In de ring staan Fedor Emelianenko en Brett Rogers, twee giganten van kerels die maar één woord kennen: pijn. Of nee, misschien ook beuken, rammen, slaan, schoppen, en ga zo maar door. De ring van EA Sports MMA is echter geen vierkante ring of kooi zoals we die kennen uit UFC, maar een achthoekige vechtgrond, kenmerkend voor de Strikeforce-competitie.

Van UFC naar Strikeforce

Waar in Nederland vooral de UFC-competitie bekend is, zijn er binnen mixed martial arts nog veel meer competities, waaronder Strikeforce. Rivero geeft aan dat MMA zich niet laat beperken door slechts één competitie en dat dit grote voordelen heeft. Zo kunnen er meer vechters in de game verwerkt worden en wordt de game daardoor diverser. Strikeforce wordt echter de hoofdcompetitie in de game, zo is bekendgemaakt, en het is op dit moment nog onbekend wat de andere competities zullen zijn.

 

Realistisch hard

Terug naar de boksring. Fedor Emelianenko en Brett Rogers zijn twee vechters uit de Strikeforce-competitie en stonden het weekend nadat wij de presentatie van de game kregen, ook echt tegenover elkaar in de ring. Rivero legt uit dat de vechters enorm van elkaar verschillen. Fedor moet het hebben van zijn lange uithalen en dit merk je aan alles, van zijn houding tot de mate waarin hij aanvalt en verdedigt. Brett daarentegen weet dat hij dichterbij een tegenstander moet komen en dit levert een interessante dynamiek op als de twee tegenover elkaar staan. De karaktermodellen zien er verbazingwekkend goed uit en we worden door Rivero gewezen op de details. Zo staat Rogers wat meer op z'n voorvoeten en is de tatoeage op z'n arm nog vers, aangezien hij die pas net gezet had toen ze de studio indoken voor de motion-capturing. Qua authenticiteit zit het dus wel goed met MMA.

En niet alleen de vechters zelf zijn goed in de game verwerkt, wat we aan gameplay gezien hebben zag er ook strak uit. MMA is gebouwd op de fundamenten van de Fight Night Round 4-engine en dit levert sowieso al schitterende beelden op. Anders dan in Fight Night wordt in MMA ook geschopt en geworsteld, en daarom heeft het ontwikkelteam de engine compleet op z'n kop gezet. Het resultaat mag er zijn, want zowel de klappen als de schoppen hebben ferme impact en het gevecht tussen de twee lijkt wel een ritmische zwanendans – al heeft het vechten zelf met niets schattigs te maken. Bloed en verwondingen ontbraken nog in de versie die wij zagen, maar zelfs zonder fysieke schade zagen de gevechten er extreem hard uit. Dat belooft wat.

Ieder schrammetje zichtbaar

Jammer genoeg mochten we zelf de controller niet in de hand nemen en moesten we het doen met een demonstratie van Rivero en zijn collega. Toen het beeld stilgezet werd en Rivero als een soort vogel door de ring vloog met de camera, werd nog eens duidelijk hoe ontzettend mooi MMA is. Letterlijk iedere moedervlek, schram of zweetdruppel wordt in beeld gebracht. De keuze ligt overduidelijk op kwaliteit boven kwantiteit, want Rivero benadrukt nog maar eens dat werkelijk iedere vechter sprekend op zijn versie van vlees en bloed lijkt, zowel grafisch als qua vechtstijl.

Uiteraard ontbreken ook de welbekende EA Sports-ingrediënten zoals de carrièremodus en de Gameface-editor niet, zodat je ook zelf geschiedenis kunt schrijven in de MMA-wereld. De focus ligt overduidelijk op de bestaande vechters, maar wat is er nu toffer dan bijvoorbeeld Fedor uiteindelijk met je eigen MMA-god naar de grond te werken. EA Sports MMA heeft in een presentatie van tien minuten in ieder geval onze interesse weten te wekken en we zijn razend benieuwd hoe de game zich laat spelen in vergelijking met UFC. De game moet in 2010 verschijnen voor de consoles.