God of War | Gamer.nl

God of War | Gamer.nl

Je zou maar Kratos als vader hebben. Na de ellenlange titanenstrijd die hij heeft gevoerd tegen iedereen die hem in de weg stond in de Griekse oudheid, zit er natuurlijk geen rustig gezinsleventje in. Zet die dagjes Efteling alvast maar uit je hoofd, zoon van Kratos, hoe je ook mag heten. Maar je moet toegeven, het is wel een behoorlijk gedurfde zet van ontwikkelaar Sony Santa Monica om van zijn haatzaaier bij uitstek een familieman te maken.   

Er is sowieso een hoop veranderd sinds de dagen dat Kratos zijn woede botvierde op alles waar hij zijn blades of chaos maar om heen kon wikkelen. De Griekse mythologie gaat na vier consolegames en twee handheldtitels definitief de geschiedenisboeken in. De geruchten van jaren geleden bleken namelijk geen uitermate geslaagde trolactie: de nieuwe God of War duikt helemaal in de Noorse mythologie. 

En Kratos heeft dus (weer) een kind gekregen. Mensen zeggen altijd dat zoiets je leven en je persoonlijkheid compleet verandert en dat kan Kratos vast beamen. Het is de reden dat hij überhaupt zo boos is geworden. Natuurlijk is hij dat nog steeds, want het blijft toch Kratos. Het is alleen niet meer de enige emotie die door het lijf van de oorlogsgod giert. De vaderlijke gevoelens gooien duidelijk roet in het eten in het nieuwe deel, omdat hij zich nu niet langer enkel door woede kan laten leiden. Voor je het weet is het zijn zoon die de dupe wordt. 

Emotie

Als je die premi e zo terugleest, klinkt het bijna alsof de nieuwe God of War een soort emotionele porno is voor ieder die naar een family man verlangt. Wellicht, maar we betwijfelen het. Afgaand op de eerste trailer en gameplaypresentatie begrijpen de makers heel goed hoe je die materie behandelt zonder dat Kratos al zijn gewelddadige glans en glorie verliest. De relationele sfeer tu en hem en zijn zoon is bijna te proeven, zo hard spat het van ‘t scherm af. Wie had ooit gedacht dat je nog eens sympathie zou voelen voor hem?

God of War

Gelukkig is aan de brute gameplay weinig getornd, al voelt het wel een stuk rauwer aan. In de demo werd duidelijk dat je in gevechten letterlijk over de schouder van Kratos meekijkt terwijl hij vijanden met zijn bijl doorkliefde. Alsof de camera bediend wordt door zijn zoontje dat op een klein afstandje zijn vader geconcentreerd observeert. Er is wel een vrije camera, maar automatisch hangt de camera heel erg dicht op Kratos. Daardoor komt alles veel harder binnen. En God of War was al niet de meest subtiele game. 

Zijpad

Die demo heeft iedereen natuurlijk al lang en vaak gezien. Helaas kregen we achter gesloten deuren niet veel meer te zien, enkel wat zijpaadjes die om de snelheid erin te houden tijdens de persconferentie werden overgeslagen. Daar kon je wat collectibles verzamelen die je waarschijnlijk gaan helpen bij het upgraden van je uitrusting en vaardigheden. En we zagen net wat meer van hoe de dynamiek tu en vader en zoon zich in de gameplay vertaalt. Je kunt hem bijvoorbeeld instrueren om met zijn boog pijlen af te vuren op de vijanden die je op dat moment bevecht. 

God of War

Het zal ongetwijfeld nog een stuk verder gaan dan dat, want je zoon verdient gaandeweg ook ervaringspunten. De pop-ups die rechtsonderin het scherm te zien waren tijdens de demo, bleken niet voor Kratos zelf. Die heeft al genoeg levenservaring. Natuurlijk zul je zelf ook wel sterker worden, maar de nadruk lijkt te liggen op de veranderingen die je kind gaat doormaken. Wie had ooit durven denken dat we die zin ooit nog eens met een serieus gezicht in een God of War-artikel zouden zetten? Wij niet in ieder geval, maar het maakt ons alleen maar enthousiaster.

God of War is in ontwikkeling voor PlayStation 4. Een releasedatum is nog niet bekend.

E3
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou