FIFA 07 developer blog (deel 4) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Joe Booth, senior producent van FIFA 07, heeft in drie voorgaande developer diaries uit de doeken gedaan waar FIFA 07 nu precies om draait. Dit is zijn laatste blog en ditmaal krijgen we meer te horen over effect en vrije trappen.

Een van de opvallende nieuwe functies in FIFA 07 is dat we de eigenschappen van de bal zodanig hebben kunnen aanpa en dat we een realistisch baleffect kunnen creëren. Dit is de eerste keer dat we de onvoorspelbaarheid van het spel op een realistische manier met behulp van de bal hebben kunnen nabootsen. Voorheen bepaalde de animatie grotendeels hoe de bal reageerde, waardoor het spel voorspelbaar en onrealistisch aanvoelde. Nu wordt de reactie van de bal bepaald door het effect van de bal, de kracht op de bal, de eigenschappen van de speler en wat er rond de speler gebeurt. Dat zorgt ervoor dat het spel veel realistischer en minder voorspelbaar wordt. Na 100 uur heb je nog steeds het gevoel dat je een voetbalsimulatie aan het spelen bent en niet een speelhalspel.

We dachten dat het niet mogelijk was om topspin en backspin nauwkeurig te simuleren in een spel van de huidige generatie, omdat we vooruit in de tijd moeten simuleren om reddingen te maken die er realistisch uitzien, en dat vergt veel van de proce or. Maar een van onze technici, Don Hung, slaagde erin, met behulp van complexe natuurkundige simulaties.

De vrije trappen profiteren van de nieuwe eigenschappen van de bal. Als je op de schietknop hebt gedrukt, kun je de linker analoge joystick gebruiken om topspin te geven (omhoog) om de bal over de muur te krijgen, backspin te geven (omlaag) om de bal langer in de lucht te houden, en met of zonder effect (links of rechts) te schieten om de bal in het net te krullen. Je kunt laag en hard schieten met L1 of een tweede speler inschakelen om de bal te laten afleggen, een overstapje te laten maken, et cetera.

Tactiek: de vrije trap Scoren uit een directe vrije trap

Kies eerst een speler die past bij het type vrije trap en bij het effect dat je wilt gebruiken. Gebruik de nieuwe functie voor vrije trappen om de speler te kiezen die het geschiktst is voor het type trap dat je voor ogen hebt. Houd R1 ingedrukt om de weergave van de vrije-trapnemer te wijzigen. Gebruik vervolgens de linker analoge joystick om door de spelers te bladeren. Spelers die bekend staan om hun kracht zijn het meest geschikt wanneer er een scoringskans beschikbaar is via een gat in de muur of om de bal had onder een opspringende muur door te trappen.

Dit zijn de standaardrichtlijnen voor scoren uit een vrije trap:

Als je denkt dat de muur blijft staan:

Probeer de bal niet door de muur te rammenKrul de bal om de muur heen met een kla eschot. Gebruik een gemiddelde hoeveelheid kracht om de bal over de muur te krijgen en hem vanaf een korte afstand in het net te laten vallenJe kunt ook een tweede vrije-trapnemer inschakelen om de bal af te leggen op je eerste schutter zodat die vanuit een andere hoek op doel kan schieten (bij voorkeur een specialist in afstand choten en niet per se een goede vrije-trapnemer)

Als je denkt dat de muur blijft staan:

Krul de bal om de muur heen met een kla eschot. Geef meer kracht en topspin aan de bal om hem over de muur te krijgen en daarna te laten dalen (gaat gemakkelijker met vaardiger spelers)Schiet de bal laag en hoop dat hij onder de muur door gaat en onder in een hoek van het doel belandtLaat je eerste vrije-trapnemer over de bal stappen en je tweede schutter de bal over de muur rammen als de springende spelers weer landen.Laat de tweede vrije-trapnemer de bal afleggen op je eerste schutter zodat die vanuit een andere hoek op doel kan schieten (bij voorkeur een specialist in afstand choten en niet per se een goede vrije-trapnemer)

Als je denkt dat spelers in de muur gaan uitlopen:

Als je een tweede vrije-trapnemer gebruikt: laat hem de bal afleggen naar de kant die de uitlopende speler niet dektProbeer het gat te gebruiken dat door de uitkomende speler is achtergelaten in de muur en schiet de bal via dat gat in de muur op goal. Gebruik de startpositie van de uitkomende speler als mikpuntKrul de bal langs de tegenovergestelde kant van de muur van de uitlopende spelerLeg de bal niet af aan dezelfde kant van de uitlopende speler en probeer niet te dicht bij de uitkomende speler te schieten

Een directe vrije trap verdedigen:

Om een directe vrije trap te verdedigen, moet je een beetje gokken en hopen op een beetje geluk. Je kunt de muur het beste voor dat deel van het doel neerzetten waar het grootste gat zit tu en je keeper en de paal.

Een staande muur

Het grootste voordeel van een staande muur is en dat je er een direct schot mee kunt blokken en de tegenstander kunt dwingen de bal om de muur heen te krullen, waardoor zijn kans om te scoren kleiner wordt. Een staande muur werkt goed bij vrije trappen van dichtbij.

Een opspringende muur

Je muur laten opspringen werkt goed bij het blokken van schoten die over de muur richting de bovenhoeken van het doel zijn gericht. Om een muur te laten springen, druk je op de driehoek-toets. Het nadeel van deze tactiek is dat de keeper de bal slecht ziet aankomen. Ook bestaat het risico dat de schutter de bal onder de springende voeten van de muur door schiet. Je kunt een opspringende muur het beste gebruiken voor vrije trappen van een grote afstand.

Uitlopende speler in de muur

Een uitlopende speler is een verdedigende speler die op de vrije-trapnemer afloopt voordat de vrije trap is genomen, maar nadat de scheidsrechter heeft gefloten om de vrije trap te laten nemen. Om een speler te laten uitlopen uit de muur, druk je op de cirkel-toets. Uitlopen kan riskant zijn, omdat je onvermijdelijk een gat in de muur achterlaat waar het schot doorheen kan. Je kunt deze tactiek het beste gebruiken wanneer een vrije trap wordt afgelegd op een andere schutter of om een schot te blokken dat om de muur heen zou kunnen krullen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou