Op de één of andere manier zijn strategiegames die zich afspelen in het heden niet zo in trek als games die zich afspelen in het verleden, de toekomst of op andere planeten. Misschien dat het realisme te veel aan de realiteit doet denken van échte oorlogen die op het moment plaatsvinden. Ontwikkelaar Most Wanted maakt dit niets uit en komt met de RTS Joint Task Force, waarin jij de baas bent over een klein leger.

De Joint Task Force is opgericht door de G7, de zeven rijkste landen ter wereld (en Rusland), omdat deze een eenheid nodig had waarop ze kon vertrouwen. Dit is de Joint Task Force geworden. Deze eenheid zal in het spel op vijf verschillende plaatsen in actie komen, en zo dus vijf verschillende campagnes voor haar kiezen krijgen. Deze spelen zich af in Bosnië, Somalië, Colombia en de landen die nu veel in het nieuws zijn, Afghanistan en Irak. In totaal zal het spel zo’n 20 missies krijgen, die elk minimaal een uur zullen duren, maar meestal nog langer. Dit houdt dus in dat 30 uur aan gameplay gegarandeerd kan worden, zodra je dit spel begint te spelen.

 

Het verhaal in het spel zal een belangrijke rol spelen. Je zult niet willekeurige missies spelen, maar er zal daadwerkelijk een spannend plot zijn. Dit plot zal niet alleen door jou waargenomen worden, maar ook door de pers. In het spel zullen journalisten aanwezig zijn, die verslag doen van de gebeurtenissen op het slagveld. Zorg jij goed voor de persmuskieten, dan zal de algehele opinie verbeteren, waardoor jij meer geld tot je beschikking krijgt. Ook wanneer je veel secundaire missies doet, zul je behoorlijk wat meer pecunia tot je beschikking hebben.

Geld is meteen de enige resource in de game. Hiermee zul je alles moeten doen. Zodra je units koopt, zullen deze ingevlogen worden. Hiervoor zul je echter wel eerst een landingsbaan in je macht moeten hebben. Aangezien Sinterklaas niet bestaat en hij je die vliegvelden niet cadeau zal doen, zul je erom moeten vechten. Hiervoor heb je verschillende units tot je beschikking. Denk hierbij aan tanks, snipers, Special Forces en helikopters. Verwacht echter geen honderden units op je scherm die tegelijk de strijd aangaan met elkaar. Het spel richt zich duidelijk op het tactische element en grote gevechten zullen er dan ook nauwelijks in voorkomen. Kleine gevechten, met hooguit tien tanks en een aantal infanteristen zullen de boventoon voeren in Joint Task Force.

Gelukkig kunnen de units wel twee verschillende wapens dragen. Denk hierbij aan anti-air of anti-tank wapens als secundair wapen. Deze secundaire wapens zullen een beperkte ammunitie hebben en zullen bijgevuld moeten worden. Dit bijvullen gebeurt bij een zogenaamde Supply Depo, en dit is ook meteen de enige unit in het hele spel welke in het echt niet bestaat. De rest van de units zijn allemaal zo realistisch mogelijk nagemaakt. Dit houdt dus ook in dat ze onder bepaalde omstandigheden niet gebruikt kunnen worden. Zo is het weer volledig dynamisch en zal dit ook daadwerkelijk invloed hebben. Je kunt geen hulp inroepen van air strikes of bepaalde communicatiemiddelen tijdens een zandstorm en kunt tijdens een hevige storm geen helikopter op laten stijgen. Op deze manier zul je het weer in je voordeel kunnen gebruiken, maar dit kan net zo goed in je nadeel werken.

 

Ook de physics, die gebruik maken van de Ageia Physics Engine en eventueel zijn bijbehorende physicskaart, kunnen zowel in je voor- als nadeel werken. Alle gebouwen die je sloopt tijdens je missies, zullen op een realistische en dynamische manier in elkaar vallen. Joint Task Force maakt gebruik van een zogenaamde dynamische map. Dit houdt in dat een map groter en groter wordt, naarmate de missie vordert. Dit is niet alleen zo bij de hoofddoelen, maar ook bij secundaire missies die in groten getale aanwezig zullen zijn. Besluit jij deze missies niet te doen, dan blijft je kaart een stuk kleiner, waardoor de moeilijkheidsgraad ook meteen een stuk lager blijft. Verwacht echter niet zoveel geld te krijgen als wanneer je de secondaire missies wel uitvoert. Elke unit in Joint Task Force zal gebruik maken van het zogenaamde Direct Control-systeem, dat we al kennen uit Soldiers: Heroes of World War II. Hierdoor krijgt de speler de mogelijkheid om op elk gewenst moment de controle te nemen over een unit en deze direct te besturen. Zo hoeft de muis niet gebruikt te worden, maar kan er direct de actie ingesprongen worden. Tijdens je missies zal een unit langzame beter worden, wat te zien is in de zogenaamde Progress Bar. Is je unit goed genoeg, dan wordt deze een Hero Unit. Elke soort kent zijn eigen heroes, van Engineers tot Special Forces. Gelukkig hoeven deze supersoldaten niet opgegeven te worden aan het einde van een missie, maar kunnen ze gewoon meegenomen worden naar de volgende vuurhaard. Verwacht echter geen waterhaarden, oftewel zeegevechten, in Joint Task Force. De game richt zich volledig op de gevechten op land. Gelukkig zul je soms wel steun krijgen van amfibische voertuigen.

 

Grafisch gezien lijkt Joint Task Force zeer goed uit de verf te komen. Vooral de gedetailleerde units zijn een lust voor het oog, net als de mooie sfeervolle omgevingen, die dus ook nog eens volledig interactief zijn dankzij de Ageia Physics Engine. Wat ook leuk is, is dat er een editor bij de game zal zitten, waarmee eigen missies en zelfs hele campagnes in elkaar geknutseld kunnen worden. Ook zijn alle missies uit de singleplayer coöperatief te spelen. 

 

Joint Task Force lijkt een hele leuke strategiegame te worden, met genoeg elementen om te vernieuwen. Vooral de invloed van het weer en de physics lijken een erg gave feature van het spel. Het feit dat de game volledig op de realiteit gebaseerd is, zorgt er tevens voor dat de game zich kan onderscheiden van de massa. Houd je van RTS games, houd Joint Task Force dan zeker in de gaten!