Gamer.nl vloog afgelopen week naar London om daar Grand Theft Auto: Liberty City Stories aan de tand te voelen. Aanvankelijk stonden we enigszins sceptisch tegenover deze nieuwe game. Rockstar had immers met de PSP conversie van Midnight Club 3 al wat steekjes laten vallen. Het spel kampte met lange laadtijden en een niet altijd optimale beeldverversing. Is Liberty City Stories ditzelfde lot toebedeeld?

Rockstar heeft ervoor gekozen om van Grand Theft Auto: Liberty City Stories geen rechtstreekse port te maken van een bestaande Grand Theft Auto game. Het spel biedt namelijk een geheel nieuwe verhaallijn, met nieuwe personages en missies. De stad waarin het spel zich afspeelt is wel een bekende, namelijk Liberty City uit Grand Theft Auto 3. De PSP game speelt zich drie jaar eerder af, waardoor er wel enkele veranderingen in de stad zijn waar te nemen. Sommige gebouwen uit GTA3 zijn in Liberty City Stories bijvoorbeeld nog in aanbouw, terwijl andere gebouwen juist nog fier overeind staan, daar waar ze in GTA3 tegen de vlakte lagen. Zo kom je in Liberty City Stories een haven voor veerboten tegen, die in GTA3 niet aanwezig is.

Er zijn ook enkele elementen uit Vice City, die nog niet in GTA3 aanwezig waren, maar nu wel in Liberty City Stories van de partij zullen zijn. De voornaamste hiervan zijn de motoren. Ook de tussenfilmpjes, waarin je missies uit de doeken worden gedaan, leunen sterker aan bij die van Vice City en San Andreas. Er is weer een flink ensemble aangewend om de verschillende personages in de filmpjes van stemmen te voorzien. De helikopters en vliegtuigen uit Vice City zijn overigens niet aanwezig. De PSP zou de weergave van de stad uit de lucht nog niet aankunnen. Of heeft men misschien een verrassing in petto?

Besturing

Oke, tijd om Liberty City Stories zelf aan de tand te voelen. De besturing van het spel is lichtelijk veranderd, omdat je nu maar één in plaats van twee analoge sticks tot je beschikking hebt. Je bestuurt je personage in principe met de analoge stick van je PSP, maar je kunt indien gewenst overschakelen op het D-Pad. Je loopt nu direct in de richting waarin je de stick drukt. De camera zal zich automatisch bijdraaien wanneer je eventjes een bepaalde kant op loopt. Ook is het mogelijk om met een druk op de knop, de camera bij te draaien. Met het kruisje kun je rennen, met het vierkantje spring je, met het rondje schiet je en met het driehoekje stap je in een auto. De rechter trigger wordt gebruikt om op een tegenstander te locken.

De besturing vergt eventjes gewenning, maar vormt zeker geen struikelblok. Zowel te voet als in een auto of op een motor, begeef je je moeiteloos door de straten van Liberty City. De stad komt grafisch prachtig uit de verf, wat mede te danken is aan het mooie beeldscherm van de PSP. In detail is er een stap terug gedaan ten opzichte van de PS2 versie, maar wanneer je het in werking ziet, zou je denken dat het tegenovergestelde het geval is! De framerate waarmee dit alles op het scherm getoverd wordt, is uitstekend.

De missies

Na wat geoefend te hebben met de besturing, krijgen we de kans om een aantal missies uit te proberen. De eerste missie halen we op in de kerk. Een onbekende man spreekt ons toe vanuit de biechtstoel en vertelt dat er een aantal 'zondige' beroemdheden uit de weg geruimd moeten worden. In deze missie is het de bedoeling om een drietal voertuigen uit de weg te ruimen, voordat deze hun eindpunt bereiken: een motor, een auto en een helikopter. Vooral die laatste blijkt een flinke kluif, maar na twee pogingen lukt het dan eindelijk om de hubschrauber tegen de vlakte te krijgen. De tweede missie was er eentje van het 'on rails' type. Met het boordkanon van een motorboot diende je achtervolgende boten en helikopters kapot te schieten. Het richten met de analoge stick van de PSP is nog iets moeilijker dan wanneer je dit soort onderdelen op de PS2 speelt, maar oefening baart kunst.