Uitleggen is dit keer wat makkelijker, want aan het LBP-concept is voor dit tweede deel weinig gesleuteld. Sackboy is terug en nog even vrolijk als altijd. Hij is wederom in allerlei outfits uit te dossen en als je gehecht bent aan je originele Sackboy, niet getreurd: je bruine sokpop uit het eerste deel wordt gewoon naar deel twee meegenomen inclusief alle vrijgespeelde kostuums. Datzelfde geldt voor de levels: alle creaties uit het eerste deel, zijn in dit tweede deel speelbaar.

Ook aan de gameplay lijkt aanvankelijk weinig te zijn veranderd. LittleBigPlanet 2 is in zijn hart nog altijd een platformer die je alle vrijheid geeft op de x- en de y-as, maar ook drie niveaus op de z-as kent. Je kunt dus twee stappen in de diepte of juist naar de voorgrond zetten. De game maakt bovendien nog steeds gebruik van dezelfde eenvoudige drieknoppige besturing die draait om lopen, grijpen en springen.

Toegevoegd

Ontwikkelaar Media Molecule laat het platformhart van LBP sneller kloppen met allerlei toevoegingen. In de paar levels die in de bèta zitten krijg je bijvoorbeeld al snel te maken met springplanken die Sackboy lanceren. Zo is er een level dat meteen een overdaad een deze lanceerplatforms inzet en Sackboy mijlenver omhoog laat stuiteren alsof hij in een flipperkast is beland. In datzelfde level krijg je ook te maken met de nieuwe grappling hook. Hiermee grijp je jezelf vast aan objecten en met de linker stick maak je het touw tussen haak en Sackboy langer en korter.

Het zijn beide leuke toepassingen, die de game niet ingewikkelder, maar wel wat veelzijdiger maken. Dat geldt in nog grotere mate voor de veranderlijke zwaartekracht. Sackboy kan in het ruimtelevel hoger springen. Verrassender is de zwaartekrachttartende Segway die je tegenkomt. Met een druk op de springknop ziet dit karretje het plafond opeens als vloer en hangt Sackboy ondersteboven. Een vrij eenvoudige toevoeging die leuke nieuwe gameplaymomenten oplevert.

Het platformen is de kern van LittleBigPlanet 2, daaromheen zijn verschillende nieuwe lagen in de vorm van races, puzzelgames, first-person shooters en nog veel meer. In de bèta komt dit in eerste instantie nog niet overduidelijk tot uiting omdat de levels van Media Molecule vooral de vernieuwingen binnen het platformgenre tonen. Er is een klein reactiesnelheidspel waarin blokken met de bekende PS3-symbolen naar beneden vallen en jij zo snel mogelijk de corresponderende knop op de PS3-controller in moet drukken. Grappig, maar niet spectaculair. Het echte spektakel komt van de community: sommige levels overtreffen nu al de levels van  Media Molecule.

Community

Media Molecule heeft er natuurlijk heel goed aan gedaan om bètacodes uit te delen aan de actiefste LittleBigPlanet-spelers. Niet alleen staat dat garant voor talloze fantastische nieuwe levels in de bèta, maar als er één groep goed is in bugs vinden, dan is het dit team fanatiekelingen. En natuurlijk is het een vereiste dat deze mensen de overstap naar deel twee ook daadwerkelijk maken, want zonder de community geen LittleBigPlanet.

De gekozen tactiek betaalt zich goed uit, want nu al stikt het van de inspirerende multiplayerlevels. Zomaar even een paar voorbeelden: een capture-the-flag multiplayerlevel waarin de Sackboys op elkaar kunnen schieten, een Street Fighter-level waarin Guile andere bekende personages aan gort schopt, een Pac-Man-kloon waarin een tweede speler een spook kan besturen en zelfs een korte speelfilm waarin Sackboys op allerlei grappige manieren worden afgemaakt.

Een van onze favorieten is Ice Age: Extinction, een verhalend level dat een beetje doet denken aan 28 Days Later. Sackboy wordt wakker in een verlaten ziekenhuis en heeft het ijskoud. Ondanks het schattige hoofdpersonage zet de ontwerper hier meteen een spannend sfeertje neer. Erg knap. Dat komt mede doordat levelmakers de camera veelzijdiger kunnen inzetten. Door heel erg in te zoomen op Sackboy krijg je bijvoorbeeld een claustrofobisch gevoel en een lift waar Sackboy op staat lijkt nu hard te vallen, doordat de camera heen en weer, en op en neer schudt. Zeker in combinatie met de lichtinstellingen werkt dit prachtig; Ice Age heeft donkere verlaten gangen met knipperende lampen. Eenmaal buiten verandert onheilspellend in spannend door een leger vijanden dat je opjaagt. Het is duidelijk dat de nieuwe level-editor veel meer mogelijkheden biedt om emoties over te brengen, maar ook om een verhaal te vertellen. Bovendien zijn levels nu aan elkaar te linken en kun je dus zo van het ene direct naar het andere springen. Niet alleen zullen we dus nieuwe levels vinden in LittleBigPlanet 2, maar hele nieuwe spellen met hele nieuwe verhalen.

BoomBoomBoomBoomBoomBosBoomBoomBoom

Een probleem met het vinden van dit soort levels is dat je in LittleBigPlanet soms door de bomen het bos niet meer kunt zien. Dat is in deel twee ieder geval deels opgelost, omdat je kunt filteren op kernwoorden en kiezen of je alleen LittleBigPlanet 1- of 2-levels wil spelen. Direct na het spelen van een level is bovendien veel intuïtiever aan te geven of je een level goed of minder goed vindt. Als iedereen dat ook braaf gaat doen, zullen de beste levels vanzelf komen bovendrijven. Maar hier zit nog een probleem: hoe kan een nieuwe ontwerper zijn level onder de aandacht brengen als de lijst met toppers wordt gedomineerd met levels die al duizenden keer gespeeld en beoordeeld zijn?

Hier denkt Media Molecule absoluut over na. Er is namelijk ook een lijst met levels die door de ontwikkelaar zelf geselecteerd zijn. Een mooi lijstje om goede nieuwkomers in te zetten. Het is alleen nog de vraag hoe die wordt onderhouden. Wordt dat een wekelijkse lijst? Of wordt het maandelijks? Het zou natuurlijk ideaal zijn om elke week een lijst te kunnen bekijken met de bestbeoordeelde levels van die week.

Overzicht krijgen in alle communitylevels is ongetwijfeld een grote uitdaging. Een uitdaging die wordt bemoeilijkt door de wat chaotische grafische stijl van LittleBigPlanet. Het is een vraagstuk dat wel een goed antwoord behoeft, want getalenteerde levelmakers zullen hun hobby snel opgeven als hun levels niet gespeeld worden. Maar ook daarvoor is deze bèta natuurlijk opgezet; om problemen te ontdekken en op te lossen. En niet alleen om ons te laten zien dat LittleBigPlanet 2 een fantastisch spel wordt.