Guitar Hero 5 (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Toen Harmonix twee jaar geleden met Rock Band kwam en de plastic gitaar met een drumset en microfoon combineerde, voelde Activision en Neversoft  al aankomen dat zij het niet langer bij één gitaartje konden houden. Zoals we nu inmiddels weten is uit deze 'verplichting' Guitar Hero: World Tour ontstaan. Hoewel World Tour een denderend succes was en Rock Band 2 qua Europese verkopen alle hoeken van de kamer liet zien, vonden veel fans dat 'hun' Guitar Hero te veel veranderd was. Het was te makkelijk, te ontrouw aan de serie en bevatte te veel (kleine) mankementen. Niet dat dit uitmaakte, want World Tour richtte zich niet langer enkel op die veeleisende Guitar Hero-fan. De doelgroep was ditmaal vele malen groter.

Nu, inmiddels alweer één jaar na World Tour, is het bijna tijd voor het vijfde officieuze vervolg in de serie: Guitar Hero 5. Reden voor de internetfora om eens flink te brainstormen over deze Guitar Hero. Gaat de game de kant van Rock Band 2 op of wordt Guitar Hero 5 meer gericht op het nieuwe Wii-publiek? Laten we jullie maar meteen uit deze onzekerheid verlo en: Guitar Hero 5 is niet net zo hardcore als bijvoorbeeld Guitar Hero 2 was, maar de fanaat zal zeker aan zijn trekken komen.  Activision bant niet het grote publiek  uit, maar tegelijkertijd is het goed om te weten dat nu ook de Guitar Hero-fan op z'n wenken bediend wordt. En als je niet zo van de harde stempel bent, dan kun je gelukkig nog altijd terecht bij Activision's alternatief Band Hero.

Maar waaruit blijkt nu dat Guitar Hero 5 weer een ouderwets goede gitaar-, drum- of bas-raggame gaat worden? Het zijn vooral de kleine aanpa ingen die daarvoor zorgen. Laten we beginnen bij de grafische stijl, welke echt oogverblindend mooi is. Neversoft heeft nog steeds gekozen voor de karakteristieke cartooneske stijl, maar nog nooit zagen de animaties en pyro-effecten er zo grandioos uit. Nog een nieuwe toevoeging die het spelen aangenamer maakt, is een wel heel erg vlugge quick play-variant. Wanneer je de game opstart krijg je een introscherm te zien met Guitar Hero-logo, terwijl op de achtergrond een nummer wordt gespeeld door de CPU. Je kunt op dat moment meteen inspringen en meedoen met je gitaar, drums of microfoon, zonder dat je überhaupt een enkel menu hebt gezien.

Dat hele idee van 'inspringen wanneer je wilt' is sowieso sterk in de game verweven. Als je een nummer speelt, kun je wanneer jij dat wilt van instrument, moeilijkheidsgraad of hoeveelheid spelers wi elen. Wil je vriend meedoen? Geen probleem. Hij drukt op 'confirm' en je kunt vrijwel meteen met zijn tweeën doorspelen. Is hij het zat, dan kan hij zonder problemen weggaan, waardoor jij lekker in je eentje door kan spelen. Het werkt allemaal enorm makkelijk en vloeiend en het is eigenlijk belachelijk dat het zo lang duurde voordat we deze mogelijkheid hadden. Overigens is het wel raar dat deze 'inspringmodus' niet gebruikt kan worden in de quick play-gamemodus. Daar lijkt ons deze toevoeging nou juist uitstekend voor geschikt.

Natuurlijk is in een game als Guitar Hero de muziek van groot belang. Ook op dat gebied lijkt het wel goed te komen. Logischerwijze blijft dit een smaakding, maar met krakers als Ring of Fire, Sultans of Swing, Kryptonite, Sweating Bullits, Du Hast, Song 2, Smells Like Teen Spirit en Done With Everything, Die For Nothing kan het haast niet meer misgaan. Vooral die laatste vormt overigens een ware uitdaging voor de fanatieke zanger, drummer of gitarist. Daarnaast zijn alle 85 nummers (die vanaf het begin van de game al ontgrendeld zijn) met meerdere van dezelfde instrumenten te spelen. Met vier mensen helemaal losgaan op de microfoon tijdens Sympathy For The Devil is dus niet langer een utopie.

Een groot kritiekpunt op de Guitar Hero-serie was dat de downloadable content uit sommige Guitar Hero-games niet met elkaar compatible was. Dit probleem is in ieder geval met de gedownloade nummers uit World Tour verholpen en deze zijn dus gewoon bruikbaar in Guitar Hero 5. Overigens viel ons op dat er in het optiescherm van onze previewversie de mogelijkheid was tot 'import songs'. Dit zou er op kunnen wijzen dat we nu dus eindelijk de gehele lijst van nummers uit andere Guitar Hero-games naar Guitar Hero 5 kunnen importeren. Activision zelf wil dit vooralsnog niet bevestigen noch ontkennen, maar wij gokken dat deze mogelijkheid er wel gaat komen.

Dan resteert nog de multiplayermodus. In World Tour stak deze goed in elkaar, maar in principe zijn deze modi sinds de eerste Rock Band niet echt geëvolueerd. In Guitar Hero 5 wordt getracht dit probleem aan te pakken en worden er dus verscheidene nieuwe modi toegevoegd. Onder andere Streakers waarin je voor elke tien 'notestreak' één punt krijgen, Survivors waar je punten scoort door stukken in het nummer foutloos te doen en de kla ieker Pro Face-off. Er zijn ongeveer tien nieuwe modi die je zowel in je eentje als met acht (!) anderen kunt spelen. Er lijkt in ieder geval genoeg content te zijn om de ervaren nep-muzikant bezig te houden

Al met al lijkt Guitar Hero 5 een waardige muziekgame te worden. Sommige aanpa ingen en toevoegingen zijn mi chien niet revolutionair, maar ze maken de game wel een stuk leuker of toegankelijker. Daarnaast heeft de game ditmaal haar 'echte' fans niet uit het oog verloren, maar tegelijkertijd lijkt Guitar Hero 5 een perfecte instapper voor nieuwelingen. Hopelijk weet Neversoft haar zaakjes rond te krijgen rondom het importeren van andere tracklists, want dan kan het haast niet meer stuk met Guitar Hero 5.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou