Eind 2005 kwam Activision met het westernspel GUN. De game werd goed ontvangen en de uitgever besloot dan ook aan de slag te gaan met een versie voor de Playstation Portable. Het spel gaat schuil onder de titel GUN Showdown en biedt heel wat nieuwe content. Met nieuwe missies, minigames en een multiplayer mode moet GUN ook voor de PSP-bezitters een unieke ervaring in het Wilde Westen worden. Activision heeft ons een previewversie opgestuurd, zodat we eens goed kunnen zien wat we kunnen verachten.

Showdown is grotendeels gelijk gebleven aan de originele versie. Nog altijd wordt het verhaal verteld van cowboy Colton White. We starten wanneer White in de bergen training krijgt van zijn vader Ned, wat fungeert als een soort tutorial waar de besturing uitgelegd wordt. Na wat dieren knallen, verhuist het verhaal al snel naar een stoomboot die overvallen wordt. Wat explosieve actie later word je door je vader van de boot geworpen, waarna het ding ontploft. Ned is dood en het enige wat Colton nog zoekt is wraak.

Voor de verdere inhoud van GUN, verwijzen we je naar de GUN review. We beperken ons hier enkel tot de veranderingen voor de PSP-versie. Zo is het spel allereerst uitgebreid met een vijftal nieuwe missies. Omdat je tijdens het spelen vaak zelf kunt kiezen wat voor missie je wilt spelen, zijn deze prima in het spel verweven. Tevens krijgt Colton nieuwe wapens als mijnen en werpmessen tot zijn beschikking.

Echt interessant wordt het natuurlijk met de tweetal nieuwe modes, quickplay en multiplayer. In quickplay kun je, je raadt het al, snelle spelletjes doen. Deze minigames zijn natuurlijk ideaal voor onderweg. Zo word je in een van de spelletjes gedropt in het bos en moet je, dierenbeul dat je bent, zoveel mogelijk beren doden voordat jezelf het loodje legt. Hetzelfde idee kun je ook krijgen met mensen als tegenstanders. Hoe lang houd je het uit? Heb je het even gehad met het schieten, dan kun je ook een potje pokeren met Texas Hold’em.

In de multiplayer modes kun je het pas echt als cowboys tegen elkaar opnemen. In de versie die wij gespeeld hebben waren twee modes speelbaar, Deathmatch en Golden Cross. Bij die laatste is het de bedoeling om het gouden kruis te pakken te krijgen en zo lang mogelijk vast te houden. Deathmatch is, zoals we gewend zijn, gewoon elkaar afknallen. Wel een leuk detail is dat de Deathmatch ook met bots speelbaar is. Dus heb je geen vrienden met een PSP, of wil je een potje wat drukker maken, zet er dan gewoon wat bots in.

De angst bij third-person PSP games ligt natuurlijk bij de besturing, maar het ziet er naar uit dat Activision door heeft hoe je de missende analoge stick goed kunt vervangen. De besturing gaat nog altijd via de analoge stick van de PSP, maar de camera bestuur je met de functieknoppen. Houd je de onderste directieknop ingedrukt, dan krijgen de functieknoppen hun functies weer terug. Eerder deed bijvoorbeeld Splinter Cell: Essentials het ook al op deze manier, maar moest je telkens afwisselen tussen de camera en functies. Nu kun je vlot van beide gebruik maken.

GUN lijkt zich verder ook uitermate goed aan te passen aan de Playstation Portable. Zo staat Colton niet in het midden van het scherm, waar hij het zicht wegneemt, maar is hij wat naar links verschoven. Het spel is verder grotendeels hetzelfde gebleven als het origineel met de nodige extra’s. Zoals het er nu naar uitziet heeft de PSP er weer een potentiële topgame bij. Begin november ligt de game in de winkels en dan komen we met ons eindoordeel.