In 2003 besloot Activision om Enemy Territory, de toen in ontwikkeling zijnde uitbreiding voor Return to Castle Wolfenstein, af te voeren. Het singleplayer gedeelte van het spel voldeed niet aan de kwaliteitseisen die de uitgever stelde. Omdat de multiplayer, die werd ontwikkeld door Splash Damage, wel goed in elkaar stak, besloot Activision om dit deel van de uitbreiding voor iedereen gratis beschikbaar te stellen. Een meesterlijke zet zo bleek, want Enemy Territory groeide al snel uit tot één van de meest populaire online games. Maar liefst 7 miljoen unieke spelers hebben tegen elkaar gestreden in meer dan 300 miljoen matches. Reden genoeg voor een vervolg!

We werden door Activision gevraagd of we zin hadden om naar London af te reizen, voor een eerste blik op Enemy Territory: Quake Wars, een aanbod waar we natuurlijk geen nee tegen zeggen! Enemy Territory: Quake Wars wordt net als het origineel ontwikkeld door Splash Damange, een studio die zijn oorsprong kent in de modscène. Het team begon ooit als een groep enthousiastelingen die in hun vrije tijd de Quake 3 modificatie Quake 3 Fortress ontwikkelden. Omdat id Software zo onder de indruk was van deze game, kreeg Splash Damage de kans om de multiplayer van de Return to Castle Wolfenstein uitbreiding te maken.

Paul Wedgwood, eigenaar en Lead Game Designer bij Splash Damage, gaf ons een uitgebreide presentatie van Enemy Territory: Quake Wars. Alles wat we te zien kregen werd in real-time voor onze neus gespeeld. “Hierdoor kan het zijn dat er soms wat mis gaat tijdens de presentatie. De versie die we laten zien is de meest recente versie en geen speciale build die we voor de pers in elkaar gedraaid hebben. Het kan daarom voor komen dat er soms wat vreemde bugs de kop op steken. Ga er maar van uit dat alles wat niet mooi is, niet in de uiteindelijke versie aanwezig is!”, lacht Paul.

Enemy Territory: Quake Wars is niet echt een vervolg op Return to Castle Wolfenstein: Enemy Territory, maar wat men noemt een 'spirituele opvolger'. Het spelconcept is in grote lijnen gelijk gebleven, maar de setting is compleet anders. Zoals de naam al doet vermoeden, situeert Quake Wars zich in het Quake universum. Het spel speelt zich vóór Quake 2 en Quake 4 af en vertelt het verhaal rond de Strogg invasie op Aarde. Het Quake universum is voornamelijk gekozen, omdat de Quake verhaallijn nog genoeg onduidelijkheden bevat die met Quake Wars opgehelderd kunnen worden. Een andere reden is het grote verschil tussen de Strogg en de Global Defence Force (GDF), waarover later meer.

Eén spelmode

Enemy Territory: Quake Wars is een first-person shooter die alleen in multiplayer te spelen is. Door de complexiteit van het spel heeft Spash Damage besloten om ook geen poging te doen bots aan het spel toe te voegen. De multiplayer beschikt opvallend genoeg ook maar over één spelmode, waarin elk team verschillende objectives moet zien te volbrengen. Op een gigantische kaart bevinden zich een aantal doelen die in een bepaalde volgorde moeten worden afgewerkt. Wanneer één van de teams een doel behaalt, veroveren ze een nieuw stuk grond waardoor de frontlinie een stukje opschuift. Op deze frontline vinden meestal de gevechten plaats, al ben je natuurlijk vrij om ook andere delen van de map te bezoeken.

De doelen die je moet behalen zijn elke keer weer behoorlijk verschillend. De ene keer zul je een brug moeten repareren, in een andere missie zul je in vijandig gebied een buitenpost moeten plaatsen. Dit laatste doe je door een mobiele controlepost het vijandige gebied in te rijden. Doordat dit voertuig vrij kwetsbaar is en zichzelf niet kan verdedigen, zal het hele team moeten helpen met de escorte van dit voertuig. Teamwerk is namelijk waar het om draait in Quake Wars en dit is ook de voornaamste reden waarom Splash Damage de maps ontwerpt voor een spelersaantal van zo'n 24 tot 32 mensen. Met deze beperkte aantallen houd je nog enig overzicht over je team en leer je je teamgenoten tijdens het spelen nog enigszins kennen. Je kunt het spel wel met meer mensen spelen, maar dat komt in de meeste gevallen de spelervaring niet ten goede.