“Schietspellen veranderen, oorlog ook. Om mee te kunnen gaan met de ontwikkelingen, moeten we onze game ingrijpend veranderen”, stelt de ontwikkelaar. ‘Ingrijpend’ is inderdaad het goede woord, want de welbekende serie slaat met Ghost Recon Future Soldier een geheel nieuwe richting in. De Ghosts kunnen nu bijvoorbeeld mortieren schieten vanaf hun schouder en van hogere plekken springen dankzij een ‘exoskelet’. Neemt Ghost Recon definitief afscheid van zijn semirealistische roots?

F16 op benen
Ubisoft heeft een redelijke verklaring voor al dit futuristisch oorlogsgeweld: Future Soldier speelt zich tien tot vijftien jaar in de toekomst af. De techniek en de wapens is het spel zijn gebaseerd op huidige prototypes, verwachte doorbraken in de wetenschap of simpelweg vermoedens van het ontwikkelteam zelf: “De Ghost in deze nieuwe Ghost Recon-game is het best te beschrijven als een F16 op benen. Met het nieuwe exoskelet worden soldaten bijvoorbeeld geen superman, maar kunnen ze enkel gedurende langere tijd functioneren.” Dergelijke vernieuwingen klinken misschien als sciencefiction, maar volgens Ubisoft kunnen we dergelijke toepassingen in de oorlog van de toekomst best verwachten.

Er zijn echter ook vernieuwingen die de wenkbrauwen van fans misschien zullen doen fronzen. Zo zagen we in een eerdere trailer al dat er de mogelijkheid was om nagenoeg onzichtbaar te worden. Deze vorm van ‘optische camouflage’ is volgens Ubisoft echter  absoluut geen sciencefiction: “Technische ontwikkelingen groeien sneller dan je denkt. Wie had er bijvoorbeeld vijftien jaar geleden verwacht dat je met je iPhone het station van Parijs kon scannen?” Daarnaast komt het cloaking device niet zonder beperkingen, aangezien de speler weer zichtbaar wordt zo gauw hij schiet of een andere radicale actie onderneemt.

Uiteindelijk bevat de singleplayer veertien missies die zich afspelen in onder andere besneeuwde, stedelijke en woestijnrijke gebieden. De verhaallijn staat garant voor twaalf tot veertien uur aan speeltijd en is gebaseerd op Tom Clancy’s thriller Red Storm Rising uit 1986. Hoewel de Ghosts het dus wederom op zullen moeten nemen tegen het ultranationalisme, kent de verhaallijn ditmaal een aantal leuke twists. Zo zal de speler onder andere aan het begin van de game de rol van een burger in het verzet aannemen. Op deze manier kan hij alvast wennen aan de basisbesturing van zijn personage, voordat hij in de huid van één van de vier Ghosts kruipt.



 

Korte afstand
Door het futuristische wapentuig speelt Ghost Recon Future Soldier niet langer als een typische Ghost Recon-titel. Wat ons allereerst opviel was dat de gevechten zich op een kleinere schaal afspelen en dat snelheid van de gameplay vele malen hoger ligt. Waar er in Ghost Recon 2 (en in mindere mate Advanced Warfighter) bijvoorbeeld nog relatief veel diepte was en verkenning van de omgeving cruciaal was, zul je in Future Soldier veel vaker geconfronteerd worden met vijanden op korte afstand.

Zo bestormen de Ghosts in één van de veertien levels een brug die versperd is met vijanden en lege voertuigen. De Ghosts sprinten van auto naar auto op een manier die het meest wegheeft van de ‘roadie run’ uit Gears of War. Deze vloeiende manier van voortbewegen wordt mede zo makkelijk gemaakt door het nieuwe dekkingsysteem; je glijdt, rolt of rent nu met één druk op de knop naar muurtjes, auto’s of schuttingen. Mocht een tegenstander vervolgens te dichtbij komen, dan kunnen de Ghosts hem tackelen, uitschakelen met Krav Maga of simpelweg gevangen nemen en handboeien.

Naast het wapengerei van de Ghosts zelf, is het ook mogelijk de hulp in te roepen van zogenaamde drones. Deze zwaar bepantserde robots beschikken over een dodelijk arsenaal aan wapens en kunnen geheel door de speler zelf bestuurd worden. Wat dit precies gaat betekenen voor de balans tussen Ghosts en drones konden we niet uit de korte presentatie opmaken, maar ons viel wel op dat ze vrij gemakkelijk uit te schakelen zijn door middel van treffend schietwerk. Bij zowel de Ghosts als drones is het mogelijk om op ieder willekeurig moment te wisselen tussen zicht vanuit de eerste of derde persoon.


 

Vlees en bloed
De gehele singleplayer van Future Soldier is ook coöperatief speelbaar, zowel in splitscreen als online. Wanneer spelers zowel in coöp als in de competitieve multiplayer met een partner van vlees en bloed spelen, kunnen zij verscheidene unieke acties ondernemen. Zo is er de mogelijkheid om met één druk op de knop met elkaar ‘te verenigen’. Feitelijk houdt dat in dat één van de twee spelers de besturing overneemt en de andere speler automatisch achter zijn teamgenoot aanloopt. Hij kan echter nog wel vrij om zich heen schieten en zo het gebied achter hun in de gaten houden. Vergelijk het met de ‘back-to-back’-optie uit Army of Two, met het verschil dat je vrij rond kunt lopen.

Wanneer de speler zich bij een partner aansluit die kan cloaken, worden in dat geval beide spelers onzichtbaar. Ook dit is mogelijk met één simpele druk op de knop. Volgens Ubisoft moet dit ‘één druk op de knop’-systeem samenwerking vergemakkelijken en zal het spelers ook stimuleren ook coöperatief te werk te gaan. Of dat laatste het geval gaat zijn blijft natuurlijk giswerk, maar het is in ieder geval bijzonder gemakkelijk voor spelers om zich bij elkaar aan te sluiten.

Ontgoocheld
Ubisoft heeft ons met trots laten zien waar ze met de Ghost Recon-serie heen wil. Fans van de serie zullen misschien ontgoocheld zijn doordat de serie wederom een populistische afslag heeft gemaakt. Ook wij keken ietwat ongemakkelijk naar de Ghosts die vijanden tackelden, raketten uit hun schouders schoten en op Gears of War-achtige manieren dekking zochten. Toch bevatte de presentatie her en der ook typische Ghost Recon-momenten waarin tactiek de boventoon voerde. In ieder geval heeft de game alle ingrediënten in huis om een goede actiegame met een tactisch tintje te worden. Of het echter ook een volwaardige Ghost Recon-titel wordt, moet de toekomst nog gaan uitwijzen.