Halo 4 - De verhalende Spartan Ops-modus | Gamer.nl

Halo 4 - De verhalende Spartan Ops-modus | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

343 Industries is niet de eerste studio die beweert een verhaal aan zijn multiplayer te hebben toegevoegd. Maar vaak betekent dit in realiteit slechts een paar zinnetjes die een vage context schetsen. Bij Halo 4 gaat dat verhaal (ha!) gelukkig maar half op, alleen de competitieve multiplayer is nog steeds van enig plot verstoken. Je gaat ons namelijk niet wijsmaken dat ‘ze vechten tegen elkaar voor training’ een goed doordachte plotontwikkeling is.

Bij Spartan Ops ligt dat iets anders. Halo 4 krijgt voor deze modus na zijn lancering om de zeven dagen nieuwe mi ies, die de gebeurteni en na het hoofdverhaal vertellen. Je speelt hierin vanzelfsprekend met een van de Spartan Ops, die vanuit het ruimteschip Infinity regelmatig op pad worden gestuurd om bijvoorbeeld planeten te verkennen.

In de voetstappen van Master Chief

Een daarvan is Requiem, waar Master Chief aan het begin van Halo 4 op neerstort. De planeet heeft zoveel aantrekkingskracht (letterlijk dan) dat nietsvermoedende voorbijgangers naar de oppervlakte gezogen worden. In de mi ie die wij zagen (de vijfde van de eerste week), ga je als de bemanning van een van die schepen op onderzoek uit.

Je bent niet de enige; ook The Covenant toont intere e in de mysterieuze planeet, waarschijnlijk omdat er technologie te vinden is die hun niveau ver te boven gaat. De reden maakt echter niet uit, je krijgt van je leidinggevende allereerst de mi ie om alles te doden wat beweegt. Even dachten we daarom dat het verhaal van Spartan Ops toch weer niet verder ging dan een simpele objective.

Zo simpel ligt het niet. Toegegeven, er zullen waarschijnlijk weinig baanbrekende plotontwikkelingen plaats gaan vinden in Spartan Ops. Je hebt echter wel direct contact met de bemanning die nog op Infinity is, waardoor je eigenlijk tijdens de gehele mi ie op stukjes achtergrond en interactie wordt getrakteerd. Dit vormt een mooie aanvulling op de objectives die je moet zien te halen. Die draaien vooral om verschillende soorten gameplay, zoals stealth, waarvoor je een geschikte load-out zult moeten samenstellen.

Serenity

Ondertu en ben je rustig aan het schieten, alleen of met maximaal drie andere spelers. En we zeggen bewust rustig, want de actie die we te zien kregen voelde bijna sereen. De Spartans en Covenant gingen elkaar uiteraard hardhandig te lijf, maar hectisch werd het nooit. Dat is overigens geen kritiek; het voelde en oogde eerder zo exact als Halo dat we ons meteen weer thuis voelden in het universum.

De Spartan Ops-modus is voor ons een mooie introductie geweest in de wereld van Halo 4, bovenop de singleplayerdemo die tijdens de Microsoft-conferentie te zien was. Als er daadwerkelijk iedere week een vijftal nieuwe mi ies beschikbaar worden gesteld door 343 Industries, en ze hebben allemaal een verhaal en een introductiefilmpje, dan kan het de game wel eens heel lang houdbaar maken. Mi chien weet het zelfs een jarenlange brug te slaan tot Halo 5.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou