Tijdens de THQ Gamers' Day in San Francisco was er ruimschoots aandacht voor Frontlines: Fuel of War. Persoonlijk vind ik dat redelijk gewaagd. Niet het feit dat er veel aandacht is voor deze game, maar wel dat een game als deze in de THQ stallen staat. Er moet flink wat geld en tijd en energie in deze nog redelijk onbekende titel gepompt worden. Zal dat het waard zijn? Verschilt een Frontlines voldoende van een GRAW of Battlefield? Tijd om daar eens onze mening over te vormen aan de hand van een hands-on speelsessie.

De game speelt zich 20 jaar in de toekomst af en wordt er gestreden om fossiele brandstoffen en olie. De Westerse Coalitie (Amerika en Engeland) vecht tegen de Red Star Alliance (Rusland en China). In de game draait het om het terugdringen van de tegenstander. Dit zul je doen in omgevingen varierend van bossen tot verwoeste steden en olievelden. Zoals de titel van het spel draait het allemaal om deze frontline en het terugdringen en behouden ervan.

Singleplayer

De game begint met een trailer van een paar stoere soldaten die samen met een journalist in een helicopter vliegen over het oorlogsgebied, deze groept vormt de Straight Dogs Division en daarmee zul jij aan de slag gaan. Plotseling ligt de chopper onder vuur en wordt een soldaat geraakt door een kogel. De groep wordt gedwongen te landen en vervolgens raak je verwikkeld in een hevig vuurgevecht waarbij je vijanden zult moeten afslachten.

Wanneer je dit gedaan hebt is het de bedoeling dat je verschillende delen van de map veilig stelt en tussen deze gebieden blijft bewegen en ze in jouw bezit houdt. Alle maps zijn opgedeeld in twee kleuren; die van jezelf en die van de vijand. Wanneer je missies succesvol volbrengt dan zal de grens van jouw kleurvlak langzaam verschuiven en krijg je een stuk van het vijandelijk gebied erbij.

Hier komen uiteraard ook nieuwe missies om de hoek kijken. Deze missies verschillen van het invoeren van codes in een computer tot het uitschakelen van een groepje tegenstanders. In het algemeen zijn de missies redelijk standaard, maar daarom niet minder leuk. De opdrachten kun je in willekeurige volgorde aannemen en uitvoeren maar je zult ze wel allemaal moeten voltooien als je wil dat de map helenaal jouw kleur wordt. Frontlines: Fuel of War zuigt je vanaf de eerste seconde direct in het spel. De missie begint spannend en de adrenaline voel je door je lijf gaan: een goede start.Artificial Intelligence

Een singleplayer kan niet slagen zonder een goede AI. Voor ontwikkelaar Kaos was het dan ook van groot belang om goede AI-programmeurs aan boord te halen. Zo kregen ze de hulp van Chris Journey van Company of Heroes en Andy Grant, die geholpen heeft de enge en realistische look van vijanden in F.E.A.R.te realiseren, in hun team. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen. In feite zul je een hele grote blaas moeten hebben want Frontlines kent geen schuilplekken waar je je poppetje even kunt stallen als je naar de plee moet. De vijanden in de game zoeken constant naar je en zullen elkaar coveren wanneer ze vermoeden dat ze je kunnen aanvallen of verrassen. De vijand communiceert constant met elkaar waardoor je alertheid zwaar op de proef wordt gesteld.

RPG

Mocht die tegenstander iets te sterk blijken dan leg je het loodje. In andere games kon dit wel eens zwaar frustrerend zijn omdat je dan weer helemaal dezelfde map met hetzelfde personage moest gaan spelen. In Frontlines is doodgaan echter niet zo heel erg, integendeel, Kaos heeft er een soort feest van gemaakt. Respawnen is er niet bij, maar je krijgt wel de keus om een punt op de kaart uit te zoeken waar je weer tot leven wil komen. Dat is al heel mooi, maar nog leuker is het, - en dat is ook een heel erg groot pluspunt van de game -, is dat je na je dood je klasse of rol kunt veranderen evenals je wapens.

Bijzonder aan deze klasses en rollen is het soort van RPG element dat het toevoegt aan de game. De klassen zijn de standaard assault, heavy assault, sniper, special ops en close combat. Nadat je een klasse hebt gekozen, moet je vervolgens een rol nemen en deze geven je personage en de gehele game meer diepgang. Je kunt kiezen voor de rol van ground support, drone tech, air support en counter-measures. Elke rol heeft drie eigenschappen die je in de loop van de missies kunt verbeteren zodat ze krachtiger en beter worden. Dit is een bijzonder goed uitgewerkt element dat Kaos aan deze game heeft toegevoegd en waar veel spelers heel blij van zullen worden.

Wapens Om het spel kracht bij te zetten is er veel aandacht geschonken aan de wapens in Frontlines: Fuel of War. Aangezien de game in 2024 speelt, leek het de makers niet meer dan logisch dat de wapens iets futuristischer zijn dan nu. Echter, nailguns of plasmaguns hoef je niet te verwachten, het is per slot van rekening geen futuristische shooter. Erg cool zijn echter wel de drones. Deze kleine vliegende soorten hovercrafts kun je gebruiken op het slagveld. De drones kunnen door de spelers bestuurd worden en kunnen, indien gewenst, in het vijandelijk kamp tot ontploffing worden gebracht. Maar ook is het handig om mee te spioneren bij de tegenstander. Daarnaast biedt Frontlines nog een heel scale aan ander wapentuig varierend van gun cams tot next-gen counter-measures systems. In totaal bevat de game meer dan 60 verschillende wapens, drones en voertuigen. Oke, Frontlines: Fuel of War doet heel erg denken aan Battlefield en het feit dat je in de multiplayer met 32 man kunt spelen (op PS3 en Xbox 360, 64 man kan wel op de PC) in plaats van de 64 in Battlefield 2142 is natuurlijk een beetje jammer. Hier wordt door Kaos nog hard aan gewerkt, dus wellicht zal de multiplayer nog worden uitgebreid. Frontlines verschilt echter in een paar opzichten heel duidelijk van Battlefield zoals het frontlines-concept, de verschillende klassen en rollen en de snelle en constante actie. De verschillend die er zijn zien er zeer veelbelovend uit dus Frontlines houden we scherp in ons vizier.