Zijn in de afgelopen twee edities op papier nog de nodige radicale wijzigingen doorgevoerd op vrijwel elk vlak, deze jaargang lijkt ontwikkelaar EA Canada vooral veel kleine wijzigingen te hebben doorgevoerd. Niets blijkt echter minder waar. Het aantal speltechnische toevoegingen is total niet karig te noemen. Er zijn zelfs enkele zaken behoorlijk veranderd die de spelervaring aanzienlijk beïnvloeden. Het beste voorbeeld is wellicht dat het voorheen slechts mogelijk was om je speler in enkel acht richtingen te laten bewegen, terwijl de looprichting in FIFA 10 gebruik maakt van alle 360 graden.

360 graden

Wanneer je FIFA 10 voor het eerst onder handen neemt, valt pas op wat voor effect deze toevoeging eigenlijk heeft. Aannames, passes, looprichtingen; over vrijwel alles heb je door deze aanpassing meer controle. Dit zorgt vooral voor meer diepgang. Bovendien zorgt dit ervoor dat je nog meer het gevoel hebt dat je tijdens het spelen de volledige vrijheid hebt in het besturen van je speler. Het is nu bijvoorbeeld veel beter mogelijk om je speler van looprichting te laten veranderen zonder dat 'ie onverhoopt de meest radicale bewegingen maakt. Waar je tot dusver in wezen een digitaal loopsysteem met een analoge controller speelt, worden de voordelen van de analoge sticks nu uitstekend benut.

Daarnaast is het fysieke element van de sport nog nadrukkelijker aanwezig. Dit komt vooral tot uiting in de duels tussen twee spelers, die elkaar met alle mogelijke lichaamsdelen de bal proberen te ontfrutselen. Hiermee lijkt een vervelend manco van de afgelopen editie te zijn verholpen. Niet langer is het immers mogelijk om de bal moeiteloos met een fragiel mannetje van een stugge verdediger af te schermen. Ook spelen de positie en de vaardigheden van de speler een veel grotere rol bij luchtduels. Het lijkt weliswaar een minieme verbetering, maar het maakt het spel in een klap een stuk realistischer. Moeilijke acties hebben nu veel minder kans van slagen.

Lekker trainen

Een ander speerpunt van FIFA 10 is de toevoeging van trainingsmogelijkheden. Je kunt net als in het vorige deel gewoon wat dollen met een speler naar keuze, maar het is ook mogelijk om onder andere oefenpartijtjes spelen en standaardsituaties oefenen. Vooral laatstgenoemde is daadwerkelijk van toegevoegde waarde. Het is namelijk mogelijk om voor een achttal gebieden rondom het strafschopgebied de looplijnen van de spelers uit te stippelen wanneer een standaardsituatie op de betreffende plek plaatsvindt. Deze looplijnen kun je vervolgens opslaan en gebruiken tijdens wedstrijden.

Wel is hierbij gelijk een kleine kanttekening te melden. De verdediging zal niet leren van de gebruikte strategieën van de andere partij. Maak je dus een handjevol keer gebruik van exact dezelfde opzet in een standaardsituatie, dan zal de verdediging dus niet inzien wat er op het punt staat te gebeuren. Niettemin is het zeker een waardevolle toevoeging, al is het maar omdat het een soort van nieuwe dimensie aan het strategische geheel toevoegt.

Met je hoofd

Het toevoegen van dit soort nevenmogelijkheden lijkt sowieso een belangrijke factor te worden in de franchise. Zo is het nu ook mogelijk om online een team te zoeken voor je zelfgecreëerde speler. Deze teams, die bestaan uit maximaal vijftig spelers, strijden dan tegen elkaar in verschillende competities. Om het geheel nog wat persoonlijker te maken, is het nu mogelijk om via de officiële website van de game je personage van je eigen gezicht te voorzien. Het enige wat je daar in feite voor hoeft te doen is het uploaden van het fotootje. En of dat nog niet genoeg is, kun je ook de gezichten van al je teamgenoten downloaden.

Daarnaast zijn het vooral de minieme veranderingen die ervoor zorgen dat de speelervaring nog completer wordt. Te denken valt aan een verbeterd online zoeksysteem. Heb je er bijvoorbeeld genoeg van het spelen tegen Manchester United, Barcelona en Bayern München, dan is het nu ook mogelijk om van tevoren te bepalen om enkel tegen teams van een bepaald niveau te spelen. Dit mag dan weliswaar geen opzienbarende aanpassing zijn, maar het kan de nodige frustratie voorkomen, die het vorige deel nog wel geregeld wist op te roepen.

Openingstreffer

Het moge duidelijk zijn dat FIFA 10 de eerste slag met Pro Evolution Soccer 2010 met vlag en wimpel gewonnen heeft. Zowel de verbeteringen als het fundament staan bij het voetbalspel van Electronic Arts als een huis, terwijl Konami's paradepaardje op sommige vlakken behoorlijk wankelt. Het is natuurlijk nog maar de vraag of dit ook geldt voor de uiteindelijke releases, maar de openingstreffer is in ieder geval gescoord door EA Canada.