Games van christelijke ontwikkelaars lijken nooit echt van de grond te komen. De bedrijven kampen met een relatief klein budget en de concepten van hun spellen slaan niet aan bij het grote publiek. De spellen worden doordoor gekenmerkt door sterk verouderde technieken en een vaak overdreven duidelijk christelijk moraal. Gebaseerd op de populaire Left Behind boekenserie, van schrijvers Tim LaHaye en Jerry Jenkins, probeert Left Behind Games het met een real-time strategie game getiteld Left Behind: Eternal Forces.

Terwijl de mensheid zijn dagelijkse sleur doorloopt, verdwijnt er in één oogopslag zo’n derde deel van de bevolking. Zoals de bijbel al voorspelt, heeft God de gelovigen opgenomen en wordt de duivel over de aarde losgelaten. Als hoofd van de Verenigde Naties, nu omgedoopt tot de Global Community Peacekeepers, neemt de Antichrist langzaam de wereld over, beginnend in New York. Een kleine groep van de achtergeblevenen ziet echter in dat ze fout zijn geweest en biedt als de Tribulation Forces tegenstand.

Door deze twee groeperingen tegenover elkaar te zetten, hoopt Left Behind Games een sterke RTS neer te zetten. Het verhaal is er één van epische proporties: het gevecht tussen goed en kwaad, een tijdloos thema en de twee groeperingen die nu tegenover elkaar staan zijn ideaal voor een boeiende RTS. In het spel kom je helaas wel alleen aan de kant van de goeden te staan, maar online krijg je in de multiplayer wel de kans om de rol van Antichrist aan te nemen en demonische legers aan te voeren.

Left Behind: Eternal Forces gebruikt het aloude idee van basis bouwen, units trainen en aanvallen. Door een aantal nieuwe elementen moet het spel zich onderscheiden van de rest. Je wint bijvoorbeeld niet alleen door met grote tanks aan te komen rollen (al kan dat wel), maar je kunt ook bidden voor extra kracht en vragen voor hulp van bovenaf. Er zijn meer dan dertig verschillende units in het spel te besturen en het doel is daarmee terrein te winnen van het kwaad. Het gaat dus niet zozeer om ongelovigen af te maken, zoals het spel wel eens onterecht geportretteerd wordt, maar demonen en mensen die God kennen en express de rug toekeren zijn je tegenstanders.

Je gebouwde basis zal niet gebruikt worden voor het ‘produceren’, maar voor het trainen van mensen. Je zult op straat ‘zieltjes moeten winnen’, om die vervolgens te trainen en in te zetten in de oorlog. Er zijn naast de twee zijdes namelijk nog tal van mensen die geen kant gekozen hebben in de oorlog. Met veel moeite kun je zelfs je tegenstanders overhalen naar jouw kant, maar is het uitkijken geblazen dat je vijanden dit niet eerder doen. Dit kun je voorkomen door regelmatig te bidden en het moraal daardoor hoog te houden. Elke persoon heeft een spirit-level en een waarde tussen de 40-60 betekent neutraliteit. Daarboven behoort diegene tot de goeden en er onder bij het kwade.

Het spel speelt zich volledig af in de wereldstad New York, welke volgens de makers zo authentiek mogelijk is nagemaakt. Verschillende bekende gebieden uit de stad zullen als speelveld dienen en Left Behind Games heeft voor echte reclame gekozen om bijvoorbeeld in Times Square te laten zien. Dit als realistisch beeld van de stad, maar uiteraard ook gewoon voor inkomsten. Door de stad heen zijn verscheidene pamfletten te vinden met verzen uit de bijbel erop. Deze zorgen voor handige upgrades zoals een spirit-boost, een geldbonus of vuur dat uit de hemel op de vijand regent.

Dat het spel christelijk is, neemt niet weg dat er mensen in het spel zullen sterven. Doden zullen zelfs blijven liggen en voor je het weet zijn de straten van New York overspoeld met lijken. De emotie van de dood is echter prominenter aanwezig dan in andere soortgelijke games. Zo kan de speler door op een lijk te klikken een verhaal lezen over hoe die persoon gestorven is en waarvoor hij heeft gevochten. Aan de ene kant wil Left Behind Games toch het spel speelbaar houden voor christenen die niet zo snel een ander computerspel aanraken, maar ook interessant genoeg houden voor de gamer die alles al gezien heeft. Maar willen die gamers wel een spel met zo’n duidelijke christelijke boodschap en zoeken de christenen die anders gewelddadige games mijden wel zo’n gewelddadig spel?

Left Behind Games denkt in ieder geval met al deze elementen, zonder overdreven geweld te gebruiken, een goede RTS neer te zetten die voor iedereen speelbaar moet zijn. De screenshots zien er best aardig uit en het spel heeft het verhaal en de ideeën om inderdaad een goede RTS te worden. De Left Behind boekenserie bestaat al uit een dertiental boeken, of de gameserie ook dat succes zou behalen, is betwijfelbaar. Wel is het duidelijk dat ook christelijke ontwikkelaar eindelijk door krijgen hoe de game-industrie werkt.