James Bond: Quantum of Solace baseert zich op twee Bond-films. Allereerst is er de pokerfilm Casino Royale en vervolgens het eind dit jaar uitkomende Quantum of Solace. Omdat er nog niets van Quantum of Solace weggeven mag worden, stel je voor dat je al iets van de film weet, kregen we de gameplay uit het deel van de game dat zich daar op baseert zonder enkele context te zien. Verteld werd dat we een man genaamd Mantis achterna zitten en dat we het daar maar mee moesten doen. Verstand op nul en knallen, rennen en beuken met die handel dus.

Quantum of Solace is een mix tussen derdepersoons en eerstepersoons actie. Je ziet Bond vanuit het eerstepersoons perspectief, maar wisselt naar de derdepersoons camera als je jezelf achter een muurtje verschuilt. Het wisselen van derde- naar eerste persoon en vice versa gaat soepel en staat de gameplay niet in de weg. Door de game heen gebruik je de wissel vaak omdat het schuilen achter muurtjes je veel tactisch voordeel oplevert. Wanneer je met je rug tegen de muur gedrukt staat, behoud je namelijk wel het overzicht over het speelveld op z'n Gears of Wars. Rennend van dekking naar dekking knal je vijand na vijand aan gort.

De game bied je echter ook de mogelijkheid om tactisch te werk te gaan. Als je geluidloos achter een vijand weet te komen kun je op karakteristieke Bond-wijze een tegenstander middels enkele ferme tikken tegen de grond werken. Nadat je de hand-op-hand actie geactiveerd hebt, moet je in een simpel quick-time event op de juiste knop drukken om zege te vieren. Dit sneaken is, omdat het je écht veel voordeel oplevert, wellicht iets te makkelijk. Het is daarentegen wel goed voor de toegankelijkheid van de game. Een Bond-game moet immers wel voor iedereen speelbaar zijn en misschien is diepgaande Metal Gear Solid-achtige gameplay dan teveel van het goede.

Het rondsluipen is niet de hoofdmoot van de game en lijkt ook meer geïmplementeerd om je gevoel van vrijheid te vergroten. Schieten heeft nog steeds de overhand, al is het niet zo over-de-top als misschien van een Bond-game verwacht wordt. Ontwikkelaar Treyarch legt uit dat dit expres gedaan is: Bond is in deze films nu eenmaal niet zo super high tech. Wel kun je op een andere manier geintjes uithalen met de omgeving. Soms zie je een object oplichten, wat betekent dat je het kapot kunt schieten voor extra voordeel (een ontploffing, het elektrocuteren van een vijand). Niet heel spectaculair, maar wel effectief. 

Hoewel James Bond: Quantum of Solace niet de originaliteitsprijs zal verdienen, ziet de game er zeer degelijk uit. Met de Call of Duty 4-engine aan boord zit het grafisch allemaal wel goed en Treyarch lijkt er één glad geheel van te maken. Een prima game voor de Bond-fan, zo lijkt het voorlopige oordeel.