Het survival-horrorgenre lijdt aan een acuut gebrek aan innovatie. Buiten het briljante Resident Evil 4, trappen haast alle games in het genre in dezelfde valkuilen. Alsof het bij het genre hoort zijn de games stuk voor stuk bijzonder frustrerend, wat meestal voortkomt uit een stugge besturing, onduidelijke puzzels, veel ‘trial and error’ en vage camerastandpunten. Zelfs in games die prat gaan op hun innovatieve aspecten, blijven de klassieke fouten de kop op steken. Sony’s Forbidden Siren was daarvan een schoolvoorbeeld. Forbidden Siren verscheen in 2004 en kende eigenlijk twee unieke speleigenschappen die zeer veebelovend in de oren klonken. De eerste was het sightjacking, waarmee je het gezichtsveld van andere personages in je omgeving kon bekijken. Je kon de ether afspeuren naar signalen van je mede- en tegenstanders, vergelijkbaar met de tuner van een radio. Het tweede unieke aspect was het verhaal. In plaats van met één personage te spelen, werd het verhaal van Forbidden Siren verteld middels tien compleet verschillende personages die toevallig op dezelfde plek waren. Daarnaast werd dit verhaal niet geheel chronologisch verteld, maar was het verknipt in een honderdtal kleine fragmentjes. Stukje bij beetje werd het mysterie achter een verlaten stadje, opgehelderd. Forbidden Siren 2 hanteert eigenlijk dezelfde spelopzet als zijn voorloper, inclusief sightjacking en het verknipte verhaal, maar kent een nieuwe setting met nieuwe personages. Het spel situeert zich op een eiland waarvan 29 jaar geleden alle inwoners van de ene op de andere dag spoorloos verdwenen. Nu, 29 jaar later, keren diverse personages om elk hun eigen reden terug naar dit eiland. Een schrijver voor een magazine wil het onderste uit de kan halen over de verdwijning van de eilandbewoners, een ander personage lijdt schipbreuk en strandt ongewild op het eiland. De verhalen van de personages doorkruisen elkaar en het gebeurt ook regelmatig dat je met verschillende personages, dezelfde locatie zult bezoeken.

Angstaanjagend, al zeg ik het zelf...

Maar naast de spelopzet leent Forbidden Siren 2 helaas ook zo goed als alle minpunten van zijn voorloper. Het spel heeft nog steeds te kampen met een frustrerende besturing, té donkere graphics, eentonige gevechten en onduidelijke puzzels. We probeerden een previewversie, die eigenlijk alleen op het gebied van lokalisatie nog afgewerkt moet worden, en belandden van de ene irritatie in de andere. Zo moet je op een gegeven moment een bijziend personage besturen, door een personage wat achter je aan loopt te sightjacken; een zeer zeldzaam tweede persoonsperspectief. Hoewel het leuk is bedacht, bestuurt dit enorm irritant; zeker wanneer je volgeling ineens de andere kant op kijkt waardoor je buiten beeld belandt. Wanneer je je door de irritatiefactor heen weet te bijten, staat je echter een bijzonder aangrijpend horror-avontuur te wachten met Forbidden Siren 2. Het verhaal wordt op een ijzingwekkende manier gepresenteerd, met sterk geregisseerde tussenfilmpjes, mooi uitgewerkte personages en onverwachtse wendingen. De omgevingen zijn grafisch mooi uitgewerkt, hoewel soms iets te donker, en staan bol van de kleine details. Het sightjacken zorgt voor een beklemmend gevoel, omdat je steeds weet dat je bekeken wordt en er gevaar in de buurt is.

Ze zeggen we eens dat Japanners een kleine hebben, maar om daarvoor nu een zaklamp te pakken...

In Forbidden Siren 2 zul je twee soorten vijanden tegenkomen, de Shibito en de Yamibito. De Shibito zijn de levende doden en kunnen met slag en vuurwapens tijdelijk worden uitgeschakeld. Je kunt de confrontatie ook uit de weggaan door geruisloos via de schaduwen langs ze heen te sluipen. De Yamibito werken precies omgekeerd. Deze schaduwachtige wezens kunnen juist niet tegen het licht en kunnen door een lichtbundel uit je zaklamp worden verdreven. Met een Shibito in de buurt, verraad je echter wel je schuilplaats. Forbidden Siren 2 lijkt sterk te gaan lijden onder de problemen waar veel vervolgen mee te kampen hebben. Het biedt weliswaar meer dan zijn opvolger, maar voornamelijk meer van hetzelfde. En gezien de serieuze problemen waarmee het origineel te kampen had, is dat niet echt lovenswaardig. Het valt te bezien of Sony nog het een en ander kan repareren voor de uiteindelijke versie, maar we zien het somber in. Forbidden Siren 2 zal de fans van het origineel zeker bevallen, maar absoluut geen nieuwe zieltjes winnen voor de reeks. En dat is jammer, want eigenlijk zouden veel meer spelers de prachtige setting van het spel moeten ervaren.