Grand Theft Auto IV (PC) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Veranderingen die er wel degelijk zijn, al lijken ze op het eerste gezicht wat minder baanbrekend dan je zou hopen. Zo krijgt de PC-versie een video editor, heeft de game een grafische facelift ondergaan en krijgt het multiplayergedeelte ook de nodige aanpa ingen. De eerste vraag die op onze lippen brandt, wordt direct door een medewerker van Rockstar beantwoord: “Het multiplayergedeelte wordt beter, maar we mogen er helaas niets over zeggen.” Het enige wat ze hierover kwijt wilden, was dat de filteropties flink worden uitgebreid. Hierdoor kun je straks veel eenvoudiger kiezen op welke server en met welke opties je wilt spelen. Een server zoeken, leverde in de consoleversie de nodige frustraties op, dus dit is alvast een aanpa ing die we zeker toejuichen.

Ook op de vraag hoeveel spelers er straks tegelijkertijd in één server kunnen spelen, kregen we het welbekende antwoord. We mogen ervanuit gaan dat het er zeker meer worden dan de huidige zestien spelers, maar daar was dan ook alles mee gezegd. Ook over het aantal coöp-mi ies was nog onduidelijkheid. We zouden namelijk graag zien dat er van deze mi ies wat meer worden aangeboden op de PC.

Over naar de dingen die we wel te zien kregen, zoals de verbeterde grafische engine bijvoorbeeld. Het belangrijkste verschil tu en de console- en de PC-versie is natuurlijk de resolutie. In de mi ie Three Leaf Clover is goed te zien waar de PC toe in staat is. Packie, het zuipende en vloekende Ierse straatschoffie, zit onder de littekens en oogt een stuk 'beter' op de PC. Rockstar benadrukte dat deze graad van detail ook in de consoleversie zit, maar dat het door de lage resolutie van de televisie gewoon niet zichtbaar is. Op resoluties zoals 2560 x 1600, wat nu alleen nog voor PC-monitoren is weggelegd, ziet de game er echter fenomenaal uit. Maar het blijft niet alleen bij de hogere resoluties, ook de kijkafstand in de game wordt flink opgeschroefd. Geen wazige vertes meer, maar een scherpe horizon met dito gebouwen.

De toegenomen grafische kwaliteit is duidelijk niet alleen voor sier, want de laatste en tevens meest opvallende feature is de video editor. We horen je nu al denken: “Ach, een video editor, dat is niets nieuws”. En daar kunnen we je tot op zekere hoogte gelijk in geven, ware het niet dat de video editor in GTA IV duidelijk een meerwaarde voor de game is. Met de komst van deze editor kun je namelijk op ieder gewenst moment (met uizondering van de cutscenes) dertig tot zestig seconden opslaan. Heb je net vijftig politiewagens opgeblazen met één welgemikte granaat, druk op de F2 of back-knop van je controller en je neemt direct de voorgaande actie op.

Met het opgeslagen bestand kun je vervolgens verschillende kanten op. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om het filmpje direct online te zetten. Rockstar zal via hun Rockstar Social Club ervoor zorgen dat iedereen jouw filmpjes kan zien en een waardering kan geven. Wil je liever een blockbuster film in de stijl van Max Payne maken, dan is dat ook goed mogelijk. Iedere clip kun je namelijk opdelen in markers en aan iedere marker kun je verschillende opties toewijzen. Opties  zoals filters, afspeelsnelheid, audio en een andere camerahoek. Aan het aantal clips dat je uiteindelijk kunt samenvoegen zit vooralsnog geen limiet, dus wil je een film van drie uur maken dan houdt echt niemand je tegen. Overigens kun je de filmpjes in drie verschillende resoluties uploaden: 720, 1080p en webkwaliteit.

Om je een voorbeeld te geven van de mogelijkheden in de video editor nemen we een clip uit de mi ie Trespa . Op een gegeven moment laten we NIko een kamer binnenstormen, gewapend met enkele granaten. Om deze actie dramatisch in beeld te brengen, namen we een close-up van een granaat terwijl Niko deze uit zijn zak pakt. Vervolgens lieten we de camera, in slowmotion, met de granaat meevliegen richting de ongelukkige. Om als finale shot de voorkant van de bad guy te filmen terwijl hij, tevergeefs, probeert weg te rennen van het naderende onheil. Je kunt in de editor werkelijk alles filmen, zolang het maar binnen een bepaalde straal van Niko blijft.

Maak je liever een film over het leven van een politie-agent uit Liberty City dan zou dan in feite kunnen. Met een beetje handigheid en creativiteit kom je een heel eind. Door de hoge grafische kwaliteit van het spel zien de bewoners, voertuigen en andere objecten er in Liberty City allemaal even goed uit. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over de beeldkwaliteit wanneer je iets anders filmt dan Niko zelf. Om het geheel af te maken, kun je tekst en muziek onder de clips plaatsen. Eigen muziek of spraak toevoegen is helaas niet mogelijk, maar je krijgt een ruime keuze uit de nummers die je in het spel terug vindt.

Aan het bezoek hielden we uiteindelijk wel een dubbel gevoel over. Enerzijds vinden we het jammer dat we nog niets van het multiplayergedeelte hebben gespeeld. Anderzijds waren we erg onder de indruk van de mogelijkheden van de video editor en viel het ons op hoe snel we het allemaal onder de knie hadden. Het is dat Rockstar ons naar buiten trapte anders zaten we er waarschijnlijk nu nog. Het klinkt mi chien wat raar, maar wij denken dat de video editor een zeer belangrijke feature van het spel gaat worden. Een feature waar de meeste van jullie nog flink wat uurtjes in gaan stoppen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou