De herlancering van FFXIV legt Square Enix in ieder geval geen windeieren. Over de laatste negen maanden wist het bedrijf weer winst te boeken mede door het succes van de online game. Tijdens onze presentatie in Parijs kondigde regisseur en producent van de game Naoki Yoshida aan dat er op dit moment 1,8 miljoen gamers geabonneerd zijn op de game. Een indrukwekkend aantal dat critici nooit meer hadden verwacht na de blamage van het origineel. Een complete restyling verder, waarbij 99 procent van de game is aangepast, is de ervaring echter stukken beter en het is goed om te zien dat die gewaagde stap wordt beloond met succes.

Geen klachten

Nu is het de beurt aan Playstation 4-bezitters om met de MMORPG aan de slag te gaan. Veel gamers zullen hebben gewacht op deze next-gen versie en ook in Japan zijn de verwachtingen hooggespannen. Daar zal het een van de weinige Japan-gerichte games zijn die straks op de nog te lanceren console te spelen is. Onze eerste indruk stelt in ieder geval niet teleur. De game oogt werkelijk prachtig en is zeker vergelijkbaar met de graphics op een krachtige pc. Het valt natuurlijk in het niet bij andere PS4-titels als Killzone: Shadow Fall of Assassin's Creed IV, maar voor een MMORPG waar straks duizenden spelers doorheen lopen is A Realm Reborn werkelijk een lust voor het oog. Vooral de bosachtige omgevingen van Gridania zijn adembenemend.

Met de kracht van de Playstation 4 worden daarnaast ook de problemen met de framerate opgelost. Alhoewel we niet met veel spelers tegelijk de game konden uitproberen, hebben we geprobeerd drukke FATE's op te zoeken waarbij veel vijanden op je af komen. De PlayStation 3-versie wilde nog wel eens haperen als er te veel personages op het scherm waren, maar deze next-gen-versie heeft daar zoals verwacht geen moeite mee. De echte test met grote groepen spelers tegelijk moet natuurlijk nog komen. Yoshida verzekert ons echter dat we op dit vlak geen klachten zullen hebben.

Bestuurbaar

Van de PlayStation 3-versie wisten we dat besturing op de console prima te behappen is. Hoewel een MMO als deze veel skills en verschillende opties heeft, was het met weinig moeite mogelijk om door de wereld te manoeuvreren. Vooral de crossbars maakten ons leven gemakkelijk. Door L2 of R2 ingedrukt te houden veranderen de vierpuntsdruktoets en actieknoppen in skills. Zo heb je altijd 16 vaardigheden snel onder de vinger, en met 8 van deze crossbars die je in kunt stellen zoals je zelf wilt, kun je met enige vingervlugheid snel al je skills uit de mouw schudden.

Voor wie dat toch teveel gedoe vindt biedt de PlayStation 4-versie de mogelijkheid om een muis en toetsenbord aan te sluiten. Daarnaast kan de touchscreen op de DualShock 4 dienst doen als een soort muis. Zodra je het vlak aanraakt verschijnt er een cursor in beeld die vrij precies naar je bewegingen luistert. Een fijne oplossing voor wie de directe controle van de muis mist op de console, maar eerlijk gezegd vonden wij het nergens veel sneller dan gewoon de pookjes van de controller gebruiken.

Ook de Remote Play-functie van de Vita is een aspect dat door Square Enix wordt omarmd. Wie met zijn handheld aan de slag wil, kan alle besturingsopties aanpassen naar eigen wens. Deze instellingen worden opgeslagen voor de volgende keer dat je je Vita er bij pakt, zodat je niet elke keer zit te stoeien met de besturing. Het klinkt heerlijk om in bed of languit op de bank door Eorzea te trekken op de Vita, maar waarschijnlijk zul je het alleen gebruiken om een beetje te grinden. Er verschijnt gewoonweg teveel informatie op het scherm waardoor het allemaal moeilijk leesbaar is op het kleine schermpje. Zo probeerden wij te teleporteren naar een andere locatie, maar door het kleine lettertype op het Vita-scherm konden we de verschillende keuzes nauwelijks lezen.

14-04-14

Na een aantal verschillende plekken bezocht te hebben kunnen we zeggen dat de PS4-versie ongeveer hetzelfde spel is waar wij eerder al verliefd op werden. Met de kracht van de volgende generatie ziet de game er bovendien net zo mooi uit als op een dure pc. Doordat je alle aspecten van de UI, van je skills tot je mini-map, tot aan de kleinste balkjes toe, zelf kunt instellen en een plekje kunt geven op je scherm, kun je de ervaring helemaal naar jouw speelstijl aanpassen.

Het blijft de vraag of grote MMO's op consoles een echt groot succes kunnen worden. Met naast de komst van A Realm Reborn ook The Elder Scrolls Online worden het spannende tijden. Dat we op 14 april in ieder geval met A Realm Reborn aan de slag kunnen staat vast. Yoshida beloofde ons dat daar geen vertraging meer in zal zitten, al is het maar omdat de datum speciaal is uitgekozen: 14-04-14, als in twee keer XIV en een keer de 4 van Playstation 4. Als ze die datum missen, moeten ze volgens de marketing manager weer 100 jaar wachten.

Dus rest alleen nog afwachten of console-gamers straks daadwerkelijk bereid zijn om elke maand geld over te maken om te kunnen blijven spelen. Square Enix belooft in ieder geval elke drie maanden een grote update door te voeren met nieuwe verhaalcontent, nieuwe dungeons en Primals om tegen te vechten. Bovendien zal in maart de patch Through the Maelstrom zijn opwachting maken. Voorlopig hoeven we ons dus niet te vervelen terwijl we wachten op deze PlayStation 4-versie.