Fifa 18 (hands-on) | Gamer.nl

Fifa 18 (hands-on) | Gamer.nl

Nadat EA Sports vorig jaar in Fifa 17 vooral een nieuwe engine introduceerde, kunnen de Canadezen dit jaar met Fifa 18 zich weer ouderwets richten op het uitwerken van de details. Dat moet bij de komende editie van EA’s voetbalgame resulteren in een meer realistisch spelbeeld, waarin de individuele klasse van spelers en teams als geheel beter naar voren komt. Op Gamescom namen we de proef op de som.

Om dat te bewerkstelligen, is allereerst het tempo van Fifa 18 omlaag geschroefd. Dat is erg aangenaam. Het nieuwe tempo ligt niet alleen dichter bij de realiteit, maar geeft ook meer tijd en rust om na te denken en bewuste acties uit te voeren. De bal een keertje extra laten stuiteren, een extra stapje zetten of wachten tot de bal voor de juiste voet ligt; Fifa 18 geeft je precies genoeg tijd én de ruimte om dit uit te voeren.

Fifa 18

Niet langer hutjemutje

Spelers bezetten het veld namelijk ook veel beter. Een veelgehoord kritiekpunt bij Fifa 17 was dat iedereen maar naar binnen trok en je vervolgens hutjemutje voor de goal stond. Dat is in Fifa 18 duidelijk anders. Vleugelspelers blijven beter op de flanken, waardoor er veel meer ruimte op het veld ontstaat. Omdat er dus niet gelijk twee of drie tegenstanders aan je hangen, krijg je ook net even meer de gelegenheid om te dribbelen, te draaien en de ruimte te zoeken.

Dat betekent echter niet dat de game nu een hele andere balans kent. Verdedigers zijn namelijk voelbaar sterker dan de meeste aanvallers. In een potje Manchester United – Bayern München zet Blind Robben vrij gemakkelijk van de bal. Robert Lewandowski is echter een heel ander verhaal; bij de Poolse reus werkt een goed getimede tackle dan weer beter dan een schouderduw. Als we met Pogba echter even later het middenveld willen oversteken, komt ook weer niemand in de buurt van de bal.

Tenminste, zolang we goed afschermen. Zodra de bal iets te ver naar voren wordt gespeeld kan een kleine dribbelaar ‘m juist weer gemakkelijk oppikken. Kortom, de nadruk ligt meer op individuele kla e en realistische duels. Voor veel beroemde spelers zijn er dan ook unieke animaties om hun speelstijl te complementeren. Het is wel nog de vraag hoe ‘individueel’ Ya in Ayoub en Tom Beugelsdijk straks aanvoelen.

Fifa 18

Verdedigers mogen nog wat slimmer

Die hang naar realisme wordt ook doorgetrokken in de animaties. Door net iets meer rust in het spel lijkt het alsof de animaties beter in elkaar overgaan, zonder schokkerige overgangen. Dit hebben we vooralsnog echter niet nauwkeurig kunnen analyseren in de herhalingen. Onomstotelijk is in ieder geval dat spelers minder snel draaien, en dan vooral omdraaien, wat weliswaar realistisch is, maar soms nog voor wat irritatie zorgt.

Het is ingenieus als je juist naar de blinde kant van een verdediger kapt en hem dus volledig het bos in stuurt, maar minder cool is het wanneer een verdediger hal tarrig ‘verkeerd’ achter een lange hoge bal aanrent. We zagen veel verdedigers alsnog met hun rug naar de bal uitkomen, waardoor ze volledig verkeerd het duel aangaan en dat logischerwijs ook verliezen. Niet ongebruikelijk in de Eredivisie mi chien, maar van internationale toppers als Real Madrid of Bayern München mag je meer inzicht verwachten.

Ook zagen we centrale verdedigers nog te vaak enthousiast naar voren rennen, terwijl de backs wel meeliepen. Met als gevolg een groot gapend gat in het hart van de verdediging. Onze speelse ie was te kort om te achterhalen of dat een fout was in onze eigen tactische instellingen, of een fundamenteler probleem. Het kwam in ieder geval voor bij meerdere teams. Wederom: we zien het in de Eredivisie nog weleens gebeuren, maar in de internationale top is dit echt onrealistisch.

Na een aantal potjes zitten we dus nog met een aantal vragen. Toch laat Fifa 18 ons voor nu achter met een positief gevoel. Het nieuwe tempo went binnen de kortste keren, juist omdat het de sweet spot lijkt te raken van realisme en toch het spektakel dat je in een game zoekt. Het is nog een beetje vroeg om te roepen dat dit een voetbalgame is die we weer met plezier het hele jaar door gaan spelen, maar daar heeft het wel alle schijn van. Dan moet EA wel nog even die laatste defensieve eigenaardigheden gladstrijken.

Fifa 18 komt op 29 september uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Dit najaar verschijnt tevens een Switch-versie van de game. Voor deze preview werd de game gespeeld op de PlayStation 4 Pro.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou