Nintendo lijkt nooit zo goed te weten wat het met haar roze personage aanmoet. In de oude platformgames slurpt Kirby vijanden op om hun eigenschappen en moves aan te nemen, in Kirby’s Air Race kan de schattige blob met één druk op de knop hele races afleggen en in Kirby’s Power Paintbrush op de Wii teken je lijntjes om Kirby overheen te laten rollen. Deze diversiteit levert Kirby wellicht een kleine identiteitscrisis op, maar houdt de serie ook fris en origineel.

Draden en lappen stof

Ook Kirby’s Epic Yarn heeft een even uniek uitgangspunt: de gehele wereld, inclusief Kirby zelf, bestaat uit draden en lappen stof en dit gegeven zie steeds terugkeren in de gameplay. Gelukkig zorgt dat voor tientallen momenten die een glimlach op je gezicht toveren, zo origineel wordt het toegepast.

Kirby zelf kan nog steeds eigenschappen van vijanden overnemen, die hij als het ware uit elkaar trekt alsof het echte draden betreft. Omdat Kirby zelf ook uit een lange draad bestaat, is het voor hem gemakkelijk om zijn structuur om te vormen naar die van de vijand die hij zojuist heeft gedood. Zo verandert hij in een oogwenk bijvoorbeeld in een auto die snel rond kan racen, of in een groot blok dat platformen kan vernietigen.

Ook de levels zelf zijn behoorlijk interactief. Zo kan Kirby losse draden in levels grijpen en er aan trekken, om zo een hele lap stof weg te trekken en de structuur van het level te veranderen. Dit is heerlijk om uit te doen en geeft een onbeschrijflijke ‘klik’ in je hoofd wanneer je het doet. Het voelt namelijk alsof het zo hoort, omdat al het materiaal dat zichtbaar is op het scherm zich in het echt ook zo zou gedragen.

Klassieke besturing

De besturing is sowieso top. Het is gewoon een kwestie van de Wii-controller kantelen en hem vasthouden als een NES-controller. De vierpuntsdruktoets wordt vervolgens logischerwijs gebruikt om Kirby een richting op te laten lopen, terwijl de 1- en 2-knoppen hem laten springen en hem contextgevoelige acties laat uitvoeren.

Kirby’s Epic Yarn weet naast de originele en toch vertrouwde platformgameplay ook grafisch indruk te maken. De game is heerlijk kleurrijk en heeft wat weg van de Nintendo 64-platformer Yoshi’s Story. Waar daar verschillende materialen gebruikt werden, daar draait Kirby volledig om lappen stof en draden, maar het levert een vergelijkbare kleurrijke mengelmoes op die een enorme lekkernij voor je ogen betekenen. We hopen dat gamers die ook maar een beetje interesse hebben in platformgames dit niet gelijk als kinderlijk afdoen en er het briljante van inzien. Wij zijn in ieder geval nu al overtuigd. We kunnen dan ook niet wachten om meer te spelen dan het ene level wat we op E3 mochten uitproberen. En een ding staat al vast: Kirby krijgt eindelijk weer de aandacht van Nintendo die hij verdient.