Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

Guild Wars 2: Heart of Thorns

Ik heb een tuintje in m’n hart

Geschreven door Wilbert Meetsma op
De veelgeprezen mmo Guild Wars 2 mag over een paar weken zijn derde verjaardag vieren. Voor ontwikkelaar ArenaNet is dit geen reden om zelfgenoegzaam achterover te leunen, maar juist om groots uit te pakken met een nieuwe uitbreiding. Op Gamescom kreeg Gamer.nl de gelegenheid om Heart of Thorns van dichtbij bekijken.

Guild Wars heeft er altijd voor gekozen om het massively multiplayer online-genre net iets anders te benaderen dan de eeuwige concurrent World of Warcraft, van het afwijzen van maandelijkse abonnementen tot het zo veel mogelijk beperken van slaapverwekkende grind. Met de nieuwe uitbreiding voor Guild Wars 2 blijft deze lijn gehandhaafd. In tegenstelling tot de pas aangekondigde uitbreiding voor World of Warcraft, schroeft ArenaNet met Heart of Thorns de levelcap van tachtig niet omhoog, maar voegt de studio het Mastery-systeem toe.

Geïnspireerd door de oude meesters

Masteries zijn speciale vaardigheden voor personages die het maximale level hebben behaald, die je verdient door uitdagingen aan te gaan, bazen te verslaan en geheime plekjes te vinden. Hierbij valt te denken aan nieuwe gevechtstechnieken die je helpen tijdens groepsgevechten of het leren van talen, waarmee je nieuwe gebieden en handelaars ontdekt. De meest in het oog springende vaardigheid is de mogelijkheid om door de lucht te zweven. Op een wijze die zo uit Saints Row: Gat out of Hell lijkt aan te waaien, scheert de medewerker van ArenaNet tijdens een speciaal voor de Glide Mastery ontworpen puzzel door de lucht, wint aan hoogte door boven een warmtebron te hangen, glijdt langs een waterval, landt op het eindpunt en verdient zo een extra Mastery-punt.

Als het gaat om Masteries haalt ArenaNet zijn inspiratie uit games als Zelda of Metroid. Door de vaardigheden te verbeteren – zoals het vermogen om geruisloos te zweven of extra vaart te maken door over een Leyline te vliegen – kun je weer nieuwe locaties bereiken en zo nieuwe Mastery-punten verdienen. Enigszins vergelijkbaar met het Paragon-systeem uit Diablo 3, worden de Masteries gedeeld binnen je account. Je kunt al vanaf level één Mastery-punten behalen, maar je moet level tachtig zijn om ze te spenderen. Heart of Thorns introduceert 39 Masteries en toekomstige uitbreidingen en content updates zullen dat aantal verder verhogen.

Die extra mobiliteit komt als geroepen in de nieuwe omgeving waar Heart of Thorns zich afspeelt. De uitbreiding introduceert een nieuw gebied om te verkennen en samen met gelijkgestemde avonturiers te veroveren. De dichtbegroeide jungle van Maguuma reikt tientallen meters de hoogte in en al stuiterend vanaf mensgrote paddenstoelen en slim manoeuvrerend door de lucht kun je de dodelijke lokale fauna te slim af zijn en ontwijken. Of er in een enthousiaste bui bovenop duiken, mits jouw vijanden je niet uit de lucht schieten. Naast de Masteries die zijn toegespitst op The Heart of Maguuma, kent de oude speelomgeving zijn eigen set. Een van deze Masteries is er op gericht om nieuwe spelers te helpen, bijvoorbeeld door de straf op doodgaan af te zwakken. 

Samen sterk

Voor spelers die zich hebben georganiseerd in een Guild is er genoeg om naar uit te kijken. Zo kun je samen met je strijdmakkers diep in de jungle een ruïne veroveren en omtoveren tot Guild Hall. Deze kun je vervolgens uitbouwen tot een waar thuis voor je gilde, waar je in alle rust kunt craften of sparren met je gildematen. De Guild Hall is ook de plaats waar je een overzicht hebt van alle door je gilde veroverde locaties in de World versus World-modus.

Met Heart of Thorns krijgt de World versus World-modus – dat meer om het behouden van belangrijke locaties gaat draaien – een broertje in de vorm van Stronghold. In dit speltype, dat bekend in de oren zal klinken voor moba-fans, is het de bedoeling om de vesting van de vijandelijke gilde te bestormen en de kasteelheer te verslaan. Met het veiligstellen van voorraden kun je troepen oproepen die aan je zijde staan tijdens het gevecht en een grote slingerarm staat klaar om zware steenblokken naar de muren van de vijand te… slingeren. Stronghold is ontworpen met het oog op gildes, maar je hoeft geen lid te zijn om de modus te spelen.

De presentatie van ArenaNet was met een half uur te kort om naast de Masteries nog uit te weiden over de nieuwe Revenant-klasse of de Elite Specializations voor elke klasse. Ook was er niet genoeg tijd om dieper in te gaan in de talloze tweaks en verbeteringen die zijn gepland, maar wij hebben er vertrouwen in dat Heart of Thorns eind dit jaar – een specifieke datum is nog niet bekend – menig hart sneller zal laten kloppen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Overleven op iOS in The Walking Dead: No Man’s Land Gesloten beta free-to-play WildStar nu live
2

Reacties op: Guild Wars 2: Heart of Thorns

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • LeFox

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Beste MMO op het moment!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik heb het spel gespeeld vanaf dag 1 maar op het moment trekt het me minder. Weet niet precies waarom, maar de meest aannemelijke reden is dat het de laatste tijd erg veel content bevat waar je veel moet farmen. Teveel events waarbij de enige taktiek de zerg rush is etc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.