Tropische eilanden in games hebben gewoon iets. Ze prikkelen de fantasie: alles is mogelijk, achter elke struik of rots kan een nieuwe verrassing zitten. Het voordeel is dat ze vaak ook verschrikkelijk mooi zijn. Kijk maar naar de eerste Far Cry: wat prachtige, natuurlijke locaties betreft was die game toentertijd ongeëvenaard.

Getikt

Far Cry 3 grijpt weer terug naar die setting, maar zover wij hebben kunnen zien heeft Jason in ieder geval (nog) geen superkrachten. Hij wordt – zoals je wellicht in de trailer hebt gezien – wakker met een ogenschijnlijk gestoorde man, Vaas, die tegen hem brabbelt over hoe het is om getikt te zijn. Aan de man te zien kan hij het weten. Na zijn korte toespraak duwt hij het rotsblok waaraan Jason vastzit de afgrond in. Een bizar beeld waar we kippenvel van krijgen volgt: we storten neer en hangen rechtop onder water, vastgebonden aan het blok, terwijl we om ons heen zien hoe andere onschuldige mensen hetzelfde lot ondergaan. Door snel op de A knop te drukken komt het touw los en zwemt Jason naar de oppervlakte.

Vanaf dat moment kan de gameplay echt beginnen. Jason snelt zich naar de oever van de grot en sluipt door een waterval. Stealth gebruiken wordt belangrijk in de game, zo vertelt de Ubisoft Montreal-ontwikkelaar die speelt, en hij gebruikt de waterval om een nietsvermoedende slechterik uit te schakelen, en hem van zijn wapen te ontdoen. Vanaf dat moment zijn we vrij om te gaan en staan waar we willen, zo verzekert Ubisoft. Zie je die bergen in de verte? Daar zouden we nu heen kunnen lopen, om er op te klimmen en aan de andere kant te komen. Het grote eiland is compleet open. Tenminste, in theorie, een theorie van de ontwikkelaar. Dat hebben we vaker gehoord, en tot we de game zelf kunnen spelen kunnen we daar helaas niet over oordelen.

Jason sluipt door het struikgewas naar boven, en ziet aan de andere kant van de heuvel een kleine haven waar de bewoners van het eiland druk bezig zijn met lijken in het water gooien. Aan het uiteinde van de haven staat een helikopter – Jasons’ beste kans om hier weg te komen. In de E3-trailer sprong Jason van de heuvel recht op een vijand om hem met zijn mes uit te schakelen. Maar zoals het een Far Cry-titel betaamt, is dat maar één van de vele opties. De Ubisoft-medewerker loopt in plaats daarvan verder over de heuvel en vindt een klein hutje met daarin een rondslingerende sniper rifle. Die gebruikt hij om een explosieve ton midden in het haventje tot ontploffing te brengen, om daarna nog een paar tegenstanders van het leven te beroven met precieze schoten.

Een ware kogelstorm breekt los, en Jason moet al snel wegrennen om de naderende vijanden te ontwijken. Hij weet door slim gebruik te maken van zijn omgeving de helikopter zonder kleerscheuren te bereiken. Zo springt hij in een nabijgelegen rivier en kan hij sneller zwemmen door de stroming. Hij springt in de helikopter, maar wordt neergeschoten en stort neer. Wanneer Jason uit de helikopter kruipt, staat Vaas weer voor zijn neus. Einde demo.

Twijfels

Helaas is de demo te kort om te kunnen zien of Ubisoft’s ambitieuze plan echt uitvoerbaar is. Is echt heel het eiland op eigen houtje verkenbaar? En kun je gevechten altijd op eigen wijze benaderen? Vast wel, maar dat hebben we in de vorige Far Cry-games al eens gezien, en die waren niet zonder fouten. De vraag is dus wat Far Cry 3 anders gaat doen.

Mogelijk is dat de sterke uitwerking van personages. De ontwikkelaar meldt dat dit een belangrijk speerpunt is van de game en we kunnen op dit moment niet anders dan hem geloven. De getikte Vaas heeft een onwisbare indruk op ons achter gelaten. We hebben de pure gekheid in zijn ogen gezien, en die heeft ons overtuigd. Die staat ons bij, daar willen we meer van weten, terwijl we tegelijkertijd doodsbenauwd zijn om hem nog eens tegen te komen. Vaas is een personage dat mogelijk de geschiedenisboeken in kan gaan. Als Ubisoft dat goed uitwerkt, en echt de vrijheid kan bieden die het belooft, dan kan Far Cry 3 een hele grote titel worden. Op deze E3 kunnen we daar helaas nog geen uitsluitsel over krijgen.

Al het nieuws live vanuit Los Angeles: Gamer.nl/E3