Het spel is misschien niet een volbloed schietspel zoals eerdergenoemde voorbeelden, maar ondanks het horrorelement leunt de game enorm op de schietactie. Voor de multiplayermodi van het spel wordt niet alleen getapt uit elementen die de singleplayerervaring sterk maken, er wordt tevens leentjebuur gespeeld bij een aantal concurrenten. Het is echter niet zo dat de modi exacte kopieën zijn, maar meer dat er gekeken is naar wat een bepaald element van een ander spel succesvol maakt, waarna de ontwikkelaar van F.E.A.R. 3 daar zijn eigen aanpassingen op hebben gemaakt.

Contractions

Een goed voorbeeld hiervan is de modus ‘Contractions’. Wanneer je deze opstart, voel je je direct thuis, want het is erg vergelijkbaar met de Zombie-modus uit Call of Duty: World at War en Black Ops. Ook in Contractions vecht je tegen golven van vijanden en moet je samen met drie andere spelers zo lang mogelijk weerstand bieden tegen een groeiende overmacht. Wel heb je in Contractions meer vrijheid, en valt er weinig te barricaderen.

Het level dat we tijdens de presentatie te spelen kregen, nam ons mee naar een donkere, stedelijke omgeving. Het eerste dat opviel, nog voor het geweld goed en wel losbarstte, was een wapenkrat. Daarvan liggen er een aantal verspreid over elke map, die ieder moeten worden teruggebracht naar de basis. Een teruggebracht krat zorgt ervoor dat iedereen voortaan beschikking heeft over meer (en soms betere) wapens. Wij waren overigens in de veronderstelling dat we de kist ook wel ter plaatse konden openen of zelfs neer konden leggen nadat hij was opgepakt, maar dat bleek niet het geval. Het leverde een hachelijke situatie op, waar we ons alleen uit konden redden door de dichtstbijzijnde tegenstander met een wapenkrat dood te slaan, dit tot hilariteit van de omstanders die bij de presentatie aanwezig waren.

Nadat we van de schrik waren bekomen en de eerste twee golven vijanden verder zonder al te veel problemen hadden afgeslagen, werd het pas echt hectisch. Tussen de aanvalsgolven door is het verstandig om op zoek te gaan naar wapenkratten en deze snel naar de basis terug te brengen. Maar bij de tweede verkenningstocht kwam dat ons al te duur te staan, toen een mech op het toneel verscheen. Deze robot bleek iets te veel van het goede en al snel lagen we op de grond in afwachting van een reddingsactie van onze medespelers. Die schrokken zichtbaar ook van de onverwachte gast en het duurde niet lang of er lagen twee teamgenoten naast me. De aandacht van iedereen in de ruimte was nu gericht op het enige overgebleven teamlid. Zijn poging om de rest van ons weer op de been te helpen begon voortvarend, maar zijn initiële succes werd prompt de kop ingedrukt toen een tweede mech ten tonele verscheen. Game over!

Soul King

Waar Contractions een modus is die draait om samenwerken, daar is het iedereen voor zichzelf in Soul King. In deze modus is het doel het verzamelen van zoveel mogelijk zielen van computergestuurde en menselijke tegenstanders. Iedere speler begint als paranormale verschijning, maar kan het lichaam van computergestuurde vijanden overnemen met een simpele druk op de knop. Dit biedt meer vuur- of slagkracht en maakt het simpeler om zieltjes te winnen.

Meer dan bij een gewone deathmatch-modus is het essentieel om maar niet neergeschoten te worden, want wanneer je doodgaat verlies je een deel van de punten die je gescoord hebt met het verzamelen van zielen. Gelukkig kun je continu wisselen tussen de lichamen die je overneemt, waardoor je jezelf vaak nipt kunt redden. Zodra je de ranglijst aanvoert komt er nog een extra gevaar om de hoek kijken. Je bent dan namelijk extra makkelijk te vinden voor je tegenstanders, omdat je een gloeiende om je heen krijgt, die zelfs door muren heen is waar te nemen.

Soul Survivor

Wanneer je voor snelle potjes wilt gaan, lijkt Soul Survivor de ideale modus. In deze modus verandert een van de spelers na een aantal seconden in een paranormale verschijning en is het voor hem vervolgens zaak om de andere spelers op te jagen en ze tot soortgenoten te transformeren. Dit doe je door de ondersteunende computerspelers te gebruiken om snel in de buurt van je doel te komen en verwarring te zaaien bij de tegenstanders. Ook in deze modus kun je lichamen overnemen om minder kwetsbaar te zijn.

De beste tactiek is om een speler te isoleren van de rest, waarna de overweldigende aanvallen hem vaak al snel te veel worden. Hierdoor is het vrij simpel om een andere speler te bombarderen tot je soortgenoot en samen op jacht te gaan naar de overgebleven spelers. Het is in deze modus overigens niet degene die het langst menselijk blijft die wint, maar hij die de meeste transformaties op zijn naam heeft staan en daarnaast de meeste kills heeft gemaakt. Omdat er maar drie rondes zijn, heeft de persoon die niet in een van de drie rondes als paranormale verschijning begint eigenlijk al meteen een haast onoverbrugbare achterstand. De keuze voor deze scoringsmethode lijkt dan ook niet bijzonder gelukkig, maar het is desondanks erg leuk om je voormalige teamgenoten op te jagen.

F**king Run

Het toetje van de dag is F**king Run, een naam die de lading meer dan uitstekend dekt. In deze modus moet je samen met drie anderen een vast traject afleggen naar een uitgang, terwijl er onderweg continu van alle kanten vijanden verschijnen. Alsof dat nog niet genoeg is, is er een langzaam bewegende wolk achter je die alles vernietigt dat op zijn pad komt. Je wordt dus continu opgejaagd door het gevaar voor en achter je. Daar komt ook het gevaar vanuit je eigen team bij. Het enige dat namelijk echt roet in het eten kan gooien is het doodgaan van een medespeler. Wanneer iemand het loodje legt is het meteen game over voor iedereen. Het is dan ook een kwestie van je aandacht verspreiden over meerdere fronten om alles in de gaten te houden. Dat maakt deze modus behoorlijk hectisch, maar daarom des te spannender.

Wat we hebben mogen spelen van de F.E.A.R. 3-multiplayer was zeker vermakelijk. Vooral F**king Run sprong er wat ons betreft uit qua speelplezier en spanningsfactor, al zal Contractions waarschijnlijk de favoriet van de meeste mensen worden. Zoals het er nu uit ziet zijn er op de release van het spel per spelmodus drie maps beschikbaar, wat het niet ondenkbaar maakt dat mensen snel uitgekeken raken. Eigenlijk geldt het volgende voor elk spel met een multiplayermodus, maar we hopen dat de ontwikkelaar F.E.A.R. 3 blijft ondersteunen met nieuwe levels en wellicht nieuwe spelmodi. Want alleen dan zien we de multiplayer langer leuk blijven dan een paar weken.