Een titel waar veel Xbox bezitters al lange tijd naar uit kijken is Fable, voorheen ook wel bekend als Project Ego. Dit is niet verwonderlijk, want Fable moet als het de beloften waar maakt het RPG genre op zijn kop gaan zetten. Niet langer kies je van te voren de klasse en skills van je character. Weg zijn de level-up's. In Fable verandert je character door de manier waarop je speelt, niet door de manier waarop je je experience points verdeelt. Je zit niet langer vast aan objectives die de developers je opleggen, maar bent vrij om zo goed of kwaad te handelen als je zelf wilt.

Fable wordt ontwikkeld door Big Blue Box, een satellietstudio van Peter Molyneux's Lionhead Studios. Big Blue Box is compleet onafhankelijk, maar ze hebben beschikking tot alle kennis bij Lionhead, inclusief Molyneux, die een flinke vinger in de pap heeft bij Fable. Lionhead kennen we natuurlijk allemaal wel van Black & White, de langverwachte game die zijn hype niet waar kon maken. De kans dat Fable ditzelfde lot ondergaat is dan ook aanwezig, maar gelukkig lijkt Molyneux geleerd te hebben van het Black & White debacle.

Maar laat ik bij het begin beginnen. Het spel speelt zich af in de wereld Albion die sinds kort wordt geteisterd door kwade krachten. De speler begint als 12-jarig jongetje wiens moeder en zusje zijn ontvoerd, waarna het jonge kereltje natuurlijk gelijk op pad gaat om de ontvoerders te achterhalen. Veel is er verder niet bekend over de verhaallijn, maar het zal dieper gaan dan alleen het redden van je familie. Fable krijgt een real-time vechtsysteem dat erg eenvoudig in elkaar zal steken. Hakken en slaan doe je met één knop, al zal het vechten volgens de developers niet vervallen in simpel buttonbashen. Timing is namelijk belangrijk en de kracht van je aanvallen hangt af van je positie ten opzichte van je tegenstander. Big Blue Box heeft veel aandacht besteed aan het vechtsysteem, dus hopelijk kunnen we er vanuit gaan dat dit goed in elkaar steekt.

Wat Fable echter bijzonder moet gaan maken zijn alle unieke features die het spel rijk is. Allereerst zal je character langzaam ouder worden, wat aan zijn fysieke verschijning te zien zal zijn. Je lichaam zal niet alleen veranderen door ouderdom, maar ook door gebeurtenissen in het spel. Gebruik je bijvoorbeeld een zware bijl om mee te vechten, dan zullen je spieren dikker worden. Speel je een snelle dief die veel lichte wapens gebruikt dan word je juist langer en slanker. Loop je overdag veel door de zon dan krijg je een bruinere huid. Houd je er meer van om 's nachts op pad te gaan, dan wordt je huid weer bleker. Wanneer je veel eet krijg je een dikkere buik. Verder kun je naar de kapper gaan of een baard laten staan, en kun je tatoeages laten zetten. Wonden die je hebt opgelopen in de strijd veranderen in littekens die je de rest van het spel blijft zien. Deze veranderingen van het uiterlijk worden tot stand gebracht door een speciale morphing techniek, waardoor je character heel langzaam verandert en er nooit hetzelfde uit zal zien.

Het belangrijkste gameplay aspect is de enorme vrijheid die je krijgt. Je bent helemaal vrij om een goede held of een kwade schurk te spelen. In Albion liggen vele dorpjes en stadjes waar heel wat sidequests te doen zijn. Er kan bijvoorbeeld een vrouw overvallen worden door een dief. Je kunt alleen de dief afmaken, maar vervolgens ook de vrouw die je hulp vroeg afslachten voor een nog grotere buit. De keuze is helemaal aan jou en er worden je nauwelijks grenzen opgelegd. Hoe jij je gedraagt is van invloed op je aanzien in het dorp. Ben je een held, dan word je toegejuicht en lopen kleine jongens met hetzelfde kapsel als jij. Ben je een nietsnut, dan word je uitgelachen. Heb je de boer zijn kippen gemolesteerd, dan word je uitgescholden. Heb je de boer zélf ook gemolesteerd dan rennen de mensen bang weg. Je kunt inbreken in huizen of hele dorpen uitmoorden, maar het is ook mogelijk dat je opgepakt wordt en in de gevangenis wordt gegooid. De goede en kwade kant worden goed uitgebalanceerd, zodat beide kanten hun voor- en nadelen hebben.