Maker en gamejournalist Tom Francis is nog druk bezig met Gunpoint, maar stuurde ons alvast een paar levels om uit te testen. In de vroege versie die wij speelden zat nog geen verhaal, muziek en dat soort verwennerij. Wel had deze versie mooie achtergronden van onze landgenoot Fabian van Dommelen. Wat we verder zagen aan speldesign is nu al zo tof dat Gunpoint zelfs in dit stadium zijn eigen preview verdient. Om je een beter beeld te geven van het spel, hebben we een van de levels volledig opgenomen. (Hier de YouTube-versie)

Jump for joy

Zoals je in de video ziet is het doel van Gunpoint om in te breken in een zwaar beveiligd gebouw en daar een computer te hacken. Overal hangen camera's, staan bewakers en zitten de deuren op slot. Gelukkig is de detective met wie je speelt zeer acrobatisch. Zo kan hij tegen muren omhoog lopen, aan het plafond hangen en enorme sprongen maken, bijvoorbeeld door ramen heen. Je kunt daarbij van grote hoogte vallen zonder dat je schade oploopt.

Deze acrobatiek heb je nodig om vijanden te verslaan. Wanneer je een bewaker van voren aanvalt, schiet hij je namelijk onmiddellijk dood. Het is daarom de bedoeling bewakers van achter te bespringen en zo bewusteloos te meppen. Maar zelfs dit werkt niet altijd. Sommige agenten dragen bepantsering, waardoor je een andere methode moet vinden. Bijvoorbeeld door ze, met een sprong, van het dak te duwen of op te sluiten in een kamer. Hoe je het lot van je tegenstanders beslist, laat de maker volledig aan de speler over. Er zijn meerdere mogelijkheden, zeker door de bijkomende technische snufjes.

De truc met de knipperende lichten

Voor het verslaan van de goed opgestelde vijanden is flink wat denkwerk nodig. Zij hebben een groot bereik en reageren direct op herrie als brekende ramen. Je kunt gelukkig ook genoeg doen zonder te bewegen: wanneer je overschakelt naar de alternatieve visie (denk Batman Arkham Asylum), lichten de stroomaansluitingen in het gebouw op. In deze visie kun je met een simpele muisbeweging een lijn trekken tussen de verschillende elektronica.

TL-lampen zijn bijvoorbeeld standaard aangesloten op lichtschakelaars. Klik je op een lichtschakelaar dan gaat de daarmee verbonden lamp aan of uit. Maar je kunt deze lichtschakelaars bijvoorbeeld ook aansluiten op deuren, liften of stopcontacten, waardoor je deze kunt activeren met de schakelaar. Hierdoor kun je van een afstand deuren sluiten om bewakers te isoleren, luidruchtige liften activeren om agenten weg te lokken van hun positie of een stopcontact laten exploderen om een langslopende beveiliger bewusteloos te schokken.

Het leuke van Gunpoint is dat je de meest ingewikkelde combinaties kunt maken om vijanden mee te verslaan. Staat bijvoorbeeld een bewaker naar de lift te kijken die jij moet gebruiken? Sluit de lift dan aan op een TL-lamp en de lichtschakelaar op een stopcontact. Wanneer je met de lift aankomt, schakelt automatisch het licht uit. De bewaker rent in het donker naar de lichtschakelaar en elektrocuteert zichzelf wanneer hij de lamp probeert aan te zetten.

Balans zoeken

Wanneer je de opties voor het eerst ziet, voelt het spel een beetje te makkelijk aan. Maar de maker komt al snel met ingewikkeldere levels. Zo worden stroomaansluitingen verdeeld in verschillende kleuren waarvan je eerst een activeringspaneel moet vinden. Een goed voorbeeld hiervan zit in de video. Daarnaast staan de bewakers steeds slimmer opgesteld en tref je ze gaandeweg in grotere aantallen. Zelf krijg je ook toegang tot meer opties, waaronder een pistool waarmee je agenten onder schot kunt houden. Een andere extra optie is het linken van de pistolen van vijanden . Zij worden dus een onderdeel van het stroomnetwerk. Wanneer je een pistool met een schakelaar verbindt, kun je met één druk op de knop een agent zijn maat per ongeluk neer laten schieten (als ze naast elkaar staan).

Tom Francis heeft een rudimentair RPG-systeem toegevoegd dat je in staat stelt om punten te verdelen over springtechniek, geluidsbeperking en energieverbruik. Het is nog te vroeg om te zeggen wat deze keuzes voor tactische invloed dit gaat hebben op het spel, aangezien dat nog niet volledig uitgewerkt is in deze versie. Wij hopen dat er spoedig een versie komt met meer levels, muziek en verhaal er in, zodat we een serieus oordeel kunnen vellen.