the resources?

Het grondstoffen vergaren gaat ietwat anders in Maelstrom dan in de gebruikelijke RTS. Het gaat maar om een paar soorten grondstoffen, water en biomassa/overlevenden. Dat laatste behoeft uitleg. In de over de map verspreide Survivor-compounds, zitten overlevenden. De Ascension en Remnants gebruiken dit om hun troepenmacht te versterken; overlevenden maken namelijk goede soldaten. De Hai-Genti gebruiken deze overlevenden echter als biomassa. Hiermee roepen zij nieuwe troepen op van hun moederschip of, erger nog, laten ze deze muteren tot troepen die luisteren naar jouw opdrachten. Een laatste grondstof kan nog gevonden worden in energie. De Remnants verkrijgen dit via zonnepanelen om onderzoek te doen naar betere technologieën.

Direct Control

Als laatste geinige functie valt het Direct Control te bespreken. Dit wil niets anders zeggen dan in de huid te kruipen van een van je helden en met behulp van de gebruikelijke WSAD-toetsen je eenheden een handje te helpen door mee te knallen op het schorem dat je tegemoet komt. Ik heb er zelf eigenlijk weinig gebruik van gemaakt, omdat ik wel van het overzicht op het slagveld hield. Daarbij voegt het verder niet zo ontzettend veel toe. Het is even grappig, maar dat was het dan ook.

Al met al lijkt Maelstrom een leuke game te worden. Of het een topper wordt durf ik nog niet te zeggen, maar het bestaan van een middelmatige game verdient het eigenlijk ook niet. Het is nog even wachten, daar zullen we het dan maar mee moeten doen.