Microsoft heeft al jaren een naam hoog te houden op het gebied van flight simulators. De eerste versie werd in 1982 uitgegeven. Inmiddels zijn we ruim 20 jaar en negen versies verder. Eind volgende maand ligt het nieuwste deel in de winkels, Flight Simulator 2004: A Century of Flight. Gamer.nl heeft voor je gekeken wat voor nieuws er onder de kap is.

In Flight Simulator 2004: A Century of Flight wordt gememoreerd aan een historische gebeurtenis. 100 jaar geleden, op 14 december 1903, vond namelijk de eerste bemande vlucht plaats. In het dorpje Kitty Hawk in North Carolina stegen de Wright brothers die dag voor het eerst op met hun zelfgebouwde vliegtuig, een vlucht die 12 seconden duurde. In FS 2004 kan je deze historische vlucht naspelen, tezamen met enkele andere legendarische vluchten uit de geschiedenis. De eerste vlucht over de Atlantische Oceaan, een reis rond de wereld of het vliegen van een historische vrachtroute zijn slechts enkele van de historische scenario's.

Je hebt twee soorten mensen die flightsims spelen. Ten eerste heb je de die-hards. Dit zijn gamers met een halve cockpit in hun kamer, de beste en meest geavanceerde joysticks, pedalen onder het bureau en meerdere monitoren. Na het zorgvuldig plannen van de vlucht start deze groep gamers de game en pas na het vragen van de juiste permissies stijgt men op in een Boeing 767, vliegt in acht uur de oceaan over en landt op Kennedy Airport in New York. Dit alles met net voldoende benzine om de overtocht veilig te maken om zo geldverspilling te voorkomen. Tijdens de vlucht zijn in real-time alle weersomstandigheden in het spel geprojecteerd, waardoor het voelt alsof je er echt bent geweest.

De tweede soort gamers vliegt meer voor de fun rond. Deze groep wil liever ontdekken welke bezienswaardigheden er in de game zitten. Men stelt het flightmodel vaak niet te moeilijk in. Een vlucht langs de Eiffeltoren, een blik in de Grand Canyon en eventjes kijken welke gebouwen van schiphol er te herkennen zijn. Het superrealistisch vliegen is niet nodig, zolang het vliegtuig in de lucht te houden is.