FIFA 11 (hands-on) | Gamer.nl

FIFA 11 (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

David Rutter en de zijnen zijn voor de productie van FIFA 11 om de tafel gaan zitten en hebben gekeken wat ze hieraan zouden kunnen doen. Een voor de hand liggende optie is het spel een stuk langzamer maken, waardoor je als verdediger meer tijd hebt om de pa es te onderscheppen en tactiek direct een grotere rol speelt. Gelukkig is hier niet voor gekozen, want qua snelheid heeft FIFA de laatste jaren al stappen in de juiste richting gezet.

Het zou waarschijnlijk ten koste gaan van de voetbalervaring wanneer het langer duurt om acties uit te voeren. FIFA is, hoe realistisch de game ook probeert over te komen, toch nog altijd gericht op actie. In plaats daarvan is besloten om het pa en zelf iets complexer te maken. Dit betekent dat FIFA 11 in eerste instantie erg op haar voorgangers lijkt, maar dat het razendsnel rondtikken van de bal nu een veel minder grote rol speelt.

Roda JC

Dit komt met name doordat het pa en afhankelijk is van meerdere factoren. Allereerst natuurlijk van de vaardigheden van de speler. Pa-Modou Kah, centrale verdediger van Roda JC, is ietsjes minder secuur in het geven van een voorzet dan Luis Suarez. Dit onderlinge verschil zat ook al in de vorige FIFA’s, maar uitte zich daar met name in de slomere kap- en draaibewegingen, het tackelen en het schieten op doel. Nu merk je de technische fine e ook daadwerkelijk bij het geven van korte pa es.



Maar ook de positie van de speler is van belang. Je verzendt niet langer vanuit elke positie een wereldpa naar iemand die zo’n beetje achter je staat. Je kunt het natuurlijk proberen, maar de kans is groot dat de bal dan in de voeten van de tegenstander belandt of over de zijlijn rolt. Een pa naar voren is simpelweg het eenvoudigst (voor een profe ionele voetballer). Het wordt pittiger als je negentig graden naar links of rechts wilt pa en, al helemaal als je de bal hard krijgt aangespeeld. Dan is het des te lastiger om gelijk een fatsoenlijke pa te geven. Hierdoor is het eigenlijk noodzakelijk om de bal eerst aan te nemen, je speler een bepaalde richting op te laten draaien en dan pas de bal weg te schieten.

FIFA 11 is dus mi chien niet langzamer als zodanig, maar deze aanpa ingen zorgen er wel voor dat FIFA minder een 'pa game’ en meer een voetbalgame geworden is. Individuele acties hebben nu meer nut, net als het zoeken van een gaatje in de verdediging en het verzenden van een voorzet over een meter of veertig. Dit maakt de wedstrijden iets dynamischer en veelzijdiger.

Routineklusje

Wanneer je FIFA 11 voor het eerst speelt, schrik je overigens wel van deze aanpa ing. Je lijkt het voetballen zelfs een beetje verleerd te zijn. In FIFA 10 was het rondspelen van de bal nog een routineklusje, terwijl het nu opeens je volledige aandacht vereist. Maar na een potje of twee, drie merk je dat het eigenlijk een erg fijne aanpa ing is. Er is meer ruimte om je tactiek daadwerkelijk in de praktijk te brengen en je eigen vaardigheden zijn nu van doorslaggevend belang.



Althans, wanneer zowel jij als je tegenstander met een team van ongeveer dezelfde sterkte speelt. Door de nadruk op de individuele vaardigheden van de spelers is het natuurlijk wel zo dat je met de betere teams een nog groter voordeel hebt dan voorheen. En dat is best jammer, aangezien de kans groot is dat je online wederom alleen maar tegen de Barcelona’s en Manchester Uniteds van deze wereld speelt. Het is begrijpelijk, maar de balans zou eigenlijk zo in elkaar moeten steken dat het draait om je eigen vaardigheden en je ook met een team uit de Eredivisie een kans maakt. Nu lijkt dat met name het geval wanneer je veel beter bent dan je tegenstander of zo hier en daar wat geluk hebt. Maar wanneer je spelers dan niet in staat zijn om een fatsoenlijke en gerichte pa te geven en je dus niet je eigen spel kunt spelen, is dit wel een stuk lastiger.

Hoe dan ook, over het algemeen lijkt het een goede keuze om het pa en iets gecompliceerder te maken en van FIFA 11 meer een vaardighedenspel te maken. En dit is maar een deel van de veranderingen. De carrièremodus is bijvoorbeeld volledig op de schop gegaan en je kunt nu ook als keeper spelen in de Be a Pro-modus. Op de Gamescom konden we hier nog niet mee aan de slag, maar ontzettend lang hoeven we er niet op te wachten. FIFA 11 verschijnt namelijk al aan het eind van komende maand. Tegelijkertijd met Pro Evolution Soccer 2011, overigens. Laat het voetbalseizoen maar beginnen!


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou