Hoewel de GameCube niet geheel shooterloos is, kun je voor het betere schietwerk beter een andere console (of PC) kopen. Toch lijkt hier verandering in te komen, daar nu ook populaire FPS'en als Timesplitters naar Nintendo's lieve kubusje komen. Daarnaast werkt ontwikkelaar N-space, onder toezicht van Nintendo zelf, aan een originele First Person Shooter, die exclusief op de GameCube zal verschijnen. Deze game gaat door het leven onder de naam Geist en wordt door Nintendo liever een “First Person Adventure” dan een First Person Shooter genoemd.

Je speelt John Raimi, lid van een elite contraterroristische eenheid, die ingezet wordt tegen de sinistere Volks Corporatio. Deze organisatie wordt ervan verdacht bezig te zijn met duistere experimenten. Wanneer de operatie echter gruwelijk fout gaat, word je gevangen genomen en worden er experimenten op je uitgevoerd. De gasten van de Volks Corporation krijgen het voor elkaar om je geest te scheiden van je lichaam. Je lichaam kwijt zijn, dat klinkt zwaar frustrerend. Iets dat John ook honoreert en hij gaat al zwevend op zoek naar zijn lichaam. Als geestverschijning heb je de mogelijkheid om bezit te nemen van van alles en nog wat. Zie je een hond lopen, dan kun je zijn lichaam overnemen en lekker rondrennen. Je kunt ook objecten verplaatsen waardoor de bewakers zich de pleuris schrikken. Voordat je je lichaam terug vindt, zul al veel dingen te weten komen over de duistere Volks Corporation.

Zoals gezegd, heb je in je geest vorm de mogelijkheid om in objecten en levende wezens te kruipen. Voordat je dit kunt doen (in het geval van levende wezens), moet je ze eerst flink laten schrikken. Het mooie van het in bezit nemen van levende wezens en objecten, is dat je de unieke eigenschappen hiervan ook overneemt en kunt gebruiken voor je progressie. Een voorbeeld: je komt op een gegeven moment ergens waar je niet verder kunt in je huidige vorm. Je gaat een beetje rond zweven/lopen en ziet ineens een muis rondkruipen. Een eureka moment later kruip je als klein muisje terug naar de kamer waar je die kleine doorgang hebt gespot. En wat blijkt, het kleine postuur van de muis is precies groot genoeg om de doorgang te nemen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Zo kun je bijvoorbeeld ook een beveiligingscamera overnemen om deze zo uit te schakelen. Wil je liever knallend verder geraken, neem dan het lichaam van een bewaker over en probeer zijn maten kapot te schieten. Het overnemen van lichamen en objecten is noodzaak om bepaalde puzzels op te lossen.

Grafisch kan Geist op dit moment goed meekomen met de top van de GameCube games. De game speelt zich grotendeels af in het complex van de Volks Corporation. Je komt door de game heen op verschillende plekken terecht, waaronder in een gevangenis. Het uiterlijk van de game hangt onder meer af van de vorm waarmee je speelt. Als geest ziet het beeld er heel anders uit dan dat je bijvoorbeeld een bewaker of een hond overgenomen hebt. Als geestverschijning hangt er een soort van waas over het beeld heen. N-Space heeft verschillende grafische filters gebruikt voor de verscheidene gezichtspunten.

Geist zal naast een behoorlijk onderhoudende singleplayer (tussen vijftien en twintig uur) ook een multiplayermode bevatten, die je maximaal met vier mensen kunt spelen. De modes spelen natuurlijk leuk in op het feit dat je van gedaante kunt verwisselen. Zo is er een mode waarin als geest geprobeerd moet worden het lichaam van de bewakers over te nemen, en als bewaker geprobeerd moet worden de geest te elimineren.

Fans van nieuwe, verfrissende gameplay moeten Geist absoluut in de gaten blijven houden. Er zijn niet veel FPS games op de Cube en een nieuwe shooter, die naast het standaard schietwerk ook een zeer originele gameplay waarborgt, is altijd welkom natuurlijk. Nintendo houdt een oogje in het zeil bij N-Space, zodat deze game bij voorbaat misschien al wel tot een van de GameCube toppers van 2005 gerekend mag worden. Geist kun je waarschijnlijk binnen een aantal weken bij je favoriete gameboer in de schappen vinden.