Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
Fractured Space

Fractured Space (hands-on)

Een moba in spaaaaaace!

Geschreven door Harry Hol op

Het merendeel van de ruimtegames gaat over kleine jagers die dogfights uitvoeren. Fractured Space doet dit juist niet; in plaats daarvan bestuur je een twee kilometer lang moederschip. Denk World of Warships in de ruimte, gecombineerd met League of Legends. Het spel verliet onlangs early access en is nu gratis speelbaar.

Het hoogtepunt uit Star Trek II: The Wrath of Kahn is de strijd tussen de Enterprise en de door Kahn buitgemaakte Reliant. De twee schepen drijven langzaam door een interstellaire gaswolk, nemen posities in en proberen via behoedzame manoeuvres de overhand te krijgen. Het gevecht heeft gewicht. De kijker voelt bijna de tonnen ruimtestaal die langzaam draaien en bewegen. En dat is ook het gevoel dat je krijgt als je Fractured Space speelt.

Fractured Space

In essentie is het een moba, waarbij sectoren de plaats innemen van lanes. Elk schip heeft een hyperdrive waarmee je naar een andere sector kunt springen. Het bereik van de motor is echter beperkt, dus je kunt niet in één keer van de linker Alpha-sector naar de rechter Beta-sector flitsen. Elke sector heeft mijnbouwstations en twee bases. Pas als je de vijandelijke ‘forward base’ in een sector verovert, kun je naar hun hoofdbasis. Neem je die over, dan heeft jouw team gewonnen.

Het grote verschil met de meeste moba’s is dat Fractured Space zich in 3D afspeelt. Het heeft dus zin om te stijgen en dalen, vooral omdat er her en der door de sectoren grote obstakels zoals asteroïden zweven. Hierachter kun je met je schip dekking zoeken tegen inkomend vuur. En ook kun je vanuit zo’n positie proberen de vijand te verrassen. 

Eng

Tijdens onze hands-on spreken we met Tom Bolton, de senior game designer van Fractured Space. “Het is best eng voor ons om het spel op deze manier te ontwikkelen. Wij waren er tot nu toe aan gewend om een game pas te publiceren als ‘ie helemaal tot in de puntjes voltooid was. Het voelt heel raar om een spel uit te brengen dat nog niet af is, zeker in het begin van de early access-periode. Gelukkig hebben we veel goede feedback gekregen tijdens het proces.”

Fractured Space
Fractured Space
Fractured Space

Het spel is ook nu nog niet klaar, het bevindt zich volgens Bolton in alfa. Er zijn dan ook een boel features die nog ontbreken, soms zelfs in de UI. Zo leren we in de tutorial dat we ons slagschip altijd met de minst beschadigde flank naar de vijand moeten keren. Maar de UI toont op dit moment nog helemaal niet waar je schade hebt.

Ook is er nog geen bot-match, het spel is puur multiplayer. Dit moet natuurlijk ook de hoofdmoot zijn van een moba, maar veilig kunnen oefenen tegen AI-vijanden is natuurlijk wel zo prettig. Het staat ook op de lijst van toe te voegen modi.

Winnen moet je zelf doen

Het is spel is free-to-play en Bolton benadrukt dat er geen sprake is van ‘pay-to-win’. “Niemand kan een beter schip kopen, alle tech trees en alle componenten zijn via gameplay te verkrijgen. Je kunt wel door te betalen sneller XP verdienen, zodat je sneller door de tech tree gaat.” Het standaard ‘geld voor tijd’ dus, wat we ook zien in spellen als World of Tanks en World of Warships.

Fractured Space

Wie overigens uit het voorgaande concludeert dat je dan via een omweg toch sterker wordt door te betalen heeft dat volgens Bolton mis. “Schepen die je later in de tech tree vrijspeelt zijn niet sterker, maar geavanceerder. Ze vragen meer vaardigheid om ze optimaal te benutten. Een goed voorbeeld hiervan zijn de twee sniper schepen, de Watchman en de Guardian. Beide hebben dezelfde rol: van een afstand veel schade toebrengen. Maar de Watchman is een stuk makkelijker om te spelen. Je hoeft alleen je hoofwapen te richten en je levert een bepaalde hoeveelheid schade. De Guardian is lastiger omdat het hoofdwapen opgeladen moet worden voor de maximale schade. En de kogels vliegen ook nog eens langzamer door de ruimte. Dat betekent dat je dus met meer factoren rekening moet houden. Als je daar goed in bent, dan kan de Guardian meer schade aanrichten. Maar dat hangt dus erg af van je eigen vaardigheden.

Fractured Space heeft nog wel even te gaan voor het alle beloofde features heeft. Wie nu instapt kan in elk geval wel rekenen op nog een boel verbeteringen. “We luisteren heel goed naar de feedback. De eerste versie van nieuwe schepen is namelijk vaak veel te sterk en dat passen we aan op basis van de reacties van spelers. Ook kijken we steeds of spelmodi leuk genoeg zijn.”

Fractured Space is nu gratis speelbaar via Steam.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: The Last Guardian bevestigd voor dit jaar F1 2016 aangekondigd, Max Verstappen op de cover
3

Reacties op: Fractured Space (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    CroniC

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    Interesant. Maar die tijd voor geld is eigelijk wel een verkapte vorm van p2w.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    HarryHol

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @CroniC "Wie overigens uit het voorgaande concludeert dat je dan via een omweg toch sterker wordt door te betalen heeft dat volgens Bolton mis. “Schepen die je later in de tech tree vrijspeelt zijn niet sterker, maar geavanceerder. Ze vragen meer vaardigheid om ze optimaal te benutten."

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • zwijn

    • 1 jaar, 1 maand geleden
    @HarryHol
    Ah vandaar die world of warschips vergelijking. Wargaming doet dat erg leuk. Je kunt voor (héél véél) geld je tank/schip lijn van tier 1 naar tier 10 upgraden, echter bak je er dan niets van. Je zult juist degene zijn die ervoor zorgt dat je team verliest, en dat word je niet in dank afgenomen. Eerder het tegenovergestelde dus van pay2win.. meer pay2losehorribly.
    Overigens, zul je nog steeds bizar veel xp moeten verzamelen met een elite of premium tank/schip. Je moet echt een behoorlijke idioot zijn wil je in die game alles kopen met euro's. Je komt ze héél af en toe tegen, maar dan gaat het vaak om gelevelde accounts door goeie spelers. Dan hebben ze de hoogste skill-rating en bakken ze er werkelijk NIETS van.. echt tergend om te zien. Dan denk je een paar top-spelers in je team te hebben, geven ze zelf ook doodleuk toe dat ze de account van ebay hebben… werkelijk waar…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.