Lord of Arcana (hands-on) | Gamer.nl

Lord of Arcana (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

We zouden gek zijn om de vergelijking met Capcom’s Monster Hunter-serie niet gelijk te trekken, want er is gewoon geen betere manier om Lord of Arcana uit te leggen aan iemand die deze serie al kent. Lord of Arcana gaat dan wel niet direct om het jagen op beesten, daar komt het in de praktijk wel op neer. Het spel windt er alleen iets meer doekjes om.

Magisch verdwenen

De spelwereld, het land Horodyn, is volledig in de ban van Arcana, een geheimzinnige steen. Deze bron van magie werd ooit opgeëist door een machtige vreemdeling, die al net zo plotseling verdween als dat hij ooit ten tonele is verschenen. Het land heeft zijn naam aan hem te danken, maar raakte zonder de aanwezigheid van Horodyn uit balans. Waarom hij weg is gegaan wordt niet uitgelegd, je moet het doen met de mededeling dat er nog een kandidaat is opgestaan om de kracht van Arcana tot zich te nemen. Uiteraard blijk je als speler de aangewezen persoon te zijn, maar toch lopen er nog vele andere zogeheten slayers rond, die daar heel anders over denken. Zij zijn georganiseerd in een gilde, die alleen de sterkste slayers toestaat om op zoek te gaan naar de Arcana.

Dus zul je toch eerst je strepen moeten verdienen met minder spectaculaire quests, die veelal draaien om het doden van een vooraf vastgesteld aantal monsters of het verzamelen van items. Je reputatie neemt na iedere quest toe en hoe hoger je level wordt, hoe meer portalen met pittige eindbazen er opengaan. De items die je krijgt na het verslaan van deze bazen – die flink wat tijd en moeite vragen – helpen je in je zoektocht naar Arcana.

Om duidelijk te maken hoe dat er dan wat betreft gameplay uitziet, neemt Lord of Arcana je eerst mee naar een tutorialgebied. Daar krijg je alvast een voorproefje van hoe iedere quest is opgebouwd. Er is een overkoepelende omgeving, met daarin afzonderlijke kamers, bevolkt door monsters en schatkisten. De confrontatie met de monsters vindt plaats in een aparte ronde kamer, waar het spel meteen naar overschakelt zodra je op een tegenstander afloopt of zelf aangevallen wordt. Om gelijk alles van het vechtsysteem uit te kunnen leggen, ben je als slayer in wording uitgedost met een goed wapen en stevige armor en heb je een aantal speciale en magische aanvallen tot je beschikking. Deze technieken moet je normaal vrijspelen door meer ervaring op te doen, maar zijn in de tutorial alvast uit te proberen.

Baas boven baas

Als de camera, besturing en gameplay zijn uitgelegd, is het tijd om de zojuist geleerde le en in de praktijk te brengen. Een grote draak neemt de rol van snel ontvlambare leermeester op zich en kijkt of je waardig genoeg bent om überhaupt een slayer te worden. Dit levert gelijk een spectaculair gevecht op en in ons geval een sterk staaltje machtsvertoon wanneer we de draak met een zweihänder weten te verslaan. Tijd voor een overwinningsrondje is er niet, het echte spel moet namelijk nog beginnen en dan ben je ineens weer een groentje. Je imposante uitrusting ben je kwijt en ook van magie is geen spoor meer te bekennen. Een gewaagde keuze voor een spel dat toch over vele uren is uitgesmeerd en waar vooruitgang boeken een redelijk traag proces is.

En daar sta je dan als kersverse slayer. Je krijgt wat vodden mee en een wapen dat vast al heel de gilde langs is gegaan, maar verder mag je het zelf uitzoeken. Wij kozen ervoor om, na wat noodzakelijke quests te hebben volbracht, de eerste baas uit de dagen. De reus, bestaande uit vulkanisch gesteente, bleef overeind ondanks honderden zwaardslagen. Het was dan ook vooral een uitputting trijd, waarbij de baas uiteindelijk nog aan het langste eind trok ook. In de multiplayermodus was zijn lot minder fortuinlijk, maar duurde het nog altijd erg lang voor het eenmaal zover was. Lord of Arcana verzuimde helaas om ook de voortgang van de tweede speler, wij in dit geval, op te slaan en dus moesten we alsnog zelf aan de bak om hem te doden. Vooralsnog is Lord of Arcana vooral voor wie geen genoeg kan krijgen van Monster Hunter en andere reeds bestaande klonen. Maar dat zijn nu juist games waar je bijna oneindig veel uren in kunt stoppen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou