Veel striphelden uit de stal van Marvel hebben al meerdere malen op mogen draven in hun eigen videogame. De met kettingen zwaaiende Ghost Rider zal echter pas eind volgende maand zijn debuut maken in de gameswereld. Omdat het personage dankzij de aankomende Ghost Rider film, met Nicholas Cage in de hoofdrol, weer volledig in de spotlight staat, vond 2K Games het een uitgelezen moment om een spel rond de vlammende skelettenkop te bouwen. Máár, zo benadrukt 2K Games, het betreft hier geen filmgame in de enge zin van het woord, maar eerder een spel gebaseerd op de stripboeken. Het spel speelt zich namelijk af na het einde van de film en introduceert enkele personages die niet in de film, maar wel in de stripboeken naar voren kwamen. Wij speelden een previewversie van de PS2-versie van het spel en werden aangenaam verrast. Ghost Rider is met name een hack-and-slash game, maar tussen de levels door zul je regelmatig achter het stuur van je motorfiets kruipen om naar de volgende locatie te racen. Het hack-and-slash gedeelte vormt nochtans duidelijk de hoofdmoot van het spel en kent dan ook verreweg de meeste diepgang. Qua speelstijl komt het spel behoorlijk overeen met God of War, want ook de Ghost Rider heeft de beschikking over een stel kettingen als wapen. Dit is overigens geen jatwerk, want de stripheld Ghost Rider zwaaide in de jaren zeventig al met zijn kettingen in het rond. De vergelijking met God of War houdt echter niet op bij de kettingen. Ook de manier waarop je door te rollen (met de rechter analoge stick) aanvallen van je tegenstanders ontwijkt, is precies hetzelfde als in Sony’s populaire hack-and-slasher. Veel van de moves die de Ghost Rider uit kan voeren, lijken sterk op aanvallen die Kratos al in God of War deed. Zelfs de manier waarop je nieuwe moves vrijspeelt is nagenoeg identiek: door tegenstander te verslaan of objecten in de omgeving stuk je rammen, vergaar je punten. Deze punten kun je in het optiescherm besteden aan diverse upgrades van je personage. Net als in God of War moet je de knop even ingedrukt houden om het metertje van de betreffende upgrade ‘vol te laten lopen’. Naast nieuwe moves zijn er ook ‘making-of­’­­-filmpjes vrij te spelen. Had God of War die ook niet? We kunnen natuurlijk wel blijven zeuren over de overeenkomsten tussen Ghost Rider en God of War, maar eigenlijk zijn de meeste overeenkomsten juist een compliment voor Ghost Rider. God of War is namelijk een dijk van een titel en qua pure fun in het hack-and-slash gedeelte lijkt Ghost Rider daar behoorlijk in de buurt te komen. Maar beide games hebben ook enkele opvallende verschillen. Waar God of War de actie regelmatig onderbrak voor minigames of puzzels, biedt Ghost Rider een aaneengesloten stroom actie en spektakel. Daarnaast biedt Ghost Rider, zoals al vermeld, een niet onaanzienlijk race-element. Tijdens het hakken en meppen, zullen diverse metertjes vollopen waarmee je, als ze eenmaal vol zijn, diverse extra krachtige aanvallen kunt activeren. Zo is er een rood metertje waarmee je jezelf, als de meter vol is, voor een korte tijd extra krachtig kunt maken. Je kunt de inhoud van het rode metertje echter ook gebruiken om je shotgun af te vuren. Afhankelijk van de situatie zul je moeten bepalen wat de verstandigste manier is om je gespaarde krachten te benutten. Er is ook een groen metertje dat wat langzamer volloopt, maar waarmee je in één klap alle tegenstanders in je naaste omgeving kunt doden. Deze kun je het beste achter de hand houden voor de momenten dat je écht in de minderheid bent. En dan het racegedeelte. De besturing hiervan is behoorlijk arcade, waardoor je geen volleerd coureur hoeft te zijn om het einde van het parcours te halen. Je kunt met je motorfiets springen om over afgronden heen te komen en plat over de weg schuiven om onder obstakels door te komen. Verder kun je naar voren schieten en opzij slaan met je kettingen om de vijanden die het je onderweg lastig maken uit de weg te ruimen. Naarmate het spel vordert krijg je nieuwe mogelijkheden tijdens de racegedeeltes, zoals een dubbele sprong en de mogelijkheid over water te racen. Al met al lijkt Ghost Rider een licentiegame te worden die boven de middenmoot uitsteekt. Vooral de hack-and-slash gedeeltes spelen heerlijk weg, al valt nog te bezien hoe het met de moeilijkheidsgraad en variatie zit later in het spel. De eerste paar levels sla je namelijk moeiteloos door heen op het gemiddelde niveau. Audiovisueel steekt het spel degelijk in elkaar. Omgevingen zitten vol details en ademen de helse sfeer van de stripboeken uit. Ghost Rider weet zich met deze previewversie te profileren als een spel dat je komende maand beter toch even in de gaten moet houden! Het spel zal op 23 februari voor een schappelijk prijsje, €39,95, in de winkels liggen voor PS2 en PSP.