Het is haast magie zo snel als Gameglobe zich laat spelen. We klikken op een aanmeldingslink in onze mail, de website laadt en binnen tien seconden bevindt ons personage zich in een van de vele levels die op de website te vinden is. Geen ellenlange downloadperiode, registratieprocedure of tutorial; je kunt direct van start met het spel. Gameglobe is het gemak zelve.

Ook de besturing wijst zichzelf: met de welbekende W-, A-, S- en D-toetsen bestuur je jouw koddige, zelf aan te passen personage, die met de linkermuisknop (of spatie) springt en met de rechtermuisknop een korte aanval doet. Lekker simpel dus, al vormt die eenvoudige besturing, net als in zijn grootste inspiratiebron, geen sta in de weg voor unieke en complexe concepten. De wereld leent zich zelfs voor zowel twee- als driedimensionale levels.

Lekker bouwen

Gameglobe is nog relatief jong, dus de frisse gemeenschap die het spel nu speelt, heeft nog veel te leren. Vandaar dat veel levels nog getergd worden door rare bugs of simpelweg hele slechte ideeën. Maar dat is logisch, want hoe gemakkelijk het is om in een level te manoeuvreren, zo moeilijk is het er zelf één te maken. Wijzelf hebben het natuurlijk ook geprobeerd, maar kwamen er na een uurtje achter dat tussen een goed idee en een goede uitwerking een behoorlijk verschil zit. Zelfs de uitgebreide videotutorial voor het ‘Create’-gedeelte verhelpt dat niet.

Ben je minder lui dan wij en heb jij wel de nodige tijd, dan is het zeker mogelijk creatief met de levelbouwer aan de slag te gaan. Er zijn al aardig wat levels gemaakt die het spelen waard zijn. Het schaduwlevel is daar het beste voorbeeld van, maar ook het verslavende ‘ren voor je leven’-, Cannabalt-achtige level hield ons een goed uur spelende. Overigens is het niet mogelijk de levels samen met anderen te spelen. Dat is ergens natuurlijk een gemiste kans - zeker ook omdat je je personage aan kunt passen, maar dit stond bij ons het spelplezier niet in de weg.

Hoewel het vooralsnog speuren is naar kwaliteit, heeft het spel nu al een actieve en behulpzame community, iets wat – wederom – ook heel erg het geval is bij grote broer LittleBigPlanet. Goede ideeën worden immers door alle spelers gewaardeerd, want ze kunnen door iedereen worden hergebruikt. En dat komt de kwaliteit van het spel zowel op de korte als lange termijn enkel ten goede.

Probleempjes

Maar Gameglobe is uiteindelijk geen pure goodwill. Die community, hoe aardig dan ook, moet uiteindelijk geld in het laatje brengen. Het spel bewerkstelligt dit op, voor free-to-play-begrippen, herkenbare wijze. Voor vrijwel alles wat je in het spel doet krijg je punten, die je uit kunt geven aan accessoires voor je personage, een groter speelvlak om op te bouwen of nieuwe voorwerpen en mechanismes voor je level. Maar die punten zijn ook gewoon te koop in de digitale winkel van het spel.

Het aanschaffen van deze punten is niet bepaald goedkoop: je betaalt twee euro voor 200 punten, waar je bijvoorbeeld vijf verschillende soorten huisjes voor in je level mee koopt - die je natuurlijk wel gewoon oneindig kunt hergebruiken. De drempel voor het kopen van nieuwe punten is daardoor relatief hoog, terwijl het tegelijkertijd geen gemakkelijke klus is genoeg punten bij elkaar te spelen om alles wat je denkt nodig te hebben voor een level in één klap te kunnen kopen. Al ligt dat laatste natuurlijk geheel aan jezelf: hoe meer levels je speelt, hoe sneller je punten binnenhengelt.

Ook veel gebruikers hebben dat nu door, en het is eigenlijk bizar dat de ontwikkelaar het probleem dat daarmee gepaard gaat, niet van te voren heeft overzien. Spelers maken nu namelijk ‘Easy XP’-levels waarmee het zeer gemakkelijk is in korte tijd grote hoeveelheden punten binnen te hengelen. Dat maakt het voor hen dus minder aantrekkelijk die punten in de online shop bij te kopen. Nu is dat uiteindelijk een probleem voor de ontwikkelaar, die al heeft aangegeven hier iets aan te willen doen. Een probleem waar de gebruiker wél last van heeft, schuilt in de besturing. De rechtermuisknop dient naast springen, ook voor de interactie met alle objecten. Meer dan eens sta je daardoor als een debiel voor een deur of schakelaar op en neer te springen.

Daverend succes

Gameglobe heeft in die zin nog niet de afwerking van een Media Molecule-game, maar het spel verkeert natuurlijk nog in bètafase. De potentie is in ieder geval groot. Het gebruikersgemak van Gameglobe leent zich voor nu al hele toffe levels en ideeën. Het is nog even afwachten hoe de game zich verder ontwikkelt, maar dankzij de behulpzame community en doeltreffende eenvoudigheid, zien we niet in waarom deze titel geen succes zou kunnen worden.