In principe heeft Evolve alles in huis voor een kwalitatief goede speelervaring. Grafisch ziet de game er geweldig uit, de duistere doch komische stijl is spot-on en zelfs voor een alfaversie speelde het al bijzonder soepel en aangenaam. Maar misschien wel het belangrijkste: de gameplay is in essentie verfrissend. De mix tussen co-op en singleplayer is leuk, maar nóg niet urenlang leuk. Tot nu toe is er nog maar één spelmodus kenbaar gemaakt, Hunt Mode, en die weet nog niet heel lang te boeien. Of de nieuwe modus ‘Nest’ en andere, nog onaangekondigde modi, hier verandering in weten te brengen, is afwachten.

Evolve

Onwennig, maar herkenbaar

In de alfa mocht men in ieder geval aan de slag met Hunt Mode. De eerste stappen in Evolve zijn misschien wat onwennig. Hoewel Evolve goed uitleg geeft in de vorm van filmpjes, moet je bij de start van een potje toch even uitzoeken hoe alles werkt en waarom bepaalde zaken zijn zoals ze zijn. Dat kost je een paar minuten, en daarna gaat het als vanzelf. De besturing is zoals je gewend bent van een shooter en wapens, vaardigheden en voorwerpen werken zoals verwacht. De uitdaging zit dan ook niet in het onder de knie krijgen van de besturing, maar in de tactische beslissingen die je als team of monster neemt.

Evolve is zogezegd een soort verstoppertje. Vier jagers, die elk hun eigen specialiteiten hebben (schade, helen, vallen zetten en ondersteuning), jagen op een monster binnen een vrij groot, maar gesloten level. Het monster moet in de eerste plaats wegrennen en voedt zich onderwijl met wilde dieren tot het sterker groeit. Na twee evoluties (stage 3) is het monster op z’n sterkst en zijn de rollen omgedraaid. De jagers worden op dat moment de prooi.

Evolve

Een vrij origineel concept dus, en op de uitwerking is gelukkig weinig aan te merken. De levels waarin je speelt zijn groot genoeg voor het monster om zich te kunnen verstoppen, maar klein genoeg voor de jagers om het monster te kunnen opsporen en vangen. Tijdens de alfa mocht je een paar verschillende maps proberen. Die zaten elk prima in elkaar, maar het was nog niet heel erg duidelijk of de levels ook daadwerkelijk invloed hebben op de strategie en het verloop van een potje.

Het combineren van de speciale vaardigheden en goed samenwerken (als het jagende team) heeft wel merkbaar effect op het verloop van een potje. Er moet goed gecommuniceerd worden om het monster bijvoorbeeld gelijktijdig te vertragen, vast te zetten en veel schade toe te dienen. Onderwijl moet je team natuurlijk ook in leven blijven. Als monster ben je aan het begin van elk potje eigenlijk een soort ninja. Je moet het hebben van misleiding en sluipen. Later ook van brute kracht, maar tot je geëvolueerd bent, is het vooral verstoppertje spelen. Verder hebben beide kanten te maken met buffs die je vooraf kunt selecteren en tijdens het potje krijgt door het doden van wilde dieren. Genoeg elementen dus om elk potje net even wat anders te maken en geen eenzijdige strategieën te stimuleren.

Evolve

Valkuil

Toch maakt één goed uitgewerkte multiplayermodus geen compleet spel. Tot nu toe voelt Evolve aan als een fantastische minigame, maar dat is niet genoeg. Verstoppertje spelen (of het verstoppen) wordt eigenlijk best snel eentonig . Het concept mag nog zo verfrissend zijn, in de praktijk verveelt het een beetje. Dit heeft in de eerste plaats te maken met de spanningsboog. Het grootste gedeelte ren je achter het monster aan of ren je van de jagers weg. Dat is saai tot het moment dat je elkaar vindt. Met zoeken ben je veruit het langst bezig en dus ben je ook lange momenten maar een beetje aan het rondrennen. Als monster is het net wat leuker om uit handen van de jagers te blijven, maar ook dit blijft niet eindeloos boeiend.

In de tweede plaats voelt Evolve nog weinig competitief. Het monster verslaan is niet echt bevredigend, omdat het geen gelijkwaardige tegenstander is. Dat heeft deels met de huidige balans te maken, maar als je bijvoorbeeld met twee of meer teams zou strijden om het monster te vangen, is het in één keer een stuk spannender en uitdagender voor zowel de jagers als het monster.

Tot slot is er wat meer variatie nodig. Drie monsters bij de release klinkt weinig, en dat is het ook. Je weet al snel wat je kunt verwachten van een potje en dat is jammer. Ook lijken er nog weinig andere doelen in de game dan verstoppen en jagen. Hopelijk is dit anders met de nieuwe spelmodus ‘Nest’.

Evolve

Uitstekende alfatest

Veel hangt dus af van toekomstige aankondigingen en updates. Verder is er weinig aan te merken op de alfaversie. Natuurlijk zijn er nog wat kleine problemen, maar dat is te verwachten. Aan de balans tussen de jagers en het monster moet dus nog gesleuteld worden. Een speler die goed weet wat je als monster moet doen, heeft momenteel flink voordeel en is bijna onverslaanbaar. Het is nog te gemakkelijk om de jagers om de tuin te leiden en stage 3 te bereiken. Als jager heb je dan geen schijn van kans meer op overleven. Dat is bij het eerste monster (Goliath) het geval, maar helemaal bij het tweede monster (Kraken).

Dan zijn er ook nog wat technische problemen. De matchmaking duurt soms tientallen minuten lang, af en toe laadt de game helemaal niet en soms begint het beeld enorm te haperen. Maar dat waren slechts kleine problemen die makkelijk voor release op te lossen zijn. En eigenlijk bleef Evolve vrij stabiel gedurende de potjes en speelde het bijzonder fijn. Wat we dus vooral hopen is dat de ontwikkelaar de komende maanden nieuwe gameplay-elementen toevoegt en meer variatie biedt. Hier kijken we naar uit, want potentie heeft Evolve zeker, maar die potentie moet dan wel benut worden.