Escape Plan toont de mogelijke veelzijdigheid van de PlayStation Vita. Ver van het blockbuster-geweld van Uncharted, Resistance en BioShock is het game met kleinschalige opzet en een koddig zwart-wit uiterlijk. Het benut ten volste de besturingsmogelijkheden van de Vita, in zoverre zelfs dat de twee analoge sticks en traditionele knoppen op het apparaat waarschijnlijk niet eens gebruikt worden. Althans, als we IGN mogen geloven.

Dynamisch duo

Voor we daarop verdergaan is het wellicht handig even het geheugen op te frissen. Escape Plan werd aangekondigd op de afgelopen Gamescom. Daar zagen we twee malle figuurtjes genaamd Lil en Laarg: de ene dun en scharminkelig, de ander zo corpulent dat hij amper rechtop kan staan. Het duo moet koste wat kost zien te ontsnappen uit gevangenschap en om dit te doen doorlopen zij een lange reeks kamers. Elke kamer is een nieuwe hindernisbaan of puzzel, de ene nog levensgevaarlijker dan de ander.

Zo moeten Lil en Laarg oppassen voor levensgrote vliegenmeppers en hamers, scheermessen, op moordend tempo roterende ventilatoren, hoogspanning en met brute kracht dichtklappende plateaus. Om die te ontwijken hebben de twee voortvluchtigen beiden hun eigen vaardigheden. Lil bijvoorbeeld kan zijn anorexiale lichaam opblazen met een luchtpomp, zodat hij als een leeglopende ballon door de kamer vliegt en hoger gelegen plekken kan bereiken. Laarg daarentegen is zo zwaar dat hij zijn gewicht kan gebruiken om door wankele muren te beuken en zwakke vloeren in te laten storten. Aan elk voordeel kleeft echter een nadeel: Lil kan lek geprikt worden, terwijl een te grote val Laarg fataal wordt.

Veelvuldig sterven

Dood gaan Lil en Laarg sowieso. In deze trailer vertelt producer Matt Morton dat de dood één van de belangrijkste onderdelen van Escape Plan is. Elke kamer in de game betekent een nieuwe uitdaging, die alleen aan te gaan is door je gezond verstand te gebruiken, je acties goed te timen en een gewoon maar een hoop te proberen. Trial-and-error lijkt de basis voor het oplossen van veel puzzels, zeker omdat de ontwikkelaar spelers zo weinig mogelijk bij de hand wil nemen en in de juiste richting wil wijzen.

Dat moet jij als spelers namelijk zelf doen. Zoals gezegd ontbreekt waarschijnlijk elke vorm van traditionele besturing via de sticks en knoppen, wat betekent dat je aangewezen bent op de twee touchscreens van de Vita. Wat hebben we tot nu toe gezien? Je bestuurt Lil en Laarg gewoonweg door je vinger naar een bepaalde plek te slepen over de voorste touchscreen. Daarnaast bestuur je ook bepaalde voorwerpen in de omgeving op die manier, bijvoorbeeld door met je vinger een ronddraaiende beweging te maken op een ventilator om deze draaiende te houden en zo een lift in werking te stellen. Omdat Escape Plan net als LittleBigPlanet een faux 2D-sidescrolling game is, kun je daarnaast objecten naar de achtergrond duwen of op de voorgrond trekken, om zo een doorgang te creëren. Duwen doe je door op de voorste touchscreen op het object te tikken, trekken door te tikken op de achterste. Daarnaast kun je inzoomen zoals je dat op een iPhone zou doen en kun je door twee vingers over het scherm te bewegen naar omliggende kamers scrollen, om te zien wat je daar te wachten staat.

Combineer deze unieke manier van besturen met een bijzonder uiterlijk en humor zoals je die mag verwachten van het team dat ook Fat Princess maakte, en Escape Plan is inderdaad een game zoals alleen mogelijk op de PlayStation Vita. Graag zien we meer van dit soort originele projecten, zodat het apparaat meer wordt dan alleen een manier om je console-ervaring op zak mee te nemen.