Door: Robert Saalmink

Race-games zijn hot. Dat wil zeggen: 2002 is een goed jaar voor de race-game liefhebbers onder ons. Grand Prix 4, Colin McRae 3.0, Codemasters' Race Driver, en natuurlijk F1 2002 van EA Sports. Met F1 2001 hadden ze een eerste echte concurrent voor Geoff Crammond's Grand Prix 3 (GP3) op de markt gebracht, maar in een markt waarin men wat betreft F1-sims eigenlijk alleen maar GP3-spelers kent, was het moeilijk die spelers naar F1 2001 te lokken. Men probeerde het met een zeer sterke eigenschap: de graphics. GP3 was zienderogen aan het verouderen en F1 2001 bood als eerste een F1-game met echt volledige 3D-objecten, waaronder de auto's. Dat dit de Mod-mogelijkheden ongekend maakt, was een ander sterk punt: de FIA GT-mod is hier een goed voorbeeld van.

Nu is het dus aan F1 2002 om zich als waardig opvolger te bewijzen, oftewel: is het voldoende beter dan F1 2001 om kopers van dat spel nu al, een jaar later, alweer een nieuw spel te laten kopen? Alleen een nieuw seizoen is niet voldoende: seizoen 2002-auto's en circuits voor F1 2001 zijn makkelijker op internet te vinden dan een goede pr0n-site . Dus moet F1 2002 andere kwaliteiten hebben, niet? Welnu, die heeft 'ie. In hoeverre dit genoeg zal zijn kunnen we nu nog niet zeggen: de testversie die wij nu onder handen hebben genomen was nog een pre-alpha, en dus nog lang niet ver genoeg af om een eerlijk vergelijk mogelijk te maken. Overigens is het spel voor de X-Box al te koop, wij hadden de beschikking over de PC-versie.