Niet het Amerikaanse Colorado, maar Zuid-Frankrijk en Noord-Italië zijn deze keer de locaties van het Horizon Festival. Dit exclusief evenement trekt niet alleen een heleboel feestgangers aan, maar ook liefhebbers van strakke bolides die hun racekunsten het liefst op de openbare weg vertonen.

Horizon is namelijk vooral een excuus om op de meest pittoreske locaties races te houden en andere aan auto’s gerelateerde evenementen te organiseren. Als groentje in dit evenement krijg je aan het begin van de game de eer om aan deze happening mee te doen en dat is natuurlijk geen kans die je laat liggen. Je connectie laat je eerst wat klusjes doen, door je bijvoorbeeld een Lamborghini naar het centrum van het festival te laten rijden, maar daarna kruip je al snel achter het stuur van je eigen bolide.

Forza Horizon 2

Met meer dan tweehonderd auto’s is de keuze gigantisch, maar in het begin heb je maar de keuze uit drie wagens die zich natuurlijk nog niet tot superwagens mogen rekenen. Afhankelijk van welke bolide je hier kiest wordt ook bepaald aan welke races je mag meedoen. Kies je de Chevy, dan neem je het in de eerste paar races vooral op tegen soortgelijke Amerikaanse bakbeesten. Kies je de BMW, dan zijn je tegenstanders in de eerste races ook van Europese afkomst.

Open wereld gaat open

Zodra je de motor van je eigen auto start gaat er een wereld voor je open, letterlijk. Forza Horizon 2 heeft net zoals zijn voorganger een open wereld die, zoals het een goed vervolg behoort, drie keer groter is dan die van het eerste deel. Dat betekent dat je vanaf dat moment vrij bent om te gaan en te staan waar je wilt en je grotendeels zelf bepaalt aan welke evenementen je deelneemt. Het enige wat je hoeft te doen is er zelf naartoe rijden.

Forza Horizon 2

De ritjes van de ene bestemming naar de andere zijn verre van saai. De omgevingen zien er goed uit en voor de autoliefhebber is het aanzicht van een glimmende bolide scheurende langs de Franse kust genoeg om zich te vermaken. Er zijn echter ook genoeg andere dingen te doen op en langs de weg. Zo snel mogelijk langs flitspalen scheuren is nog steeds een belangrijk onderdeel en er zijn metertjes en percentages om aan te vullen. Ieder stukje asfalt dat je aflegt wordt nauwkeurig bijgehouden en er zijn ook borden die te vernielen zijn voor extra korting op nieuwe auto’s in de garage.

De zogenaamde Bucketlist is een verlening van deze opdrachten. Deze lijst bestaat uit dingen die je gedaan moet hebben voordat je doodgaat en dat laat zich in Forza Horizon 2 vertalen naar speciale opdrachten. Met een jeep zo snel mogelijk een afdaling doen door een beboste heuvel, of met een supercar zo snel mogelijk een paar kilometer snelweg afleggen. Het doet een beetje denken aan de 1000 Club uit het eerste deel, maar dan niet verbonden aan een specifieke auto. Naast specifieke Bucketlists voor Frankrijk en Italië is het uiteindelijk ook de bedoeling dat er zelfs ver na de release nieuwe opdrachten aan deze lijst toegevoegd worden.

Veel van hetzelfde

Ondanks de nieuwe toevoegingen en de nieuwe locatie is het opvallend hoeveel Forza Horizon 2 lijkt op zijn voorganger. De evenementen voelen hetzelfde, de auto’s laten zich op een soortgelijke manier besturen en zelfs de radiostations zijn met hun selectie van populaire dancemuziek een beetje inwisselbaar met het eerste deel.

Forza Horizon 2

Het is ergens ook veelzeggend dat de grootste nieuwe innovatie in de open wereld de toevoeging van Drivatars zijn, die je misschien wel kent uit Forza 5, en het feit dat de game nu een dynamisch weersysteem heeft. Een regenbui of blauwe lucht met schaapjeswolken zorgen niet alleen voor een beetje variatie, maar hebben ook effect op hoe je rijdt. Het spreekt voor zich dat je haarspeldbochten iets anders neemt wanneer het ’s nachts stormt, dan wanneer je met een vrolijk zonnetje dezelfde bocht maakt.

Hoeveel invloed het weer daadwerkelijk heeft op de rijervaring is afhankelijk van de instellingen waarmee je de weg opgaat. Een ultrarealistische ervaring zal Forza Horizon nooit worden, maar spelers die het aandurven en graag meer ervaringspunten willen verdienen kunnen allerlei opties uitschakelen om de game wat echter te laten voelen. Door zelf te schakelen bijvoorbeeld, of door de stuurbekrachtiging en de handige pijlen op de weg die aangeven of je gas moet geven of moet remmen uit te zetten.

Niet realistisch, maar fun

Of je nu met ABS aan of uit speelt, extreem realistisch wil het allemaal niet worden. Zo word je bijvoorbeeld aangemoedigd om niet altijd op de geasfalteerde wegen te blijven. Je racemonster een beetje vies maken door met veel lawaai te driften door wijngaarden en door heides scheuren is leuk, maar er zijn maar weinig sportwagens die zoveel off-road geweld zouden overleven.

Forza Horizon 2

De lol is belangrijker dan het nabootsen van het echte autorijden en die filosofie is ook terug te vinden onder de motorkap van de auto’s. De wagens zijn net zoals in het eerste deel tot zekere hoogte te tunen, maar verschrikkelijk diep en uitgebreid wil dat niet worden. Voor wie er helemaal niet over wil nadenken, zijn er ook gewoon standaardpakketten te kiezen die je auto beter geschikt maken voor races over grote lange afstanden, of krappe circuits met veel bochten.

De kracht van Forza Horizon lijkt hem ook in het tweede deel te zitten in de balans die de game tussen toegankelijk raceplezier en realisme weet te vinden. Voor een simulatie kun je beter ergens anders terecht, maar de game weet een ander aspect van de autocultuur wel goed te recreëren. Het staren naar glimmende bolides die door de mooiste omgevingen van Europa glijden, het ontdekken van nieuwe auto’s en met rotgang over de smalste wegen rijden zijn ook in Forza Horizon 2 weer bijzonder leuk.