Preview
it takes two

It Takes Two is Hazelight Studios’ meest ambitieuze game tot nu toe

Samenwerken staat centraal in deze kleurrijke co-op

Geschreven door Maxime Buitenhuis op
Nadat Hazelight in A Way Out speelde met de relatie tussen twee vrienden, doet de studio nu een liefdesrelatie aan met It Takes Two. Dat leent zich uitstekend voor een romantische komedie, een genre dat niet zo gebruikelijk is in games. In een eerste speelsessie konden we alvast proeven van de kleurrijke wereld van deze creatieve 3D-puzzelplatformer.

In It Takes Two speel je als May en Cody, een getrouwd stel dat op het punt staat te gaan scheiden. Wanneer hun dochter daarachter komt, maakt ze poppen van haar ouders, waar May en Cody op magische wijze in getransporteerd worden. Ze moeten opnieuw leren samenwerken om deze spreuk te verbreken. Absurd? Zeker. Maar het lijkt erop dat Hazelight een balans gevonden heeft tussen echt en fantasie en tussen saai en te druk.

it takes two

Huisje, boompje, beestje

Nadat Cody en May in poppen veranderd zijn, bevinden ze zich gelukkig nog wel in hun huis (dat vanuit hun optiek opeens gigantisch uitvergroot is). In de eerste paar uur kom je onder andere in de schuur en in de tuin terecht, en praat je met verschillende objecten die tot leven zijn gekomen. Zo is de oude stofzuiger niet bepaald blij met het feit dat hij vervangen is, en houdt de verrekijker de dochter van het koppel in de gaten. Daarnaast is een boek tot leven gekomen om Cody en May relatieadvies te geven.

Deze confrontaties bieden de personages precies de handvaten die ze nodig hebben om langzaam maar zeker hun relatie te verbeteren. Dat gaat natuurlijk niet zonder horten of stoten, waardoor zowel ongemakkelijke als hilarische taferelen ontstaan. Hazelights oprichter Josef Fares benoemde tijdens het preview-evenement dat de rom-com-opzet in die zin ontzettend uitdagend was, maar tegelijkertijd veel vrijheid gaf om unieke elementen toe te voegen. En inderdaad: het gebruik van dit genre is onverwacht en dat is op het eerste gezicht al een aantrekkelijk onderdeel van de game. Niet alleen het verhaal en de setting worden hierdoor beïnvloed, maar ook in de gameplay komt het sterk naar voren.

Het lijkt erop dat Hazelight een balans gevonden heeft tussen echt en fantasie en tussen saai en te druk.
it takes two

Unieke mechanics

It Takes Two is volledig gebouwd als co-op-game en dat zorgt– in combinatie met het rom-com-genre – voor een bijzondere opzet. Omdat de game uitsluitend in deze modus kan worden gespeeld, draait alles om samenwerken. Dat kun je samen op de bank doen, maar net zoals bij A Way Out is het ook mogelijk om online te spelen met behulp van een Friend’s Pass. Zo hoef je de game maar één keer te kopen en kun je toch samen op afstand spelen.

Afhankelijk van het personage dat je speelt, kun je verschillende power-ups gebruiken. Deze zijn per level anders. Zo heeft Cody een aantal spijkers tot zijn beschikking in het eerste level, terwijl May de kop van de hamer draagt. Doordat je allebei slechts een deel van de oplossing hebt, moet je de puzzels op een creatieve manier benaderen. Dat is verfrissend en we hopen meer van deze vindingrijkheid te zien in de volledige game. Waarschijnlijk hoeven we ons daar geen zorgen over te maken: Fares benadrukte dat er nog veel meer te ontdekken valt wat betreft zowel het verhaal als de gameplay.

it takes two


Die gameplay voelt tot dusver soepel aan en ook grafisch gezien valt er tot nu toe weinig aan te merken. De personages bewegen heel natuurlijk mee en de interactieve wereld draagt daaraan bij. Wat aan de besturing met name opvalt is de vergevingsgezindheid: er is een sterke aim assist aanwezig. Deze heb je in sommige gevallen zeker nodig, omdat de game snel schakelt tussen verschillende gameplayelementen. Zo ben je op een gegeven moment bijvoorbeeld hordes wespen aan het ontwijken terwijl je ze een ogenblik later samen moet verslaan. Die veelzijdigheid is tot nu toe een van de sterkste punten aan It Takes Two. Hopelijk weet de rest van de game diezelfde variatie in gameplay en setting vast te houden.

It Takes Two verschijnt op 26 maart voor pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series S en X.

Dit artikel delen:

Lees meer

Epic Games koopt Fall Guys-ontwikkelaar Mediatonic Yakuza: Like A Dragon is nu beschikbaar voor PlayStation 5
4

Reacties op: It Takes Two is Hazelight Studios’ meest ambitieuze game tot nu toe

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Ollongren

    • 2 maart 2021 20:20
    Met name de variatie lijkt me een hele goede punt van deze game. Kijk er hele erg naar uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gamerlezer

    • 3 maart 2021 20:04
    @Ollongren mee eens! Dit zou wel eens leuk kunnen zijn om met mn vrouwtje te spelen! Tis iig weer eens origineel. De Trine serie is ook al zon leuke coop.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 3 maart 2021 14:30
    Ik vind van de laatste versie van iets — een product, film of wat dan ook — zeggen dat het de meest ambitieuze ooit is, een deur intrappen die niet verder open kan staan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 3 maart 2021 15:14
    @denver Het is ook letterlijk de 2e game van deze studio. Dus inderdaad beetje een dooddoener deze titel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.