Alvorens we het over de daadwerkelijke inhoud van Dawn of the Dragon gaan hebben, is het meer dan handig om te weten dat het spel niet ontwikkeld is door Krome Studios. Het Franse Etranges Libellules heeft zich over het platformspel ontfermd, wat behoorlijk wat opzienbarendheden teweeg heeft gebracht. Niet alleen is Dawn of the Dragon het laatste deel van een trilogie en was Krome Studios verantwoordelijk voor de eerste twee titels, ook heeft de ontwikkelaar zich behoorlijk wat vrijheid gepermitteerd en zijn een aantal fundamentele aspecten flink onder handen genomen.

Zo heeft Dawn of the Dragon op audiovisueel gebied behoorlijk wat stappen voorwaarts gemaakt. Natuurlijk heeft dit grotendeels te maken met de technische ontwikkeling, maar ook de afwijkende grafische stijl heeft hier een aanzienlijk aandeel in. Sterker nog, de vele idyllische weilanden met kraakheldere beekjes en bebloemde heuveltjes laten een heuse sprookjeswereld tot leven komen. Ook de manier waarop met het licht gespeeld is, weet het oog meer dan te plezieren. Krachtige zonnestralen zijn op een prachtige wijze in het spel verwerkt, wat als gevolg heeft dat mooie regenbogen en oogverblindende lichtinvallen via beboste gebieden eerder regel dan uitzondering zijn.

Ook het draakje zelf heeft een lichte metamorfose ondergaan. In plaats van een aaibare goedzak is Spyro ditmaal meer draaks dan ooit tevoren. Alleen al zijn nonchalante houding, norse blik en zichtbaar geschubde lichaam weten dit overduidelijk naar voren te brengen. Het zijn echter vooral zijn vergevorderde aanvalsvaardigheden die hier verantwoordelijk voor zijn. Zo kan Spyro nu vliegen, in tegenstelling tot in de voorgaande delen waar het louter mogelijk was te springen en een handjevol meters te zweven. Het vliegsysteem werkt erg intuïtief en laat je in een mum van tijd de meest bizarre capriolen uithalen. Deze gedaanteverwisseling resulteert logischerwijs niet in een herontdekking van het genre, maar het brengt toch een aantal unieke platformelementen met zich mee die hier op inspelen.

    

Ook al zouden de vleugels van het lijf van Spyro gerukt zijn, dan nog zou het allesbehalve een straf zijn om in de huid van het paarse draakje te kruipen. De traditionele platformelementen steken stuk voor stuk prima in elkaar en ook de actierijke momenten zijn fijn om te spelen. Het vechtsysteem is weliswaar relatief simpel gehouden, maar is geenszins simplistisch. Er zitten een redelijk aantal aanvalscombinaties in het spel verwerkt en de verschillende aanvallen zijn behoorlijk divers. Zo kun je vijanden een ordinaire klap verkopen met je staart, maar is het ook mogelijk vuur te spuwen of zelfs met elektriciteit te spelen.

Daarbovenop onderscheidt The Legend of Spyro: Dawn of the Dragon zich nog meer van de doorsnee platformtitel door de aanwezigheid van een uitgebreide coöperatieve spelmodus. Het is mogelijk om te allen tijde een tweede speler in het spel te laden, zonder met de betreffende missie te hoeven stoppen. De tweede speler krijgt dan automatisch de controle over Cynder, een vrouwelijk draakje dat gedurende het volledige spel aan de zijde van Spyro strijdt. Heb je overigens de behoefte om in je eentje te spelen en wil je toch met Cynder aan de slag, dan kun je met een simpele druk op de knop tussen de beide reptielen wisselen. Dit kan vooral van pas komen bij de eindgevechten met grootse monsters. Deze wezens hebben steeds weer een andere zwakke plek en beide draakjes kennen hun eigen karakteristieke vaardigheden, waardoor je zo nu en dan moet wisselen van personage om verder te komen.

 

Al met al lijkt The Legend of Spyro: Dawn of the Dragon een waardige afsluiter van de trilogie te worden. Het spel heeft een goede indruk achtergelaten door het uitstekende audiovisuele gedeelte te vermengen met oerdegelijke platformelementen en met als neusje van de zalm een prima coöperatieve spelmodus. De relatief onbekende ontwikkelaar Etranger Libellules lijkt de vergane glorie van de franchise weer enigszins te herstellen. En dat is maar goed ook, want niemand zit te wachten op een draak van een game.