LawBreakers (hands-on) | Gamer.nl

LawBreakers (hands-on) | Gamer.nl

De nieuwe game van ontwikkelaar Cliff Bleszinski komt uit in een tijd waarin nog maar weinig plek over is voor arena-shooters. Momenteel is Overwatch de ongeslagen koning binnen het genre en moet je als ontwikkelaar van goeden huize komen wil je daar aan kunnen tippen. LawBreakers vinkt in een korte speelsessie op E3 alle vakjes aan om als zeer degelijke deelnemer de strijd te betreden, maar mist wellicht te veel eeneigen smoel om op te vallen tussen de concurrentie.

De game van Bo Key Productions doet nu vooral erg denken aan de ouderwetse arena-shooters uit de jaren negentig. Neem de speelstijl van Unreal Tournament en pak de kleurtinten van Quake 3, gooi er wat meer fine e tegenaan en je hebt LawBreakers. Maar het is vooral de nieuwe modus Turf War, met de bijhorende antizwaartekrachtgameplay, is vooral waar de vernieuwing gelegen is. Het futuristische Santa Monica, Los Angeles vormt het slagveld voor twee teams van vier, die drie gebieden moeten overnemen om een ronde te winnen. Terwijl twee territoria zich in de thuisbasis van de teams bevinden, is er één in het midden van de arena gelegen, waar de wetten van zwaartekracht niet langer gelden.

Lawbreakers

Verspringend tempo

wordt geopend in smalle steegjes, hoog in de lucht en in open ruimtes, waarbij de verschillende kla en elkaar versterken met hun eigen vaardigheden. Zo gebruikt de kolo ale Cronos zijn raketwerper en dikke pantser, is Kintaro met zijn sprint en machinegeweer het meest toegankelijke personage, raast Kitsune door het level met haar grapplinghook en me en, en heeft Toska-9 een jetpack tot haar beschikking. In de previewse ie van een half uur valt er dus genoeg te ontdekken, hoewel de personages op het eerste gezicht wel wat karakter mi en.

Stuk voor stuk komen ze over als dertien in een dozijn, maar bij een game als deze gaat het niet om een diepgaand verhaal, maar om snelle team-based gameplay. Aan het begin van de rondes verloopt dit nog chaotisch, maar zodra het level, het doel en de personages beginnen te wennen ontstaat er plotseling een dynamiek. Communicatie is daarbij de sleutel tot overwinning en al snel is het duidelijk wie er in het team een verdedigingspositie aanneemt, en wie de vijandelijke basis binnendringt. Wanneer alle territoria zijn overgenomen, vindt er een pauze plaats waarin de spelers elkaar te lijf kunnen gaan om zo ruimte te creëren voor de nieuwe ronde. Een gebied is namelijk makkelijker in te pikken wanneer de vijanden nog moeten respawnen.

Lawbreakers
Lawbreakers
Lawbreakers

Eigen smoel

Met het team dat uitsluitend uit Nederlandse journalisten bestaat, winnen we zo alle rondes op een rij. Dat geeft een euforisch gevoel en na de speelse ie van een half uur hadden we er gemakkelijk nog de dubbele speeltijd aan toe kunnen voegen. Toch voelt de game ondanks de unieke eigenschappen nog niet als iets dat gaat opvallen tu en het huidige aanbod binnen het genre. De gameplay is sterk, de besturing voelt verfijnd, de grafische kwaliteit is hoogstaand, maar nergens hebben we het idee dat we iets totaal nieuws spelen. Om dat doel wél te behalen, zal Bo Key Productions met een flinke afwi eling in modi moeten komen.

Lawbreakers komt deze zomer naar pc.

Door Sander van Dalsum

E3
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou