Far Cry 2 | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Zitten er gemuteerde wezens indeze game?”. Dat was de eerste vraag die ik afvuurde tijdens devoorstelling van Far Cry 2 op de voorbije UbiDays 2008. Wie hetorigineel speelde kent ongetwijfeld nog het moment waarop derealistische, tropische omgevingen opeens plaats moesten maken voormistroostige ondergrondse gangen en de bijhorende lelijke gedrochten.Fans van het eerste deel in de Far Cry-reeks zijn tot op de dag vanvandaag nog steeds niet bekomen van deze radicale kentering. Gelukkiggaf een medewerker, nadat er eerst een vette grijns op zijn gezichtverscheen, het verlo ende antwoord op mijn vraag: “mutanten zijnvoltooid verleden tijd, Far Cry 2 draait deze keer helemaal omrealisme!”. Nadat ik een half uur in het spel heb mogendoorbrengen, kan ik de man enkel maar gelijk geven.

Naast de afwezigheid van mutanten heeftontwikkelaar Ubisoft Montreal nog een paar kenmerkende aspecten uithet originele Far Cry naar de prullenmand doorverwezen. Het meestopvallend is dat de weelderige eilanden plaats hebben moeten makenvoor het Afrikaanse continent. Dit was een bewuste keuze omdat dezestreek nog maar weinig als toneel voor een schietspel dienst hadgedaan. Bovendien is Afrika een prachtige plaats die in een videospelenkele intere ante nieuwigheden met zich meebrengt. Gedurende de tijd dat de aanwezigejournalisten met Far Cry 2 aan de slag mochten gaan liet men ons eensimpele opdracht uitvoeren: vernietig een belangrijke pijpleiding vande vijand. In doordeweekse schietspellen zou er nu een spelmomentvolgen waarin je een horde vijanden neerknalt om daarna snel eenexplosief te plaatsen op je doelwit. In Far Cry 2 zijn er daarentegenzoveel verschillende mogelijkheden om je mi ie tot een goed einde tebrengen dat je, mocht je de pijpleiding vijf keer achter elkaaropblazen, telkens een andere tactiek zou kunnen toepa en. Wij kozenvoor een werkwijze waarbij we zoveel mogelijk konden genieten van alhet moois dat Far Cry 2 te bieden heeft.Voordat we richting het vijandelijkekamp vertrokken gingen we eerst een praatje maken met een van onzebuddies. Dit zijn personages die je gedurende de verhaallijnleert kennen en waar je bevriend mee raakt nadat je ze bijvoorbeeldeen belangrijke dienst bewezen hebt. In dit geval wist de sluwevriend ons informatie te verschaffen over de ideale manier om depijpleiding op te blazen. Hoe betrouwbaar zijn tips ook klonken, wijbesloten om zijn wijze raad te negeren en ons eigen ding te doen.Zulke keuzes moet je op regelmatige basis maken doordat het spel jebitter weinig bij het handje houdt. Maak je gebruik van de kennis vanje vrienden, negeer je ze volledig, of maak je je kameraad een kopjekleiner omdat hij enkel maar vervelend doet? Alles is mogelijk enheeft gevolgen voor het verdere spelverloop.Doordat de wereld waarin we onzeopdracht moeten uitvoeren nogal uitgestrekt is (maarliefst vijftigvierkante kilometer) bleek het noodzakelijk om nog voordat we vanstart gingen even een kijkje te nemen op de landkaart. Vergeet dielompe menu's die op zulke momenten op je beeldscherm verschijnen, diedingen halen je enkel uit de actie en verhinderen dat je je gaatvereenzelvigen met het hoofdpersonage. De man die in je Far Cry 2onder de knoppen hebt haalt daadwerkelijk met de ene hand een kaarttevoorschijn, om met zijn andere hand een kompas uit zijn broekzak tetoveren. Wanneer je dit voor de eerste keer doet zal het opvallen dater bitter weinig op je kaart te zien is. Enkel de belangrijkste wegenzijn standaard op de papieren voorstelling van de omgevinggemarkeerd. Gelukkig beschik je over een geavanceerde verrekijkerwaarmee belangrijke dingen in de nabijheid 'gescand' kunnen worden.Zie je bijvoorbeeld door je verrekijker een uitkijktoren met daarineen sluipschutter, dan zal diezelfde toren een seconde later op jelandkaart te zien zijn. Op die manier probeert de ontwikkelaar despeler aan te moedigen om alvorens je begint te knallen eerst jedoelwit te bestuderen. Eens we genoeg informatie