Horde Mode was de verrassing van Gears of War 2. Maximaal vijf spelers konden het opnemen tegen vijftig waves aan vijanden op een scala aan maps. Natuurlijk werden de vijanden steeds hardnekkiger naarmate je verder kwam in de modus, wat de spanning alleen maar groter maakte. Dat deze modus populair is zijn invloed daardoor verder reikt dan enkel de Gears-serie, blijkt wel uit het feit dat de Spec Ops-modus in Modern Warfare 3 ook een soortgelijke modus kent. En wat te denken van de Firefight-modus in Halo: Reach.

Een ontwikkelaar van Gears of War 3 liet ons tijdens de eerste details van Horde Mode, ook wel Horde 2.0 genoemd, zien. Het belangrijkste dat we van hem hoorden zullen we maar meteen verklappen: als een medespeler er online mee kapt, dan wordt zijn positie gewoon door een andere Xbox Live-gebruiker gevuld. Het is dus niet langer meer zo dat je uren werkt aan een indrukwekkende highscore, om vervolgens al je werk in rook op te zien gaan omdat de speler aan de andere kant van de wereld het beu is. Dit was een van de meest frustrerende aspecten van de modus in het tweede deel, en daar zijn we straks mooi van af.

Command posts

Alles wijst er op dat Epic goed heeft gekeken naar hoe gamers de eerste Horde-versie speelden. Vaak nestelden spelers zich op een bepaalde plek binnen een map van waaruit ze zichzelf vervolgens verdedigde. De nieuwe maps in Horde 2.0 bevatten daarom diverse locaties, command posts, die inspelen op dit gegeven. Spelers kunnen één van deze posten uitkiezen, die zij vervolgens het complete potje moeten vasthouden. Op diverse plekken in en rondom de post kunnen vervolgens verdedigingsmechanismen en valstrikken gezet worden, zoals sentry guns, prikkeldraad en lasers. Deze kunnen door geld te verdienen (door het doden van genoeg vijanden) ook weer geüpgraded worden. Ook kan de Silverback gekocht worden, een flinke mech waarmee als een bezetene geknald kan worden. Ook daar is samenwerking belangrijk, want de achterkant van de Silverback is compleet onverdedigd, dus moet een andere speler die taak op zich nemen.

Sowieso wordt samenwerken nog verder doorgevoerd in Horde 2.0. Om te overleven is het belangrijk om samen de map te verdedigen en constant met elkaar in contact te staan, maar spelers kunnen elkaar nu ook ammunitie of geld geven en wapens ruilen. En dat is nodig, want de modus is een stuk moeilijker gemaakt: na elke wave worden vijanden steeds pittiger en elke tiende wave wordt afgesloten met een willekeurige eindbaas. Er kan dus zomaar een Berserker of een Brumack tevoorschijn komen. Dat maakt het geheel wel zo spannend. Daar tegenover staat dat je wanneer je dood gaat je jezelf wel weer tot leven kunt kopen. Dit kost echter dusdanig veel geld dat het enkel is weggelegd voor zij die goed spelen. Het is dus geen optie waar iedere speler op terug kan vallen.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over geinige extra’s, zoals de optie om diverse ‘cheat modi’ in te schakelen, die de game een stuk grappiger maken. Zo kun je bijvoorbeeld het bloed van vijanden vervangen voor bloemetjes, of een lachbandje uit een comedyserie onder het spel zetten. Horde 2.0 lijkt zijn nieuwe naam nu al te hebben verdiend. We kunnen niet wachten om er in de volledige versie weer mee aan de slag te gaan.