Het is niet voor iedereen weggelegd om levels te maken en te doorzien hoe bepaalde onderdelen op elkaar zouden moeten reageren. Laat staan dat veel mensen precies de vinger kunnen leggen op waarom hun eigen level wel of niet leuk is om te spelen. Daarom is level designer een valide beroep in de industrie en die van LittleBigPlanet 3 mag trots zijn op zijn werk. Want binnen een paar minuten wordt op een hele speelse manier een van de nieuwe speelbare personages geïntroduceerd.

LittleBigPlanet 3

Toggle

Toggle heet de zware of lichte vriend, dat hangt er net van af. Met een druk op de knop is Toggle van grootte te veranderen en daarmee ook van gewicht. Dat levert direct leuke kleine puzzels en timingsmomentjes op. De lichte Toggle springt veel hoger dan de zware, dus is het al snel zaak om tijdens een zweverige sprong een schakelaar vast te grijpen en vervolgens te switchen naar de obesitas-Toggle om hem om te kunnen zetten.

Het voelt lekker LittleBigPlanet-esque aan en al snel komen er nog andere kleine specialiteiten van Toggle om de hoek kijken. De zware variant zinkt als een baksteen in water en kan zo over de bodem van een bak water lopen. Even verderop is een muur opgericht en met een snelle switch zien we de kleine Toggle omhoog schieten; dit vedergewicht is zo licht dat hij over water kan lopen als een waterjuffer. Het zijn kleine momentjes die direct voor meer variatie in de gameplay zorgen. En het is slechts een van de vier personages die LittleBigPlanet straks rijk is. Gedurende de Sony-persconferentie konden we bijvoorbeeld al zien hoe het vogelpersonage kan vliegen en zo andere spelers over moeilijk overbrugbare afstanden kan krijgen.

Maar Sackboy dan?

Daardoor vroegen we ons wel hardop af wat de rol van Sackboy in LittleBigPlanet 3 precies nog gaat zijn. In de vorige games werden bijvoorbeeld al jetpacks geïntroduceerd en het zwaartekrachtaspect dat in LittleBigPlanet 2 zat lijkt eigenlijk ook best wel op de waterpuzzel met Toggle. Volgens de ontwikkelaar moeten we Sackboy vooral zien als de alleskunner, de superheld die alle power-ups kan gebruiken en zo op zijn eigen manier van meerwaarde gaat zijn in LittleBigPlanet 3.

LittleBigPlanet 3

Dat moeten we echter eerst zelf zien voordat we dat kunnen geloven. Het gespeelde level met Toggle heeft ons wel de overtuiging gebracht dat de splitsing van de krachten een goede keus is; iedereen kan een eigen rol vervullen en zijn eigen favoriet kiezen. Maar dat heeft wel tot gevolg dat allemansvriend Sackboy eigenlijk minder van belang is voor LittleBigPlanet. En is dat wat we echt willen?

Leveleditor

Die vraag wordt nog versterkt doordat LittleBigPlanet 3 bouwers de mogelijkheid geeft om eigen personages te maken met specifieke vaardigheden en gedragingen. In het toch al grote bouwkeuzemenu is een wezentje makkelijk van grootte te veranderen en zijn er verschillende vaardigheden te koppelen. De Toggle-functie is bijvoorbeeld ook anders te gebruiken: met de druk op een knop verandert een schattig poppetje in bijvoorbeeld een vleermuis, wordt hij drie keer zo groot of noem het maar op. Dat deze transformatietool in de handen van de makers komt, staat ongetwijfeld garant voor originele toepassingen. Bijvoorbeeld dat je als een sack-Hulk aan de slag gaat? Of als Clark Kent aka Superman?

LittleBigPlanet 3

LittleBigPlanet 3 geeft spelers/makers dus meer mogelijkheden om een eigen avontuur te maken zoals zij dat voor ogen hebben. Tel daar ook nog eens de extra diepte van de levels aan toe en de complexiteit van de editor is weer een stukje verhoogd. De bouwers die in de vorige twee LittleBigPlanet-games hun creativiteit zagen worden gestimuleerd, kunnen hun lol weer op met dit derde deel. De mensen die afgeschrikt werden door de oneindige opties, zullen dat bij LittleBigPlanet 3 nog meer hebben. Gelukkig zijn er voor hen meer gevarieerde levels dan ooit om te kunnen doorspelen.