hadden overhet vijandige kamp rondom de pijpleiding sprongen we vol goede moedin een jeep. Het besturen van voertuigen doet meteen denken aan debefaamde buggyritjes uit Half Life 2, maar dan indrukwekkender. InFar Cry 2 is het namelijk mogelijk om door verschillende soortenomgevingen te scheuren. Zo kwamen wij op weg naar onze bestemmingonder andere langs een prachtig oerwoud en een savanne waarop wildeantilopen bij het horen van onze ronkende motor schuchter hethazenpad kozen. Het leukste gebeurde toen we besloten om demogelijkheden van ons voertuig eens grondig te testen. Met eenrotvaart reden we tegen een onschuldig houten hutje aan, waarna hethele ding versplinterde tot een hoop nietszeggend planken enhoutresten. De ontwikkelaar vertelde mij later dat zowat alles wat inhet echte leven stuk kan gaan het ook in Far Cry 2 zal ontgelden. Eenmaal aangekomen bij het doelwitbegon de actie eigenlijk pas echt op gang te komen. Op een plek waarde vijand ons onmogelijk kon zien lieten we onze jeep achter engingen we te voet verder. Al sluipend werd het duidelijk dat rondomde pijpleiding een hele hoop vijanden op de uitkijk stonden omeventuele indringers naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Met eenwelgemikt schot schakelden we een nietsvermoedend mannetje achter eenmachinegeweer uit, waarna alle omstanders meteen vol paniekreageerden. We besloten om met de gekte mee te doen en liepenschietend op de menigte in. Al snel werd het duidelijk dat detegenstanders in dit spel over een hardnekkige intelligentiebeschikken. Ze zoeken slim dekking, roepen versterking op, gebruikengranaten en proberen je via de flank aan te vallen. Het meestindrukwekkende was echter dat dokters hun gewonde collega's in hetmidden van de strijd proberen op te lappen. Hierdoor is het meer danooit van groot belang dat je bij het schieten doeltreffend en grondigte werk gaat.Nadat al het gevaar was geweken leekhet kinderspel om de pijpleiding te laten ontploffen. Waar we geenrekening mee hadden gehouden was dat de vijand tijdens het helsevuurgevecht van daarstraks extra manschappen had opgeroepen. Binnenenkele seconden na het vernietigen van ons doelwit kwamen er dan ookenkele terreinvoertuigen aangereden met daarin een verzameling bozeboeven. Wij besloten om het goede voorbeeld van onze versetegenstanders te volgen en zelf een voertuig te kapen om zo weg terijden. Wat volgde was een helse achtervolging doorheen hetAfrikaanse oerwoud. Dit klinkt ongetwijfeld allemaal als muziek in deoren, maar zoals ik al eerder aangaf zou het best kunnen dat jij dezemi ie helemaal anders zult ervaren. Mi chien vind je wel een manierom de pijpleiding op te blazen zonder ook maar ééntegenstander neer te leggen. Of wie weet is het eerste wat je doetwel het vernietigen van de vijandige radio waardoor er nooitversterking opgeroepen had kunnen worden?Omdat we te maken hebben met eenpresentatie liet de ontwikkelaar ons nog snel wat andere belangrijkeaspecten uit Far Cry 2 zien. Zo zal de kracht van vuur niet teverwaarlozen zijn. Doordat het Afrikaanse landschap standaard nogaldroog is kan zowat alles in de fik vliegen, gaande van grasvlaktestot zelfs volledige dorpen. Bovendien kun je door rekening te houdenmet de stand van de wind op natuurlijke wijze een vlammenzee creërendie de ene kant van een dorp volledig afsluit, waarna jij aan deandere kant al het aanwezige gespuis voorziet van wat extraluchtgaten. Verder kregen we ook even de kans om met de bekendeglyder door de omgeving rond te vliegen, wat simpelwegadembenemend mooi was.Dat laatste gaat trouwens op voor heelhet spel. Far Cry 2 ziet er fenomenaal goed uit, zowel op consolesals op de PC. De versie die wij te zien kregen leek bovendien nu alerg stabiel te zijn en vertoonde weinig tot geen opvallende grafischefoutjes. Wij hebben er dan ook alle vertrouwen in dat de impact vandit spel erg groot zal zijn en mi chien wel een nieuwe standaard zalzetten voor toekomstige schietspellen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou